Gå til innhold

Anstrengt forhold til trening pga økt apetitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i å trene og synes den følelsen av å ta seg helt ut på trening er helt magisk. Likevel har jeg lange perioder der jeg ikke trener fordi jeg blir skremt av økt matlyst. Da jeg var yngre trente jeg masse, men var konstant 5-7 kilo overvektig. For noen år siden knakk jeg kostholdskoden, dvs at jeg skjønte hvor mye kosthold/kaloriinntak har å si for vektnedgang. Da jeg jeg gjorde nødvendige justeringer i kostholdet rant kiloene av meg, og det uten at jeg var innom treningssenteret. Jeg har klart å vedlikeholde vekttapet i ettertid, men jeg klarer fremdeles ikke å kombinere det nye kostholdet med trening. Når jeg har trent blir jeg så forskrekkelig sulten, og da blir det fort til at jeg spiser mer enn jeg kalori-messig behøver. Noen ganger klarer jeg å spise vanlige porsjoner etter trening, men da er det akkurat som om jeg får en "hangover" dagen etterpå, altså at jeg blir trett, gretten og uopplagt. Hva gjør jeg feil? 

Anonymkode: 890ff...b2c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du i deg nok karbohydrater før/etter trening? Kan være mangel på glukose ettersom du beskriver det som en hangover.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve ut periodisk faste? Da kan du spise større måltider, jeg blir ihvertfall utrolig mett av det. Eventuelt lavkarbo?

Gjest BearMama
Skrevet

Hva type mat spiser du? Mye proteiner metter fortere og lenger. Jeg blir omvendt. Når jeg trener vil jeg bare ha sunn mat og fokuserer på godt med proteiner og litt karbs rett etter trening. Drikker også mye mer vann. Mange glemmer å drikke nok vann og tørst kan faktisk føles som sult om man ikke drikker nok.

Skrevet
36 minutter siden, BearMama skrev:

Hva type mat spiser du? Mye proteiner metter fortere og lenger. Jeg blir omvendt. Når jeg trener vil jeg bare ha sunn mat og fokuserer på godt med proteiner og litt karbs rett etter trening. Drikker også mye mer vann. Mange glemmer å drikke nok vann og tørst kan faktisk føles som sult om man ikke drikker nok. 

Dette er en myte. Det finnes ingen bevis for dette. Om noe så er det faktisk motsatt - hvem orker egentlig å spise hvis de faktisk er tørste?

• Liker 2
Skrevet

Det er vel normalt å bli mer sulten av å være i mer aktivitet. Men det pleier å regulere seg selv, noen dager er man mer sulten, andre dager ha man mye mindre lyst på mat. (Som BearMama har jeg også mer lyst på sunn mat når jeg er aktiv, jeg har mer sug etter godteri når jeg kjeder meg.) Du var overvektig da du var yngre, men det var da, og nå er det nå. Går du faktisk opp i vekt når du trener, eller er du bare redd for det?

Anonymkode: b271a...be6

Skrevet

Drikke når man er tørst er vel en god ting. Ikke drikk bare for å drikke.

Hvor mange gram proteiner/karbo/fett spiser du etter trening da?

Anonymkode: 3e18e...acf

Skrevet (endret)
55 minutter siden, BearMama skrev:

Og mens vi er i gang. Ja, noen drikker for lite vann, men svært mange overdriver også hvor viktig store mengder vann er. At man på død og liv skal drasse med seg en vannflaske uansett hvor man går, er noe flaskevann-industrien har hjernevaska oss til. Med et vanlig kosthold så holder det å drikke 1-1,5 vann om dagen. Noe mer på dagene man trener/svetter mye.

Endret av Purt Gull
  • Liker 2
Skrevet

Jeg trener styrke fast tre til fire ganger pr uke. En gang i blant tar jeg en uke treningsfri. På slutten av denne uka øker apetitten min. Jeg har blitt forklart at det ikke lønner seg å ta fri fra trening mer enn en uke fordi man da får økt apetitt pga hormonforandringer. Akkurat hvordan dette fungerer i kroppen vet jeg ikke..

Kanskje du kunne hatt nytte av litt hjelp med kostholdet?

Gjest BearMama
Skrevet
2 timer siden, Purt Gull skrev:

Dette er en myte. Det finnes ingen bevis for dette. Om noe så er det faktisk motsatt - hvem orker egentlig å spise hvis de faktisk er tørste?

Vel, er ikke myte for meg og mange andre.

Godterisuget kan øke, og du kan få masse "cravings" etter mat. Dette skjer fordi leveren trenger væske for å fungere optimalt. Kommer det ikke nok vann til leveren, sender den et signal til hjernen om at den trenger energi - da kroppen vil få trøbbel med å produsere glykogen som er kroppens svar på sukkerstoffer. 

En plutselig og uforklarlig trang til mat Neste gang du føler trang til å spise mellom måltidene, drikk et glass vann i stedet. Når kroppen mangler vann, sender hjernen et falskt signal til kroppen om at den er sulten, mens det i virkeligheten kan hende du bare er tørst.

Vi hører ofte anbefalinger om å drikke vann som en metode for å unngå å overspise fordi det kan hende du egentlig er tørst og ikke sulten, sier hovedforfatteren bak studien, Tammy Chang, ifølge AFP Relaxnews.

Sammen med sine kolleger fra Universitetet i Michigan har hun funnet en sammenheng mellom det å være overvektig og det å drikke for lite vann i forhold til det kroppen trenger.

Forskerteamet har undersøkt BMI og vanninntak hos 9.528 personer mellom 18 og 64 år. De fant ut at 32,6 prosent at deltakerne drakk for lite og ofte var dehydrerte. Overvektige personer og personer med høy BMI hadde større sannsynlighet for ikke å være hydrerte nok, ifølge studien, som er publisert i tidsskriftet Annals of Family Medicine.

Skrevet (endret)
17 minutter siden, BearMama skrev:

Vel, er ikke myte for meg og mange andre.

Godterisuget kan øke, og du kan få masse "cravings" etter mat. Dette skjer fordi leveren trenger væske for å fungere optimalt. Kommer det ikke nok vann til leveren, sender den et signal til hjernen om at den trenger energi - da kroppen vil få trøbbel med å produsere glykogen som er kroppens svar på sukkerstoffer. 

En plutselig og uforklarlig trang til mat Neste gang du føler trang til å spise mellom måltidene, drikk et glass vann i stedet. Når kroppen mangler vann, sender hjernen et falskt signal til kroppen om at den er sulten, mens det i virkeligheten kan hende du bare er tørst.

Vi hører ofte anbefalinger om å drikke vann som en metode for å unngå å overspise fordi det kan hende du egentlig er tørst og ikke sulten, sier hovedforfatteren bak studien, Tammy Chang, ifølge AFP Relaxnews.

Sammen med sine kolleger fra Universitetet i Michigan har hun funnet en sammenheng mellom det å være overvektig og det å drikke for lite vann i forhold til det kroppen trenger.

Forskerteamet har undersøkt BMI og vanninntak hos 9.528 personer mellom 18 og 64 år. De fant ut at 32,6 prosent at deltakerne drakk for lite og ofte var dehydrerte. Overvektige personer og personer med høy BMI hadde større sannsynlighet for ikke å være hydrerte nok, ifølge studien, som er publisert i tidsskriftet Annals of Family Medicine.

Det at du og mange tror på det, betyr ikke at det ikke er en myte. Folk tror Elvis lever - det betyr ikke at det er sant.

Artikkelen du siterer, tar informasjon fra én enkeltstudie og vender på logikken.

1. Journalist tror at man bare er tørst når man føler sult
2. Sult fører til at man spiser
3. Spiser man for mye, så er man overvektig
4. Journalist finner én enkeltstudie om at personer som er overvektige, også ofte er dehydrerte
5. Journalist konkluderer at punkt 1 stemmer ut ifra punkt 4.

Jeg kunne f.eks. ha funnet en studie som viser at overvektige mennesker kan lese, og dermed konkludere med at det å kunne lese fører til overvekt.

Med andre ord: Det at én studie viser sammenheng mellom overvekt og dehydrering, betyr ikke at personene ikke ville vært overvektige dersom de var hydrerte. Skjønner? Hvordan forklarer man f.eks. at det finnes dehydrerte mennesker som ikke er overvektige? De konkluderer selv med følgende:

Sitat

This relationship has not previously been shown on a population level and suggests that water, an essential nutrient, may deserve greater focus in weight management research and clinical strategies.

De skriver at det kan ha en sammenheng, men sier ingenting om leversignalet du refererer til. At kroppen trenger vann for å fungere optimalt, er ikke nytt. Det er absolutt ikke synonymt med at tørste forveksles med sult.

Endret av Purt Gull
Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, Purt Gull skrev:

Det at du og mange tror på det, betyr ikke at det ikke er en myte. Folk tror Elvis lever - det betyr ikke at det er sant.

Artikkelen du siterer, tar informasjon fra én enkeltstudie og vender på logikken.

4. Journalist finner én enkeltstudie om at personer som er overvektige, også ofte er dehydrerte

Jeg kunne f.eks. ha funnet en studie som viser at overvektige mennesker kan lese, og dermed konkludere med at det å kunne lese fører til overvekt.

Med andre ord: Det at én studie viser sammenheng mellom overvekt og dehydrering, betyr ikke at personene ikke ville vært overvektige dersom de var hydrerte. Skjønner? Hvordan forklarer man f.eks. at det finnes dehydrerte mennesker som ikke er overvektige? De konkluderer selv med følgende:

De skriver at det kan ha en sammenheng, men sier ingenting om leversignalet du refererer til. At kroppen trenger vann for å fungere optimalt, er ikke nytt. Det er absolutt ikke synonymt med at tørste forveksles med sult.

Og som jeg sier så trenger det ikke å være eksakt vitenskap for at jeg vet at det stemmer på meg. Jeg kan føle meg sulten om jeg er dehydrert.

Om ikke annet så er det å drikke vann eller te en fin måte å fylle opp magen på om man er sulten mellom måltider.

Skrevet

TS her. Takk for svar. Dehydrering er det i hvert fall ikke, jeg drikker mye vann generelt, og det pleier ikke ha noen påvirkning på sultfølelsen hverken på den ene eller den andre måten. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel normalt å bli mer sulten av å være i mer aktivitet. Men det pleier å regulere seg selv, noen dager er man mer sulten, andre dager ha man mye mindre lyst på mat. (Som BearMama har jeg også mer lyst på sunn mat når jeg er aktiv, jeg har mer sug etter godteri når jeg kjeder meg.) Du var overvektig da du var yngre, men det var da, og nå er det nå. Går du faktisk opp i vekt når du trener, eller er du bare redd for det?

Ja, jeg drev med hard styrketrening en stund, og da la jeg på meg (både i vekt og i cm). Da jeg sluttet å trene gikk jeg ned i vekt igjen. 

Jeg er ikke sulten rett etter trening, da klarer jeg fint uten mat en stund. Så kommer jeg hjem og spiser middag på 5-600 kalorier. Våkner dagen etter og er fullstendig kraftløs, da nytter det ikke å spise vanlig frokost på ca 300 kalorier for å komme i gang med dagen. 

Er for øvrig 157 høy og veier ca 56 kg. Hadde jeg vært på grensen til undervektig kunne jeg forstått at kroppen protesterte, men jeg er jo normalvektig (og ikke med så stor margin heller). 

Skrevet
3 timer siden, Purt Gull skrev:

Du har så rett! Jeg ler så jeg griner av formuleringen din her :) Man kan jo håpe at en god latter fjerner sult! :):)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg drev med hard styrketrening en stund, og da la jeg på meg (både i vekt og i cm). Da jeg sluttet å trene gikk jeg ned i vekt igjen. 

Jeg er ikke sulten rett etter trening, da klarer jeg fint uten mat en stund. Så kommer jeg hjem og spiser middag på 5-600 kalorier. Våkner dagen etter og er fullstendig kraftløs, da nytter det ikke å spise vanlig frokost på ca 300 kalorier for å komme i gang med dagen. 

Er for øvrig 157 høy og veier ca 56 kg. Hadde jeg vært på grensen til undervektig kunne jeg forstått at kroppen protesterte, men jeg er jo normalvektig (og ikke med så stor margin heller). 

Okei, men hvor mye (cm og kilo) og over hvor lang tid?

Jeg vet ikke om det hjelper deg eller er relevant her på noen måte, men føler jeg bare burde nevne at det nylig var en sak i mediene om at trening ikke er spesielt effektivt for å regulere vekt, fikk du med deg det? 

Noen kropper er mer "kompakte" (i mangel av noe bedre ord), kanskje du ser sunnest ut på en høyere vekt enn du (tenker at du) "burde" ha? Hvem bryr seg om, hvem har noe med, hvilket tall som står på vekta di når du står på den? Det viktige er vel at du føler deg vel og holder på med noe du liker?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men hvor mye (cm og kilo) og over hvor lang tid?

Jeg vet ikke om det hjelper deg eller er relevant her på noen måte, men føler jeg bare burde nevne at det nylig var en sak i mediene om at trening ikke er spesielt effektivt for å regulere vekt, fikk du med deg det? 

Noen kropper er mer "kompakte" (i mangel av noe bedre ord), kanskje du ser sunnest ut på en høyere vekt enn du (tenker at du) "burde" ha? Hvem bryr seg om, hvem har noe med, hvilket tall som står på vekta di når du står på den? Det viktige er vel at du føler deg vel og holder på med noe du liker?

Takk for svar! Neida, jeg bryr meg ikke så mye om vekta i seg selv. Men jeg likte dårlig å bli breiere over lårene og rumpa (tok ikke mål mens jeg trente styrke, men det var såpass at buksene ikke passet lenger). Var snakk om et halvt års tid.

Jeg kler ikke å ligge på en høyere vekt enn jeg har i dag. Noen kan ha noen ekstra kilo og se flotte ut, men jeg er ikke en av dem. Har fått med meg saken om at trening ikke er så effektivt for å regulere vekt, og for min del stemmer jo det bra. Men jeg elsker å trene og synes det blir for dumt at dette skal stå i veien for det. Ser ikke ut til at noen her har tilsvarende erfaringer, så kanskje jeg skulle snakket med en kostrådgiver🤔

Skrevet

Jeg vil egentlig tro at du underspiser etter trening om du blir svak dagen etter når du har "kontrollert" inntak i dine øyne. Viktig å ha litt å gå på før trening også. Hvis du f.eks spiser lite før du trener på dagen, er det lettere å få ulvehunger eller sukkersug.

Anonymkode: 62dc0...64e

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Neida, jeg bryr meg ikke så mye om vekta i seg selv. Men jeg likte dårlig å bli breiere over lårene og rumpa (tok ikke mål mens jeg trente styrke, men det var såpass at buksene ikke passet lenger). Var snakk om et halvt års tid.

Jeg kler ikke å ligge på en høyere vekt enn jeg har i dag. Noen kan ha noen ekstra kilo og se flotte ut, men jeg er ikke en av dem. Har fått med meg saken om at trening ikke er så effektivt for å regulere vekt, og for min del stemmer jo det bra. Men jeg elsker å trene og synes det blir for dumt at dette skal stå i veien for det. Ser ikke ut til at noen her har tilsvarende erfaringer, så kanskje jeg skulle snakket med en kostrådgiver🤔

Sikker på at ikke du også er flott med de "ekstra" kiloene? Lår og rumpe tilsier muskler, det er når magen vokser at det blir problematisk, sånn for helsa iallfall. Du kan kjøpe nye bukser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...