Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jente på 16 år her. Hva mener du er en rimelig ukelønn for en på min alder? Hva gir du barna dine i ukelønn?

Moren min gir meg 200 kr i uka hvis jeg rydder rommet, skifter sengetøy, vasker badet, gjør oppvasken, tar ut søpla, handler og vasker og henger opp klær. Personlig mener jeg at hun er gærn. Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tenkt at alt i mellom 50 og 200kr er greit. 

Veldig bra opplegg at du må ta litt ansvar og jobber for pengene. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, huepine skrev:
Jente på 16 år her. Hva mener du er en rimelig ukelønn for en på min alder? Hva gir du barna dine i ukelønn?

Moren min gir meg 200 kr i uka hvis jeg rydder rommet, skifter sengetøy, vasker badet, gjør oppvasken, tar ut søpla, handler og vasker og henger opp klær. Personlig mener jeg at hun er gærn. Hva synes du?

Jeg synes det høres veldig bra ut! det blir 800 kr i mnd. Det er en veldig fin sum. Og man kan enkelt spare. Jeg fikk 200 kr hver andre uke da jeg var på din alder, brukte litt i kantina og sparte resten, så jeg kunne finne på ting jeg ville som kino osv. :) Om du vil ha mer, så anbefaler jeg deg å søke på noe jobb 😄

Endret av gladjenta96
  • Liker 1
Skrevet

Sønnen min i 10. klasse får 500kr i måneden pluss litt ekstra som han kan bruke på mat på egen hånd. Får alt han trenger av oss ellers. Rydder rommet, går med søppel, er med å handle mat og lage middag jevnlig. 

Skrevet

Min 15-åring får 400 kr i mnd, men hun har ingen faste arbeidsoppgaver. Rommet sitt må hun holde i orden, ellers hjelpe til ved behov. Hun hjelper mye til, også uten å bli spurt. 

Jeg betaler i tillegg mobil, Spotify, offentlig transport, (nødvendige) klær og utstyr, kino. 

Anonymkode: 4bffb...9d5

Skrevet

Betaler du mobilregning selv? Busskort? Kino og lignende hvis det er noe spesielt? 

Hvis foreldrene dine betaler busskort og mobil for deg, så får du mye mer enn du tror. Går fort en tusenlapp i busskort og 500 på mobil ca? 

Hva med klær? Får du det utenom eller skal de 800 dekke det? 

Syntes ikke du får lite penger for å hjelpe til med selvsagte oppgaver i hjemmet. 

Og 800 I lommepenger pluss 1500 i buss og mobil er mye penger i måneden. 2300 faktisk. Hvor mye tror du en vanlig lønning er? 

Skrevet

Datteren vår er straks 16, hun får ikke fast ukelønn. Vi betaler telefon, linser, basic klær, buss og andre nødvendigheter. 

Lommepenger tjener hun selv, hun har en liten jobb etter skoletid som hun tjener 1000kr i måneden på. 

Skrevet
14 minutter siden, altflyter skrev:

Hvis foreldrene dine betaler busskort og mobil for deg, så får du mye mer enn du tror. Går fort en tusenlapp i busskort og 500 på mobil ca? 

1000 kr for busskort? 

Anonymkode: 3d452...77a

Skrevet
22 timer siden, huepine skrev:

Gjør du alt det der hver dag? At du holder rommet i orden og skifter sengetøy( det inngår i å holde rommet i orden) er en selvfølge. Det er det også å ta husarbeid osv.

Men det du nevner er jo ikke daglige gjøremål? Som å vaske bad, handle og vaske klær ( å henge opp inngår når en vasker)

Så tipper at du gjør det andre sånn en gang i uka? Unntatt oppvask og søppel. Da blir det sånn ca to plikter og dag?

Og så kommer det an på hva hun betaler utenom. Regner med at det er klær, mobil og kollektiv transport? Kanskje mer?

Da er jo ikke 200 i uka lite. Hvis du ønsker mer, så kan du prøve å få en jobb? Kan moren din betale deg for andre og mer krevende oppgaver? Prøv å vær litt kreativ for å finne ut hvordan du kan tjene mer.

Nå må du ikke bli irritert 🙂 men jeg lover deg at du vil klare deg så mye bedre når du flytter hjemmefra enn de som ikke har plikter og som får masse penger. Ihverfall er sannsynligheten for det veldig stor! 

Skrevet
22 timer siden, huepine skrev:

På den alderen der tjente jeg mine egne penger uten å måtte få ukelønn av foreldre. Passet nabobarn, trillet turer, var bærplukker en sommer o.l. Du er mer en gammel nok til å se deg om etter egen jobb.

Som 17 åring kan du og søke jobber på gatekjøkken osv. Som 18 åring kan du jobbe som pleieassistent, i barnehage, i butikker osv.

Anonymkode: 12761...b90

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bærplukker en sommer o.l

Bærplukker i 201X? lol

Anonymkode: 3d452...77a

Skrevet

Synes ikke du gjør mer enn hva som er rett og rimelig.

Og at du er storforlangende.

Anonymkode: 012c4...ed6

Skrevet
23 timer siden, huepine skrev:

Jeg fikk 0 kr i den alderen. Jeg ordnet meg to jobber og fikk inn 4.000 kroner i måneden via det. ;) Alt som du beskriver tenker jeg er en selvfølge at du som 16-åring skal gjøre, uten å få lommepenger for det. Å skifte sengetøy, rydde etter seg.. er vanlige oppgaver. Når du flytter for deg selv om noen år så er det ingen som betaler deg, uten om i lukt for ting begynner å stinke. 

Anonymkode: 316c1...e47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...