AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Vi har adoptert to innekatter. Fra tidligere eier har vi fått oppgitt et slankefor (tørrfor) som de har fått av dyrlege. De får tilmålt mengde med mat to ganger om dagen. Ca en gang i uka får de våtfor til et av dagens måltid. Dette matregime er mildt sagt utrolig slitsomt for de vekker oss mellom 0530-0600 hver morgen. Mattid er kl 07. Vi har forsøkt å holde på mattiden ellers er jeg redd de vil vekke oss tidligere og tidligere. En stund har det fungert med forautomat som kan stilles inn til å åpnes på et gitt tidspunkt og vi trodde problemet var løst, men den gang ei. Nå er det igjen fullstendig balluba fra 0530 til tross for forautomaten. Så det jeg lurer på, er det noen som har erfaring med å endre matregime? Gå fra å gi mat to ganger om dagen til ha tørrfor stående? Vil kattene spise seg feite på et blunk? Vil de da ende med å spise mye mer enn sin tilmålte mengde? Kan vi regulere det på noen måte og i så fall hvordan kan vi gjøre dette i praksis? Gi hele dagsdosen om kvelden og la de bestemme selv når de spiser og ikke fylle på igjen før neste kveld, eller fylle på hver gang det blir tomt? Trenger virkelig å høre om noen har erfaring, eller gode råd! Hilsen kattemamma som er glad i både kattene sine og uavbrutt søvn Anonymkode: bac51...25b
LittDiva Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Min må ha tørrfôr hele tiden, ellers så skriker og skraper hun på meg hele natten. Og hun gir seg ikke. Litt småfeit er hun, men ikke verre enn at det er bedre en kaoset med reguleringen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 Min erfaring med innekatter er at de ikke regulerer selv og blir overvektige, noe som ikke er så bra. Min får mer enn hun burde få og er overvektig men maser likevel stadig om mat.. Stemmer mengden de får med det som står på pakken? Er kattene normalvektige eller overvektige? Ville hørt med dyrlege om det går an å gi litt mer mat. Anonymkode: a1381...3a6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Får de kalorifattig tørrfor kan det fint stå fremme hele tiden. Tull å mate katter til samme tid hver dag, de spiser når de selv vil. Så får dere nattero også Anonymkode: 7b444...e41 2
Baker Harepus Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi hele dagsdosen om kvelden og la de bestemme selv når de spiser og ikke fylle på igjen før neste kveld, eller fylle på hver gang det blir tomt? Trenger virkelig å høre om noen har erfaring, eller gode råd! Hilsen kattemamma som er glad i både kattene sine og uavbrutt søvn Anonymkode: bac51...25b Du ser jo hva som skjer hvis du gir samme mengde utlevert en gang i døgnet. Vår klarer spiser heldigvis bare det han trenger, høres ut som tidligere eier har erfaring med at det ikke fungerer for dine.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring med innekatter er at de ikke regulerer selv og blir overvektige, noe som ikke er så bra. Min får mer enn hun burde få og er overvektig men maser likevel stadig om mat.. Stemmer mengden de får med det som står på pakken? Er kattene normalvektige eller overvektige? Ville hørt med dyrlege om det går an å gi litt mer mat. Anonymkode: a1381...3a6 De er normalvektige, og de får det som er anbefalt deres vektklasse. Men spesielt den ene maser veldig etter mat. TS Anonymkode: bac51...25b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 4 minutter siden, Baker Harepus skrev: Du ser jo hva som skjer hvis du gir samme mengde utlevert en gang i døgnet. Vår klarer spiser heldigvis bare det han trenger, høres ut som tidligere eier har erfaring med at det ikke fungerer for dine. Jeg kan jo forsøke å gi hele dagsdosen på kvelden og se hva som skjer. Mulig det ihvertfall vil forhindre vekkingen på morgenen. Og da har jeg fortsatt ikke overforet dem. Noe jeg er litt redd for. TS Anonymkode: bac51...25b 2
Baker Harepus Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan jo forsøke å gi hele dagsdosen på kvelden og se hva som skjer. Mulig det ihvertfall vil forhindre vekkingen på morgenen. Og da har jeg fortsatt ikke overforet dem. Noe jeg er litt redd for. TS Anonymkode: bac51...25b I og med at det er katter: da får du masing om kvelden i stedet for 🐈 1
Whistler Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Risikoen er at den ene katten blir tjukk hvis du deler ut dagsdosen på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 På 10.2.2019 den 19.41, AnonymBruker skrev: De er normalvektige, og de får det som er anbefalt deres vektklasse. Men spesielt den ene maser veldig etter mat. TS Anonymkode: bac51...25b Kan du prøve å engasjere jaktinstinktet deres sånn at de jakter for å få tak i maten sin? Mat labyrinter er bra saker som engasjerer knollen og regulerer matinntaker per besøk til matskåla. Og kattene synes det er en gøyal måte å spise tørrfor på. Anonymkode: a3653...96d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 Våre katter er mer eller mindre innekatter om vinteren. Og de har alltid tørrfor (for steriliserte katter) stående fremme. De sover med oss i sengen, men jeg vet at begge tusler innom kjøkkenet og småspiser litt i løpet av natta. Men de spiser ikke mye. Mange bittesmå måltider i løpet av dagen og natta. Anonymkode: ec1e7...5f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå