AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 10 år. Har hun besøk hører hun ikke på meg, "bryr seg ikke", har impulsiv atferd for å få de til å le av henne (gidder ikke ramse opp eksempler engang). Rett og slett tøffer seg. Har prøvd å prate til henne, men hun hører ikke. Drasser ofte med seg 3-4 hjem etter skolen uten å ha spurt om lov og forventer de skal få middag her. Anonymkode: 712ed...abf
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Ta henne til side og si at hvis hun ikke oppfører seg bedre så blir besøket sendt hjem. Gjennomfør. Si nei til besøk hvis hun ikke har spurt dere på forhånd. Send hjem besøket når det er middag, hvis det ikke passer med middagsgjester (igjen: hun må spørre først). Anonymkode: 77dda...cf2 6
atropos Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 (endret) Sett grenser! Hun tester deg jo. 3-4 gjester er kanskje greit(?!?), men middag får de ikke. Da må de enten gå hjem eller vente på rommet hennes mens hun spiser. Hvis hun snakker stygt til deg, så inndrar du goder. Ingen telefon, nettbrett, kino eller hva hun nå driver med som hun synes er stas. Du må bli tydeligere, hvis ikke blir det bare værre. Endret 10. februar 2019 av atropos
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Men, da må du jo sette grenser. Si at hun må spørre før hun tar med venner hjem. Gjør hun det uten å spørre, så sender du de hjem med en gang du har mulighet. Lag avtale med henne om at hvis hun spør og får ta med venner hjem, så blir det ingen middag på de (Så fremt du ikke har lyst til det). Da må de gå hjem eller vente på rommet. Oppfører hun seg dårlig når hun har besøk, blir konsekvensen at hun ikke får lov til å ha besøk, selv om hun spør om lov. Til hun klarer å oppføre seg. Anonymkode: 1f7a4...522
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 12 minutter siden, atropos skrev: Sett grenser! Hun tester deg jo. 3-4 gjester er kanskje greit(?!?), men middag får de ikke. Da må de enten gå hjem eller vente på rommet hennes mens hun spiser. Hvis hun snakker stygt til deg, så inndrar du goder. Ingen telefon, nettbrett, kino eller hva hun nå driver med som hun synes er stas. Du må bli tydeligere, hvis ikke blir det bare værre. Har virkelig prøvd. Når hun er alene er hun okei å ha med å gjøre. Må vel bli enda strengere. Vi har en liten 3-roms, synes det er en uting at hun trekker en drøss med unger hjem, så slenger de fra seg i gangen. Hun sender bare mld etter de har kommet dit. Anonymkode: 712ed...abf
atropos Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Men da du faktisk bli hu kjipe mora som sender de på dør. Skjønner det blir mye vræl, men det er bedre å ta det nå enn om fire år. Hun er nødt til å respektere deg, og det gjør hun ikke nå. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 Aspergers. Da endrer de adferd betraktelig ilag med andre. Anonymkode: e0cd5...524 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 Det er helt normalt. Bare å ta tak i det å jobbe med det til det blir bedre. Anonymkode: 853bc...963
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aspergers. Da endrer de adferd betraktelig ilag med andre. Anonymkode: e0cd5...524 Ja, for alt må settes en diagnose på. Anonymkode: 712ed...abf
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 Dette er nok innenfor "normalen", og blir ikke enklere når puberteten nærmer seg dessverre. Min første tanke er : har hun det greit på skolen ? Disse vennene som hun tøffer seg for, vil ha til middag, vise seg for - er det venner, eller er det noen hun prøver å få innpass hos fordi hun av en eller annen grunn ikke har det greit på skolen ? Er dette hennes måte å "kjøpe" seg venner på ? Jeg hadde tatt en telefon til skolen og pratet med læreren. Det skjer ofte ting iløpet av en skoledag som vi som foreldre ikke får beskjed om, eller som kommer som en del av den halvårlige foreldresamtalen, men som selvsagt burde ha kommet mye før. Om det ikke ligger der, så for all del, ikke korriger mens vennene er tilstede. Det blir bare verre. Tenk om sjefen din hadde korrigert deg foran alle kollegaene dine ? Så nedverdigende ! Du må snakke med henne når det bare er du og henne. Og la henne snakke. Prøv å få henne til å ikke bare fortelle hvorfor det er viktig for henne å være "tøff" med vennene sine, men også speilvend : hvordan tror du jeg føler det når du snakker slik til meg ? Utover det er avtaler viktig. Lekser først, deretter middag, så venner. Det er avtalen. Holdes ikke den, møt opp i døren, og si "Hei. Hyggelig at dere vil komme, men vi har en avtale om lekser og middag først, så kan X være med dere etterpå". Ingen diskusjon, slik er det. Jeg har to barn på 16 og 21 år. Han på 21 er nå en voksen, velfungerende ung mann som det går an å ha flotte samtaler med. Han på 16 er midt i puberteten, og de problemene det medfører. Men jeg kan fortsatt huske perioden med "Jeg er tøffere enn toget" hos de begge, og både tristheten, irritasjonen og frustrasjonen det kunne medføre. Men som jeg sier : du må finne ut om det er mer som er bak og evnt gripe fatt i det. Sette grenser, og holde på det. Og husk : det er din sure jobb som forelder å være upopulær hos ungene dine i perioder. Det er bare slik det er. Anonymkode: 8aa76...aa2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå