AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Er ute etter råd og erfaringsdeling med andre som har bodd eller bor i Groruddalen med norsk bakgrunn, ok inntekt og høyere utdanning. Hva gjorde dere når barna nærmet seg skolealder? Flyttet dere? Ble dere? Gikk barna på nærskolen uansett hvor stor andel minioritetsspråklige det var der? Brukte dere fritt skolevalg? Privatskole? Barna våre nærmer seg skolealder og jeg merker at vi og andre nå for alvor snakker om å flytte eller hva gjør vi...? Noen av barna i barnehagen er alt borte. Foreldrene har tydeligvis alt tatt valget om å flytte. Utfordringen er nok som mange kan tenke seg at skolene i nærområdene våre har mellom 85-100% andel miniortetsspråklige barn. Vi undrer oss over hva vi skal gjøre, bør vi flytte, og hvor? Bør vi søke en annen skole enn nærskolen? Bør vi søke privatskole, i så fall hvilke? Setter pris på alle råd :) Anonymkode: 2da4b...f93 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Hvordn har det gått i barnehagen? Har de fått mange gode venner? Trives dere? Anonymkode: f77a6...e2d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 Herregud, så sossete du er, ingen ting galt med å vokse opp (gå på skole) i Groruddalen? Hvis du ikke vil belage deg på å få en hipsterhelvete eller en som stiller like høye krav til sosial status som deg selv ville jeg bare blitt boende! Barnet ditt kommer til å komme inn i et miljø med mangfold av kulturer og bli svært kulturelt rik. Jeg synes du bør gå litt i deg selv ass! Anonymkode: 6d537...733 13
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 vet om ei som hadde en datter på skolen der hun ble mobbet og plaget fordi hun var norsk. De flyttet Anonymkode: f28c2...4bd 13
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 Vi flyttet og er utrolig glad for det. Ikke høre fra folk som over - de virkelig ikke leve i den sumpe som Groruddalen har blitt. Beste valg vi har tatt var å ta barnet langt fra dette stedet! Anonymkode: 7f63d...63b 19
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Hadde aldri latt mine barn gå på skole med så høy andel minoritetsbarn, aldri! Anonymkode: 3b63e...2e1 30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, så sossete du er, ingen ting galt med å vokse opp (gå på skole) i Groruddalen? Hvis du ikke vil belage deg på å få en hipsterhelvete eller en som stiller like høye krav til sosial status som deg selv ville jeg bare blitt boende! Barnet ditt kommer til å komme inn i et miljø med mangfold av kulturer og bli svært kulturelt rik. Jeg synes du bør gå litt i deg selv ass! Anonymkode: 6d537...733 Ok. Er du klar over at det oser fordimmer og intoleranse ut av det innlegget ditt. Akkurat det samme som du beskylder TS for.. Anonymkode: f77a6...e2d 30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi flyttet og er utrolig glad for det. Ikke høre fra folk som over - de virkelig ikke leve i den sumpe som Groruddalen har blitt. Beste valg vi har tatt var å ta barnet langt fra dette stedet! Anonymkode: 7f63d...63b Barna dine kommer uansett til å møte barn fra Groruddalen når de blir eldre, det eneste dere har gjort er å forsinke lidelsen. Anonymkode: 6d537...733 3
Rabadamtimtim Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 (endret) Flytt. Endret 10. februar 2019 av Rabadamtimtim 8
Sylveon Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 Første tanken min er at det spørs hvor dere bor i Groruddalen, men skoler med 85-100 % hadde jeg flyttet fra - lett! 19
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 Ville flyttet. Tenker på det beste for barna. Anonymkode: a4c11...647 14
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 TS, å flytte er det beste rådet. Har to yngre søsken som er 10 og 12 år yngre enn meg, de vokste opp på Romsås. Der er/var det helt forferdelig ungdomsmiljø, endel narkotikasalg og ellers røft miljø. Mine søsken er i 20-åra i dag og har heldigvis klart seg bra også i ungdomstiden. Vet ikke hvordan det er å bo i Groruddalen ellers i dag, eller hvordan miljøet på Romsås er nå. Anonymkode: dc822...778 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #13 Skrevet 10. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Er du klar over at det oser fordimmer og intoleranse ut av det innlegget ditt. Akkurat det samme som du beskylder TS for.. Anonymkode: f77a6...e2d Nei jeg blir irritert når folk har dårlige holdninger til Groruddalen. Jeg løpet av mitt relativt korte liv bodd i hele Oslo og jeg kan fortelle deg det jeg har lært: Sentrumsbarn/ungdom: Utrolig mye narkotika (særlig hasj) blant ungdommen. Nesten aldri barn ute i gaten (vi var alltid hjemme hos hverandre i trange leiligheter). Da de ble ungdommer ble de plutselig veldig sære og opptatt av politikk (bra det, men det ble alt for mye av det gode og de fremsto bare som veslevoksne og nedlatende mot andre). Vestkantbarn: Utrolig opptatt av å fremstå som velstående mennesker, mange hadde store mengder med merkeklær osv. Man ble mobbet (fikk kommentarer hele tiden) på at man ikke hadde merkeklær osv. Utrolig slitsomt! Jentene var F-A-K-E og guttene som jeg gikk på skole med ser jeg den dag i dag sniffe kokain på utesteder og være utrolig sleasy og ekkel. Østkantbarn: Vennene mine som vokste opp på østkanten fortalte meg at de alltid lekte med hverandre ute, siden de hadde lekeplasser mellom blokkene og det var ikke så trafikkert. De lærte seg fraser på mange forskjellige språk og de fikk opplevelser gjennom ungdomsklubbene (et sted hvor jeg også hengte og fikk opplevelser, blant annet tok de oss med på hytteturer fordi de syntes synd på oss som ikke hadde hytte selv). Det var utrolig inkluderende og jeg ble alltid invitert med på middag når jeg var på besøk hos venner og jeg kjenner fortsatt foreldrene til vennene mine. Da vi ble ungdommer ble vi forbilder til barna i gaten, vi kunne være trenere osv og vi lærte dem respekt og vennskap. Anonymkode: 6d537...733 13
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 Jeg ville flyttet. Anonymkode: 50586...be5 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, så sossete du er, ingen ting galt med å vokse opp (gå på skole) i Groruddalen? Hvis du ikke vil belage deg på å få en hipsterhelvete eller en som stiller like høye krav til sosial status som deg selv ville jeg bare blitt boende! Barnet ditt kommer til å komme inn i et miljø med mangfold av kulturer og bli svært kulturelt rik. Jeg synes du bør gå litt i deg selv ass! Anonymkode: 6d537...733 Bor du her...? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg blir irritert når folk har dårlige holdninger til Groruddalen. Jeg løpet av mitt relativt korte liv bodd i hele Oslo og jeg kan fortelle deg det jeg har lært: Sentrumsbarn/ungdom: Utrolig mye narkotika (særlig hasj) blant ungdommen. Nesten aldri barn ute i gaten (vi var alltid hjemme hos hverandre i trange leiligheter). Da de ble ungdommer ble de plutselig veldig sære og opptatt av politikk (bra det, men det ble alt for mye av det gode og de fremsto bare som veslevoksne og nedlatende mot andre). Vestkantbarn: Utrolig opptatt av å fremstå som velstående mennesker, mange hadde store mengder med merkeklær osv. Man ble mobbet (fikk kommentarer hele tiden) på at man ikke hadde merkeklær osv. Utrolig slitsomt! Jentene var F-A-K-E og guttene som jeg gikk på skole med ser jeg den dag i dag sniffe kokain på utesteder og være utrolig sleasy og ekkel. Østkantbarn: Vennene mine som vokste opp på østkanten fortalte meg at de alltid lekte med hverandre ute, siden de hadde lekeplasser mellom blokkene og det var ikke så trafikkert. De lærte seg fraser på mange forskjellige språk og de fikk opplevelser gjennom ungdomsklubbene (et sted hvor jeg også hengte og fikk opplevelser, blant annet tok de oss med på hytteturer fordi de syntes synd på oss som ikke hadde hytte selv). Det var utrolig inkluderende og jeg ble alltid invitert med på middag når jeg var på besøk hos venner og jeg kjenner fortsatt foreldrene til vennene mine. Da vi ble ungdommer ble vi forbilder til barna i gaten, vi kunne være trenere osv og vi lærte dem respekt og vennskap. Anonymkode: 6d537...733 Man trenger ikke bo enten på vestkanten, sentrum eller Østkanten vel? Veldig få jeg snakker med snakker om å flytte til noen av disse stedene men ut av Oslo. TS Anonymkode: 2da4b...f93 10
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 Jeg hadde ikke blitt boende. Hadde forsåvidt aldri valgt å bo i Oslo uansett. Anonymkode: e2a2b...194 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 Vi flyttet sommeren datteren skulle begynne i 2.klasse i Groruddalen. Ett år var nok.. Hun var den eneste etnisk norske i klassen, og bare et par stk dukket opp i barnebursdag fordi foreldrene ikke forstod invitasjonen/ikke hadde tradisjon for å feire/var redd for å få svinepølse. Ingen som ville være med hjem etter skolen heller. Datteren min følte seg rett og slett utenfor.. vi flyttet litt lenger nord, rett utenfor oslogrensa og STOR trives! Beste valget vi har gjort. Anonymkode: 16dcd...9c6 25
Sylveon Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg blir irritert når folk har dårlige holdninger til Groruddalen. Jeg løpet av mitt relativt korte liv bodd i hele Oslo og jeg kan fortelle deg det jeg har lært: Sentrumsbarn/ungdom: Utrolig mye narkotika (særlig hasj) blant ungdommen. Nesten aldri barn ute i gaten (vi var alltid hjemme hos hverandre i trange leiligheter). Da de ble ungdommer ble de plutselig veldig sære og opptatt av politikk (bra det, men det ble alt for mye av det gode og de fremsto bare som veslevoksne og nedlatende mot andre). Vestkantbarn: Utrolig opptatt av å fremstå som velstående mennesker, mange hadde store mengder med merkeklær osv. Man ble mobbet (fikk kommentarer hele tiden) på at man ikke hadde merkeklær osv. Utrolig slitsomt! Jentene var F-A-K-E og guttene som jeg gikk på skole med ser jeg den dag i dag sniffe kokain på utesteder og være utrolig sleasy og ekkel. Østkantbarn: Vennene mine som vokste opp på østkanten fortalte meg at de alltid lekte med hverandre ute, siden de hadde lekeplasser mellom blokkene og det var ikke så trafikkert. De lærte seg fraser på mange forskjellige språk og de fikk opplevelser gjennom ungdomsklubbene (et sted hvor jeg også hengte og fikk opplevelser, blant annet tok de oss med på hytteturer fordi de syntes synd på oss som ikke hadde hytte selv). Det var utrolig inkluderende og jeg ble alltid invitert med på middag når jeg var på besøk hos venner og jeg kjenner fortsatt foreldrene til vennene mine. Da vi ble ungdommer ble vi forbilder til barna i gaten, vi kunne være trenere osv og vi lærte dem respekt og vennskap. Anonymkode: 6d537...733 Hvor gamle er barna dine? Hvilken klasse går de i? 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #19 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor du her...? Man trenger ikke bo enten på vestkanten, sentrum eller Østkanten vel? Veldig få jeg snakker med snakker om å flytte til noen av disse stedene men ut av Oslo. TS Anonymkode: 2da4b...f93 Ja, jeg bor på Holmlia. Å flytte ut av Oslo er vel og bra det, bare pass på jentungene når russetiden kommer 😉 Hørt det er mye styr med russebusser på bondeland. Lykke til med huskjøp. Anonymkode: 6d537...733 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #20 Skrevet 10. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi flyttet sommeren datteren skulle begynne i 2.klasse i Groruddalen. Ett år var nok.. Hun var den eneste etnisk norske i klassen, og bare et par stk dukket opp i barnebursdag fordi foreldrene ikke forstod invitasjonen/ikke hadde tradisjon for å feire/var redd for å få svinepølse. Ingen som ville være med hjem etter skolen heller. Datteren min følte seg rett og slett utenfor.. vi flyttet litt lenger nord, rett utenfor oslogrensa og STOR trives! Beste valget vi har gjort. Anonymkode: 16dcd...9c6 Takk for faktisk tilbakemelding og erfaring! Kan jeg spørre i hvilket område dere bodde...? TS Anonymkode: 2da4b...f93 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå