Gå til innhold

Vil jobbe som leder/ prosjektleder. Hva skal jeg studere??? HJELLLPP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ferdig med bachelor i utviklingsstudier. Hadde veldig lyst til å finne meg jobb relevant til studiet men det er ikke så mange jobbmuligheter relevant til studiet mitt. jeg er rett og slett skuffet over studiet mitt. Jeg vil studere master, og har veldig lyst til å jobbe som leder, prosjektleder eller HR-manager. Hva anbefaler dere? Hva kan jeg studere? Eller har dere erfaringer med disse jobbene? Hvordan er jobbmulighetene? 😰😰

Anonymkode: 5f095...5cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Indøk eller nhh med gode karakterer og relevante verv. 

Skrevet

Du kan fint bli en helt super prosjektleder uten master i indøk eller siv.øk. eksamen fra NHH. Men, du vil som oftest trenge å ha litt erfaring sånn at du ser at det er flere måter å løse oppgaver på uten at den ene måten nødvendigvis er bedre enn den andre. Oversikt er alpha og omega. Å kunne se hvordan ting og aktiviteter henger sammen. At en forsinkelse på oppgave B vil bety forsinket sluttleveranse, mens en forsinkelse på oppgave X ikke betyr noe for sluttleveransen. Tid, penger og mennesker er noe du vil ha stor nytte av å kunne mye om. Engasjement (smittende sådann) kan være forskjellen på et happy prosjekt som folk ønsker å bidra i, eller et prosjekt folk nærmest vil gjøre alt for å unngå å bli involvert i.

Skal du bruke feil og blemmer som eksempler så velg blant dine egne, ikke bruk feil som andre i samme firma har begått. Husk at den som aldri gjør feil han/hun gjør sannsynligvis aldri noe nytt.

Kunne skrevet en bok eller to om temaet. 

Skaff deg minst ett kurs i prosjektledelse. Helst ett som gir deg studiepoeng og eksamen. Denne boken er ok og gir deg oversikt. Den er basert på at du har litt erfaring, men kan brukes uten mye erfaring også.

Anonymkode: dcc38...ab2

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Fjeud skrev:

Indøk eller nhh med gode karakterer og relevante verv. 

Prosjektledelse er ikke en spesielt typisk jobb for folk med denne bakgrunnen. Tror nok også det er helt utenfor skopet til TS.

Anonymkode: a9617...c57

• Liker 1
Skrevet

Pappa har etterutdanning i ledelse og organisasjon eller noe sånt. Han tok den gjennom jobb, så jeg er litt usikker, men jeg mener fagene var gjennom BI?

Anonymkode: 75343...811

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pappa har etterutdanning i ledelse og organisasjon eller noe sånt. Han tok den gjennom jobb, så jeg er litt usikker, men jeg mener fagene var gjennom BI?

Anonymkode: 75343...811

Både BI og flere av høyskolene har :) 

Anonymkode: dcc38...ab2

Skrevet

Mange steder (bl.a. på min jobb) er det nødvendig med faglige kvalifikasjoner innen det man driver med for å være leder og ha forståelse for det osm foregår i bedriften. Noe mer fagspesifikt du kunne tenkt deg?

Anonymkode: e5731...011

• Liker 2
Skrevet

Studer ledelse som nettstudent via uit. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prosjektledelse er ikke en spesielt typisk jobb for folk med denne bakgrunnen. Tror nok også det er helt utenfor skopet til TS.

Anonymkode: a9617...c57

Om du leser hele innlegget står det hr-manager, prosjektleder eller leder. Svært mange fra indøk går rett i mellomlederstilling som prosjektledere, og en stor majoritet av dagens lederjobber i ulike bedrifter er besatt av NHHere. Så uansett hvilken TS allerede har er nok det en av de enkleste veiene til de jobbene TS ønsker seg.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ferdig med bachelor i utviklingsstudier. Hadde veldig lyst til å finne meg jobb relevant til studiet men det er ikke så mange jobbmuligheter relevant til studiet mitt. jeg er rett og slett skuffet over studiet mitt. Jeg vil studere master, og har veldig lyst til å jobbe som leder, prosjektleder eller HR-manager. Hva anbefaler dere? Hva kan jeg studere? Eller har dere erfaringer med disse jobbene? Hvordan er jobbmulighetene? 😰😰

Anonymkode: 5f095...5cd

Hva har du i karaktersnitt? BA Utviklingsstudier er nok ikke det som skaffer en jobb, nei. Det vil jeg si er på lik linje med sosiologi, historie og filosofi. Hadde du tatt statsvitenskap, så ville du ligget bedre an siden det er flere fag der som er spesifikt orientert mot den offentlige sektoren. Men det blir fort en annen retning i forhold til utviklingsstudier, som er en "internasjonaltrettet" utdanning. Altså studiet fokuserer mer på problemstillinger i andre utviklingsland og ikke på selve Norge. 

Uansett, dette er retninger hvor en mastergrad er rett og slett et 100% "must". Så en bachelor er ikke nok. Selv med en mastergrad innenfor utviklingsstudier er det fortsatt mye konkurranse rundt "junior" stillinger. Typisk for denne retningen er at det kreves så mye som mulig "erfaring" fra feltet. Med andre ord, det er en forventning til stede at du tar utveksling. Det er en forventning om at du bør ta mastergraden i utlandet og det definitivt en forventning om at du skal ha minst 2 - 3 opphold i et par utviklingsland og "forske" på visse problemstillinger eller hjelpe til med et eller annet rundt bistandsarbeid. Men igjen, dette er ikke "muligheter" som bare venter på en - det er en konkurranse til stede her også hva gjelder hvem som blir plukket ut for å kunne hjelpe. Så det er ganske vilt. Denne retningen ble "ødelagt" en gang på 2000-tallet, da de økte antallet studieplasser innenfor utviklingsstudier i Norge, samtidig som en haug med unge damer skulle "leke og redde verden".

Men det å bare lese om utviklingsproblematikken på lesesalen, mens de gikk rundt og drakk kaffe latte, bidrar ikke akkurat til mye konkret kompetanse. Ironien er, synes jeg, at disse damene var de som IKKE inkluderte de internasjonale studentene i venninnegjengen sin, men så ønsker de å studere nettopp landene disse internasjonale studentene kommer ifra. De internasjonale studentene kom via utveksling, så da jeg var statsvitenskap student hadde vi ved flere anledninger noen felles fag på engelsk.

Du kan si det slik at utviklingsstudier er blant de studiene som krever kanskje mest "praktisk erfaring eller utveksling". Altså at man flyr rundt omkring til diverse land. Sånt slipper stort sett de som studerer filosofi eller historie for å ta noen eksempler. Det samme slipper vi som studerer statsvitenskap. 

I tillegg er det en forventet press at man "bør" studere i utlandet og hvis ikke, så bør man ha utnyttet alle mulighetene man hadde i Norge for å ta utvekslinger og feltarbeid både på bachelor- og masternivå. Og det er uten tvil, ganske stressende siden jeg har sett at noen bachelorer innnenfor utviklingsstudier legger opp til feltarbeid det første året, så utveksling i løpet av det andre året, før man må kaste seg over feltarbeid det tredje året - feltarbeid som kan være relevant "forskning" for bacheloroppgaven man har tenkt å skrive. Så det å "rive seg" selv fra nettverket i Norge er veldig vanskelig, for ikke å snakke om du har deltidsjobb, kjæreste, eller tildelt hybel som man mister, osv.

Ingen arb.giver gidder å finne seg i at du "flyr" til utlandet hvert år, de første tre årene. (To turer for feltarbeid og en tur for utveksling).

Spesielt nå for tiden har vi denne debatten rundt utveksling og hvorfor altfor få norske studenter reiser ut. Noen av grunnene er det jeg har nevnt nå istad. Man har rett og slett ikke råd til å miste deltidsjobben sin, eller å miste hybelen sin eller til og med miste kjæresten sin. 

I ditt tilfelle vil jeg si at du bør vurdere å studere mastergrad i utlandet, så hvis du er åpen for det, så kan jeg godt komme med noen forslag. Men hvis du skal studere i Norge på masternivå, så vil du fort være "låst" til å studere "mye av det samme", og det synes jeg er et av de store problemene her til lands angående hvordan diverse fag og "studiepensum" er blitt satt sammen. I andre land er det mange flere muligheter for å blande inn diverse andre fag og gjøre mange "crossover" langs de akademiske fagene.

Anonymkode: 88eb5...4c4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...