AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Alltid har det vært ett jag for å betale ned på boliglånet.Merker jeg er sliten å dritt lei av å alltid tenke sånn.Hvordan kan jeg klare å ikke tenke så mye på om jeg betaler nok hver mnd og bare slappe litt mere av med alt? Anonymkode: 4bd76...21d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Du kan det. Men da blir du sannsynligvis fattigere hvis du bare bruker de ekstra pengene på forbruk. Eller du kan bli rikere hvis du bruker dem på investeringer med litt risiko, som aksjefond (indeksfond), altså eierandeler i de største selskapene i verden. Anonymkode: b8557...fdb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Det er få som angrer på at ikke de kjøpte flere ting mens de var unge. Jeg betalte ned fortest mulig, og angrer ikke på det. Anonymkode: a886b...c5b 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Betalte selvfølgelig ned masse ekstra nå som renta har vert lav. Det får jeg igjen for nå som den skal opp opp opp😊 Anonymkode: 0e8f0...f0d 1
ekkoet Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 (endret) Jeg betaler sjeldent ned ekstra, men har det samlet seg opp penger på en konto går disse fort inn på rammelånet. Da er de med på å nedbetale huslånet samtidig som jeg har dem tilgjengelig. Endret 11. februar 2019 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 Vi betaler ned så mye vi bare orker, Dvs 12.000 ekstra i måneden. Så hele 28.500 går til lån hver måned. Det er slitsomt, men går faktisk greit. Målet er å bli gjeldsfrie innen 6-7 år. Et hårete mål, men gøy å se om vi klarer utfordringen. Vi har ingen høye lønninger, men forbruket er ganske nøkternt og vi har ingen annen gjeld. Anonymkode: 6d57e...f20
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 Jeg betaler ned det jeg klarer uten at det går for mye utover livet ellers. Ønsker ikke å bruke alle pengene mine som ung på å bo meg ihjel, så da bruker jeg heller litt penger på reiser og opplevelser. Når boliglånet er nedbetalt om 17 år så vil økonomien min uansett, med all sannsynlighet, være ganske god. Særlig siden Lånekassen da også vil være nedbetalt.. Anonymkode: e7c55...de7 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 Betaler ned alt jeg klarer nå mens renta er lav Anonymkode: 48609...c72
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Har betalt ned masse mens renta har vært lav og inntekten ganske høy. Det er jeg skikkelig glad for, da jeg plutselig fikk alvorlig kronisk sykdom og betydelig inntektsnedgang. Da var det godt å ha nedbetalt en ganske god andel av lånet. Det var dessuten lett å gå i banken og forlenge nedbetalingstiden på resten av lånet når man kunne vise til god betalingshistorikk og sunn personlig økonomi. Anonymkode: b32d4...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 vi betalte ned ekstra på vår første og andre bolig. Det lønner seg spesielt om man ønsker å oppdatere boligen til noe større og bedre, Jeg angrer ikke på at jeg ikke dro på dyrere ferie, eller ikke kjøpte dyrere sko, når jeg kan bo i et større hus med bedre beliggenhet. Anonymkode: 2be11...210
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 Vi betalte ned fort de første årene og kan nå bruke mer på reise, restaurant, sparing osv og samtidig vite at boligen er så å si nedbetalt. Det er ganske deilig det også! Anonymkode: 59c62...888 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 Skulle gjerne ha betalt ned mer på huslånet, men prioriter andre idiotiske lån. Men så snart de er nedbetalte, håper jeg å betale mer på huslånet. Anonymkode: 01d41...2c0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 Betaler noe mer enn jeg må, men stresser ikke med å bli gjeldsfri raskest mulig. Har ikke så høyt lån så tåler godt en renteøkning. Opptatt av å ikke bo meg ihjel, er i en livsfase hvor jeg heller vil reise og leve godt. Sitter godt i det, så kan man jo være pessimist og tenke at jeg blir ufør eller noe og kan få det trangere senere i livet, men man kan ikke leve livet etter verst tenkelige utfall. Det er mer sannsynlig at jeg vil tjene enda mer fremover. Og om jeg så blir syk så har jeg bra nok leilighet til at jeg kan flytte til noe mindre og bli mer eller mindre gjeldsfri, og vil da sikkert sette enda mer pris på at jeg levde da jeg hadde helsa og midlene til det. Anonymkode: 8197a...427
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 Vi betaler mer enn vi må. Vi har tenkt rentenivå på 5% og later som om det er renten vår. Mannen min tar i blant kontakt med banken og pruter på renten. Sist han tok en telefon dit fikk han ned renten med 0,3 %. Det er noen tusenlapper som vi bruker på lånet i stedet. Vi viser betalingsvilje og tenker at det er en fordel om vi skulle havne i økonomisk knipe ved f.eks sykdom. Anonymkode: 962ae...c68
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 Da jeg og eksmannen kjøpte hus sammen, valgte vi et med utleie i kjelleren og kun 20 års nedbetalingstid. Da vi skilte lag, gjorde dette at vi begge var såpass godt økonomisk stilt at vi begge kunne sitte med en enebolig og greit med plass til ungene. Dette er noen år siden, og jeg har siden da blitt samboer på nytt. Har valgt å betale hardere ned enn jeg må, uten at det går ut over livskvalitet. Ungene har alt de trenger og vi er på ferie utenlands hvert år. Hytte har vi også (den er arvet, men krever båt og vedlikehold). Siden livet har gitt meg en skilsmisse-smell hjelper det på nattesøvnen å vite at mine økonomiske prioriteringer gjør at jeg ikke havner på bar bakke dersom det skulle skje igjen. Anonymkode: f0827...832
Leeloo Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 Jeg har såpass lite igjen på lånet at nå prioriterer jeg å ha litt bedre råd en stund mens ungene enda bor hjemme og har glede av det. Om jeg er gjeldfri ved 50 eller 55 er ikke så viktig. Selv om jeg blir syk i morgen har jeg uansett bare 500000 igjen (leiligheten er verdt 3,5 mill., eier den alene), halvparten er fellesgjeld. Jeg har tatt opp rammelån og setter alt av overskudd inn der utenom det som spares i fond til ungene hver mnd., setter minimum inn 5500 i mnd. Tanken er at de 75000 jeg betaler ned på restgjelden i året er tilgjengelige midler, dvs. at lånet kanskje ikke går særlig ned de neste årene, men helst ikke opp heller. Uansett mye billigere enn forbrukslån. I tillegg bruker jeg stort sett kort med diverse cash back når jeg betaler for meg, så får noen tusenlapper igjen der. Vurderer å kjøpe en hybel etter hvert, derfor makset jeg rammelånet mens jeg hadde muligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 Vi har i flere år betalt ned mye mere enn vi "måtte". Det har hjulpet oss til å kunne kjøpe huset vi har i dag. De siste 4 årene har vi valgt å betale raskere ned på det nye huset også, men pga sykdom har min inntekt betydelig redusert de siste årene og vi begynte å merke at alle pengene gikk til bolig. Med 3 barn som vokser til og trenger mere enn da de var små, så begynte det å bli knapt. Nå har vi økt årene på lånet frem til jeg begynner å jobbe igjen, og det har frigjort 7000kr hver mnd som vi har tenkt å bruke på reiser og å leve godt. er viktig å leve også, en vet ikke hva som skjer i morgen. Men viktig ikke å sløse synes jeg. Anonymkode: 30afc...d03
King in the North Skrevet 11. februar 2019 #18 Skrevet 11. februar 2019 Jeg betaler minst mulig ned på lån, og prøver å spare en del i andre verdier som forhåpentligvis går opp mer enn jeg betaler i rente på gjelden min. Å betale ned ekstra på rentebærende gjeld slår nesten aldri feil, så det er flott å se at såpass mange gjør dette. Men personlig prøver jeg å ha litt penger i aksjer som betaler utbytte på 5%+ i året, som dermed skaper en ny inntektskilde for meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå