Molla Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Vi har nå fått prøvelsesattesten fra folkeregisteret. Det jeg lurer litt på er om vi skal skrive under på den nå, eller om det er noe vi gjør senere? Skal sende den til kirken en av dagene nå.
Trampe Skrevet 11. april 2005 #3 Skrevet 11. april 2005 Må den signeres under vielsen...? Synes det blir litt dumt å signere i kirka...har hørt at kirker praktiserer dette forskjellig?
Gjest gjest1 Skrevet 12. april 2005 #4 Skrevet 12. april 2005 Vi har nå fått prøvelsesattesten fra folkeregisteret. Det jeg lurer litt på er om vi skal skrive under på den nå, eller om det er noe vi gjør senere? Skal sende den til kirken en av dagene nå. Er det ikkje den som skal sendast inn maks 3mndfør bryllupet då??
Calla Skrevet 12. april 2005 #5 Skrevet 12. april 2005 Jeg har hørt 2mnd...men jeg kan jo ha hørt feil... Men har aldri hørt om noen som signerer under vielsen ihvertfall! Vi har allerede fyllt ut papirene, men venter litt med å sende de....
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 Prøvelsesattesten er vel den du får ETTER at man har sendt inn forlovererklæringene og egenerklæring. Den må ikke være eldre enn 4 måneder da vielsen finner sted.
Molla Skrevet 13. april 2005 Forfatter #7 Skrevet 13. april 2005 Prøvelsesattesten er den attesten man får fra folkeregisterert etter å ha sende inn de skjemaene man skal. Denne er gyldig i 4 mnd. etter at folkeregisteret har utstedt den. Presten ringte meg i går, så da fikk jeg tatt opp spørsmålet mitt med han. Vi skal ikke skrive under på noe nå, det gjør vi i kirken sa han. Han sa heller ikke noe om at dem måtte ha den attesten 3 mnd. før vielsen. I så fall, så hadde vi vært ille ute nå. 6 1/2 uke igjen. Jeg fikk intrykk av at det ikke hastet i det hele tatt for kirken å få den, presten mente at det holdt at dem fikk den før vielsen. Men jeg har nå sendt den til dem. Er jo ikke noe vits i å utsette det heller...
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #8 Skrevet 13. april 2005 Ja, etter at folkeregisteret tok over prøvingen av ekteskapet og HEF fikk vigselsrett har ting endret seg, og man skal signere dokumentet under vielsen. Mulig det er forskjellig praksis på det, men strengt tatt skal det signeres der og da.
Scaramouche Skrevet 13. april 2005 #9 Skrevet 13. april 2005 I brevet vi fikk fra kirkekontoret står det at vi kan ta med prøvingsattesten til vigselssamtalen, og det er jo ikke før ca. en uke i forveien.
Gjest gjest1 Skrevet 13. april 2005 #10 Skrevet 13. april 2005 Og denne tråden minnet meg på at i morgen MÅ jeg få sendt de papirene til folkeregisterert!!!!
Coria Skrevet 13. april 2005 #11 Skrevet 13. april 2005 Nå ga vi vår attest til presten i går (fire dager før bryllupet, så dere har ingen hast), men jeg mener at det er kun hvis man gifter seg et annet sted enn i kirken at den skal skrives under i vielsen.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #12 Skrevet 14. april 2005 var å leverte inn papira våre på folkeregisteret i går.. kor lang tid tar det før vi får prøvelseattesten???
linky Skrevet 14. april 2005 #13 Skrevet 14. april 2005 var å leverte inn papira våre på folkeregisteret i går.. kor lang tid tar det før vi får prøvelseattesten??? Tror det tar ca. 2 uker. det var det de sa til oss hvertfall. og det stemte.
Gjest gjesta Skrevet 14. april 2005 #14 Skrevet 14. april 2005 var å leverte inn papira våre på folkeregisteret i går.. kor lang tid tar det før vi får prøvelseattesten??? Trodde bare , når vi bestillte kirka - at vi fårtilsendt egen- og forlovererlæring, og de skal fylles ut. Skal vi fylle ut en attest også??
Snutus Skrevet 14. april 2005 #15 Skrevet 14. april 2005 Trodde bare , når vi bestillte kirka - at vi fårtilsendt egen- og forlovererlæring, og de skal fylles ut. Skal vi fylle ut en attest også?? Du må selv skaffe egen- og forlovererklæringen. Det finner du her: http://www.odin.no/bfd/norsk/tema/samliv/e...087/dok-bn.html Disse må du sende til folkeregisteret. Du vil så få tilsendt prøvingsattesten.
Gjest gjesta Skrevet 14. april 2005 #16 Skrevet 14. april 2005 Du må selv skaffe egen- og forlovererklæringen. Det finner du her: http://www.odin.no/bfd/norsk/tema/samliv/e...087/dok-bn.html Disse må du sende til folkeregisteret. Du vil så få tilsendt prøvingsattesten. Takk! For når jeg sendte mail til kirken, svarte de at DE vil sende oss egen og forlovererklæring,så vi må fylle ut. men det er jo like greitt å bruke disse & få sendt avgårde nå..
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2005 #17 Skrevet 14. april 2005 Dei skjemaene kan ikkje vere meir enn 4 mnd gamle når de giftar dykk, trur eg...
Isola Skrevet 14. april 2005 #18 Skrevet 14. april 2005 Helt riktig. Prøvelsesattesten (som du får etter å ha sendt inn skjemaene) kan ikke være eldre enn 4 måneder når dere gifter dere. Attesten er gyldig 4 mnd etter at den er skrevet ut. Så lurt å sende de inn tidligst 4 måneder før bryllupet! :D
Gjest gjesta Skrevet 14. april 2005 #19 Skrevet 14. april 2005 Helt riktig. Prøvelsesattesten (som du får etter å ha sendt inn skjemaene) kan ikke være eldre enn 4 måneder når dere gifter dere. Attesten er gyldig 4 mnd etter at den er skrevet ut. Så lurt å sende de inn tidligst 4 måneder før bryllupet! :D ah, ok! takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå