Gå til innhold

Hvordan beholder man roen når tenåringen kommer hjem med dårlige nyheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan beholder man roen når man både vil støtte, men likevel vise at man ikke deler synspunktet til barnet ditt?

Anonymkode: cc5e7...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva nyheten er.

Er det min 16 årige datter som kommer hjem og sier hun er gravid, eller kommer hun hjem og sier hun ble voldtatt og har fått HIV? Begge er dårlige nyheter, men det er forskjell på alvorlighetsgraden liksom.

Anonymkode: 25f99...794

• Liker 19
Skrevet

Hva er det med ts og manglende info i hi?

Anonymkode: ef961...f24

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hva nyheten er.

Er det min 16 årige datter som kommer hjem og sier hun er gravid, eller kommer hun hjem og sier hun ble voldtatt og har fått HIV? Begge er dårlige nyheter, men det er forskjell på alvorlighetsgraden liksom.

Anonymkode: 25f99...794

Agree. 

• Liker 1
Skrevet

" Du er datteren min og du skal få ta valg, men dette vil jeg gjerne diskutere litt med deg"  Det sa faren min. Sånn tre ganger i måneden. Jeg gikk litt på kant med familiens normer. Men alvorlig, så er det en helt ok innstilling. 

• Liker 15
Skrevet

Må man alltid dele det man egentlig syns? Hva med å bare være der for barnet? 

Om din 15åring er sammen med en dårlig eldre fyr, som dumper henne, så kan du fint støtte henne, gjøre livet enklere, komme med trøstende ord og bare være mamma, uten å gni inn at dette var bra! 

Anonymkode: c58c5...ff3

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man alltid dele det man egentlig syns? Hva med å bare være der for barnet? 

Om din 15åring er sammen med en dårlig eldre fyr, som dumper henne, så kan du fint støtte henne, gjøre livet enklere, komme med trøstende ord og bare være mamma, uten å gni inn at dette var bra! 

Anonymkode: c58c5...ff3

Som forelder så bør man dele det man syns iblant ja! Det kalles å veilede. Men viktig å høre på hva ungdommer sier. 

• Liker 3
Skrevet

Hvilke nyheter har du fått? Det er jo ganske relevant. 

Anonymkode: 76ee3...7ce

• Liker 4
Skrevet

Spørs jo hva det er.

Om tenåringen kommer hjem og sier at h*n ønsker å bruke prevensjon, dra på utvekslingstur eller ble ferska i å drikke litt øl så er det ganske annerledes enn om tenåringen kommer hjem med nyheten om at h*n har blitt med i en nynazistisk gruppering og/eller har begynt å selge narkotika eller selge kroppen sin.

Jeg tenker liksom dette kommer an på hvor på skalaen du er her.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke nyheter har du fått? Det er jo ganske relevant. 

Kanskje ts stemmer Rødt, og ungdommen har blitt aktiv i FpU? 😲 Eller kanskje ts har pelsdyrfarm, og tenåringen har meldt seg inn i NOAH?

Anonymkode: 1a28f...a25

• Liker 3
Skrevet

Det er jo helt umulig å svare på når vi ikke vet hvilke hva nyheten er...

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje ts stemmer Rødt, og ungdommen har blitt aktiv i FpU? 😲 Eller kanskje ts har pelsdyrfarm, og tenåringen har meldt seg inn i NOAH?

Anonymkode: 1a28f...a25

Ja det er mange muligheter her. Det positive er vel at tenåringen forteller foreldrene om nyheten. 

• Liker 2
Skrevet

Siden det handler om å dele synspunkt, så vil jeg tippe det er dette:

- datteren din har fått seg kjæreste, du liker han ikke av en grunn. Har hun funnet en muslimsk mann?

- hun er gravid.

Skrevet

Eller typen har gjort det slutt, han er mye eldre enn henne eller ikke bra for henne. 

Skrevet

Hva om ungdommen kommer hjem og sier: "Jeg er holocaust-fornekter". Det opplevde en bekjent av meg 😬

Anonymkode: ee3f7...a0a

• Liker 4
Skrevet

Må bare være enig med de andre - det kommer jo an på hva slags dårlige nyheter det er snakk om. Det kan jo være alt fra

- venninne har dødd

- har blitt gravid

- fått kjæreste du ikke liker

- har meldt seg inn i politisk parti langt fra det du står for

- begynt med narkotika

- tror at jorda er flat 

- fått dårlige karakterer

- de har krasjet bilen din

Reaksjonen vil jo variere i disse sakene. Generelt sett tar vel alle ungdommer noen valg foreldrene ikke setter pris på. Det er det lov å være tydelig på, men sørg for at de alltid vet at de er elsket uansett. Det er jobben din som forelder. Det er positivt at de forteller, i det minste. Ikke ødelegg den tilliten, selv om du har grunn til å kjefte (og kjefter).

Anonymkode: c9e60...bf5

• Liker 5
Skrevet

Er ny her, så skjønner med deres eksempler at det er lurt å skrive mer detaljer først.

Hun er 17år, blir 18 i år. I fjor sommer fikk hun en eldre kjæreste og vi var støttende så godt vi kunne. Han har jobb og er etablert. Like før jul flyttet de inn sammen. Vi prøvde på en forsiktig måte å si at hun kanskje gikk litt fort inn i dette, men vi hadde ikke noe vi skulle ha sagt. 

Nå er hun gravid og har selvfølgelig tenkt å beholde.

Vi er bare litt i sjokk. Vi trodde hun skulle fortelle om forlovelse eller noe, men ja.. nei.... 

Vi vil bare si og gjøre det rette her. Samtidig er vi redd for å si noe vi angrer på, for akkurat nå er det så mye følelser inn i bildet. Er faktisk glad hun ikke sover her i natt, for da hadde jeg velg sagt for mye allerede.

Hører gjerne fra dere.

Skrevet

Det er lite dere kan gjøre. Støtte henne uten å oppmuntre. 

Anonymkode: f8230...ab0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite dere kan gjøre. Støtte henne uten å oppmuntre. 

Anonymkode: f8230...ab0

Hvordan gjør man det i praksis? Hun er vår eldste. Har småsøsken på 13, 9, 5år. De blir tanter og onkler. Er ikke bare henne eller oss foreldre å tenke på her. Små barn med store ører og øyne.

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man det i praksis? Hun er vår eldste. Har småsøsken på 13, 9, 5år. De blir tanter og onkler. Er ikke bare henne eller oss foreldre å tenke på her. Små barn med store ører og øyne.

ts

Er det så farlig å si hva det er? 

Er hun gravid?

har hun funnet en mann med muslimsk bakgrunn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...