Stoltskeiv Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 (endret) Jeg skal snart bo for meg selv. Og har begynt å sette opp budsjett for at jeg skal ha god kontroll på hva jeg bruker penger på. Da har jeg satt opp 2 500 kr i måneden på mat. Det blir jo med pålegg og alt annet spiselig. Det vil si at det kommer på 625 kr i uka. Jeg synes det høres lite realistisk ut, men samtidig så burde det gå. Jeg har tatt middagen for under 100 lappen som utgangspunkt. Og det kommer helt sikkert til å bli noe rester som jeg kan varme opp igjen. Man sparer på det også Hvor mye skal en en person kunne bruke på middag i mnd egentlig? 😕 Dette er helt nytt for meg. Jente i 20 åra Endret 12. februar 2019 av gladjenta96
solmåneogstjerner Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Det går helt fint, men da kan du selvsagt ikke spise taco, pizza og biff hele tiden. Men lager du mye av maten fra bunnen, handler fornuftig og ikke kaster for mye så kan du leve godt på dette. Til og begynne med må du kanskje bruke litt mer når du skal bygge opp et basislager med ting som krydder, mel, olje osv. 9
shaqueen Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 Det går helt fint men som andre er inne på kan du ikke kjøpe deg peppes pizza og fjordland hver uke. Å lage mat fra bunnen sparer du mye penger på 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Som allerede nevnt går det mer penger i begynnelsen siden det tar tid å bygge opp et lite lager, men ellers burde 2500 i måneden gå helt fint. Planlegg måltidene, bruk opp alt du har, spis et par superbillige middager her og der (f.eks. omelett). Bruker selv 2000 i måneden, og det går greit med litt planlegging. 2500,- burde ikke være noe problem. Anonymkode: adee4...e96 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 Hvor mye som er realistisk, har med hvordan du organiserer. Om du er nøysom, vet hva som lønner seg, er fleksibel, planlegger, handler fornuftig, lager mye av maten din selv, og spiser opp alt, da vil du som kvinne spise godt for 2000 kroner måneden. Hvis du vaser rundt, skifter mening på en femøring og går på alle lokketilbud, er det ingen grenser for hvor mye du kan bruke. Regn med å måtte prøve og feile litt, ingen er utlært som nybegynnere. Og man lærer stadig noe nytt. Hvis man tenker at man er ferdig utlært, så er man ikke utlært, men ferdig. Anonymkode: 63f7a...72c 6
eller Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Det går brillefint, om du synes det er moro. Er det pinefullt å leve rimelig, er det tungt. 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 2500 i måneden burde gå helt fint. Vi er to voksne, og den siste Trumf Visa-regningen var på ca 3500 (betaler all mat med det kortet). Anonymkode: cf433...491 2
Stoltskeiv Skrevet 10. februar 2019 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2019 Jeg er veldig glad i å lage maten selv. Liker bedre å spise ordentlig mat, enn taco og biff osv. Ja, blir nok litt mer penger i starten for og ha et lite lager med krydder, mel, pasta osv. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 Er ikke taco og biff ordentlig mat? (I alle dager...) Anonymkode: 63f7a...72c 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 7 minutter siden, eller skrev: Det går brillefint, om du synes det er moro. Er det pinefullt å leve rimelig, er det tungt. Jeg tror dette er det aller viktigste poenget. Jeg bruker jaktinstinktet mitt når jeg handler, og matplanleggingen er som et puslespill. Bare moro. Hadde jeg følt at jeg måte snu på hver krone, hadde jeg hatet det. Anonymkode: 63f7a...72c 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 Ja, hvis du planlegger måneden nøye og setter opp middagsmenyer og kjøper akkurat det du trenger i Sverige (mye billigere 🙂) Anonymkode: 3383c...334
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 Planlegging er gull! Skal du feks lage grønnsakssuppe, lag myyyye, råvarene er billige og du kan fryse ned i porsjoner. Samme med lasagne, familiepakningene koster ikke mange kronene, kjøper du fullkornspakken trenger du ikke å bruke melk heller 😛 (veit at man kan lage lasagne fra bunnen av altså, men vi liker fullkorns lasagnen som står i tørrvarehylla). Venn deg til billigprodukter. Jeg har dilla på pepperskinken til first price feks. Bak selv! Smaker bedre og det blir billigere. Drikk vann, evt saft, fremfor noe annet som tørstedrikke i uken. Er du flink til å spare på kos i uka kan du kose deg litt ekstra i helgen. 2500 er ikke noe problem om man er bevisst på hva man kjøper og planlegger så man slipper å kaste for mye Anonymkode: 1cf9a...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #13 Skrevet 10. februar 2019 2500 er vel omtrent det SIFO mener en voksen kvinne skal klare seg på. Men da er godteri, alkohol eller kjøp av mat på cafe e.l. ikke medregnet. Anonymkode: 71f5d...da7 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 I tilleg, gjør som meg. Her har det blitt en sport i å finne billige (men sunne) matretter 💪🏼 Jo mer jeg sparer jo morsommere er det! Anonymkode: 1cf9a...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2500 er vel omtrent det SIFO mener en voksen kvinne skal klare seg på. Men da er godteri, alkohol eller kjøp av mat på cafe e.l. ikke medregnet. Anonymkode: 71f5d...da7 2310,- for å være eksakt Anonymkode: fce3d...ce8 1
SusanneLorentze Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 Jeg levde på 2500,- i måneden som student. Jeg pleide å handle på 10 kroners tilbud osv. Sykla rundt på alle de ulike butikkene med sekk på ryggen og matvarer i sykkelkurven. 😂 Lagde mye wok med billige grønnsaker og ris. Hadde litt kjøtt i, men kunne spe på med linser f.eks. Lagde også havregrøt til frokost og av og til middag. Dette er veldig billig og mettende. Kjøpte også billige knekkebrød. Jeg pakket også alltid niste med på skolen så jeg ikke ble fristet til å kjøpe noe på skolen. Hadde også med kaffe eller te på termokopp, men kjøpte en og annen kaffe innimellom. 1
Stoltskeiv Skrevet 10. februar 2019 Forfatter #17 Skrevet 10. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2310,- for å være eksakt Anonymkode: fce3d...ce8 Da har jeg 190 kr til snop! 😅 2 minutter siden, SusanneLorentze skrev: Jeg levde på 2500,- i måneden som student. Jeg pleide å handle på 10 kroners tilbud osv. Sykla rundt på alle de ulike butikkene med sekk på ryggen og matvarer i sykkelkurven. 😂 Lagde mye wok med billige grønnsaker og ris. Hadde litt kjøtt i, men kunne spe på med linser f.eks. Lagde også havregrøt til frokost og av og til middag. Dette er veldig billig og mettende. Kjøpte også billige knekkebrød. Jeg pakket også alltid niste med på skolen så jeg ikke ble fristet til å kjøpe noe på skolen. Hadde også med kaffe eller te på termokopp, men kjøpte en og annen kaffe innimellom. Mye nyttige tips! Skal bo ganske sentralt, så blir nok mye sykling for å handle på tilbud! 😂 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 Taco er genialt når man bor alene. Hadde det flere ganger i uka selv da jeg bodde alene. Pakke kjøttdeig holder til 2-3 middager. Tilbehøret er også billig, snadder middagen 😬 lefser er like gode uansett merke, samme med skjellene. First price og eldorado har mange gode alternativer, både på mat og renhold osv. Eneste jeg ikke firer på, er dopapiret. Det må være serla Anonymkode: 951b3...74f 5
Gjest Kendall Skrevet 10. februar 2019 #19 Skrevet 10. februar 2019 Det skal gå fint, ts. Jeg er selv student og lever på 2.000 kr. Du kan følge brukeren fattig.student på Instagram med 72.000 følgere, hun legger ut oppskrifter til middager som er billige å lage, Annbefaler å sjekke ut 😊
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #20 Skrevet 10. februar 2019 Det er 80 kroner dagen. Du klarer fint å lage en god middag til 25, så det går greit om du fem dager i uka lager billigmiddag og bare i helgene skeier litt mer ut. Vær litt forsiktig med å kjøpe store pakninger, selv om de er relativt rimeligere. Da bør du ha en plan for å fryse det som er til overs, enten rett fra pakken eller som ferdige middagsporsjoner av en gryterett, for eksempel. Mye matsvinn blir dyrt. Kiwi har en del småpakninger av ferskvarer (kyllingfilet, fisk osv) som egner seg for en husholdning på 1-2 personer. Anonymkode: 19547...01a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå