AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Jeg skal selge, og vet at det er noen "mangler" ved boligen. Bygget er fra 1975, og det elektriske anlegget er deretter. Har riktig fått installert automatsikringer, men tror noen av kursene er litt i underkant i forhold til dagens krav (strømmen går på kjøkkenet hvis jeg bruker koketoppen, vannkoker og panelovn samtidig f eks). Jeg har ingen dokumentasjon på badet. Det er flislagt, men dette er gjort av eiere før meg og de jeg kjøpte av. Er dusjkabinett, har aldri opplevd noe problem. Lysene under kjøkkenskapene lever litt sitt eget liv, og fungerer 90% av tiden. Alt dette er jo helt "åpne" forhold. Takstmannen vil helt sikkert bemerke manglende dokumentasjon på badet og vaskerommet, at lysene ikke virker kan kjøpere for så vidt oppdage på visning, og at el-anlegget er gammelt, tilsier byggeåret. Så kan kjøper sette frem krav i etterkant pga disse "manglene" hvis de f eks river opp flisene på badet og oppdager noe jeg ikke har visst om ? Anonymkode: 21eac...ede
Gjest Kritt Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Nei, kjøper kan ikke kreve avslag på grunn av mangler det var full åpenhet om. Du bør sørge for at det står i prospektet/salgsoppgaven i tillegg til i taksten.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Dette synes jeg du bør rådføre deg med megler om. Jeg for min del ville ha kontaktet en elektriker og bedt han sjekke opp og fikse problemene for jeg mener jo du har en viss opplysningsplikt, du kan ikke forutsette at folk skrur av og på lys for å dobbeltsjekke. Og - hva om de kommer på visning og lysene ikke fungerer? Anonymkode: fa429...c8a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Og beklager, i forhold til badet og sånt så kan du bare opplyse om at det er oppført før din tid. Takstmannen vil finne det som er nødvendig å poengtere her. Ny kjøper har lite/ingenting å ta deg på om de må av med fliser for å finne mangler. Da er det ingen skjult mangel - dvs. mangel du har holdt skjult, men den har vært umulig å vite om da badet har fungert greit mens du har bodd der. Anonymkode: fa429...c8a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal selge, og vet at det er noen "mangler" ved boligen. Bygget er fra 1975, og det elektriske anlegget er deretter. Har riktig fått installert automatsikringer, men tror noen av kursene er litt i underkant i forhold til dagens krav (strømmen går på kjøkkenet hvis jeg bruker koketoppen, vannkoker og panelovn samtidig f eks). Jeg har ingen dokumentasjon på badet. Det er flislagt, men dette er gjort av eiere før meg og de jeg kjøpte av. Er dusjkabinett, har aldri opplevd noe problem. Lysene under kjøkkenskapene lever litt sitt eget liv, og fungerer 90% av tiden. Alt dette er jo helt "åpne" forhold. Takstmannen vil helt sikkert bemerke manglende dokumentasjon på badet og vaskerommet, at lysene ikke virker kan kjøpere for så vidt oppdage på visning, og at el-anlegget er gammelt, tilsier byggeåret. Så kan kjøper sette frem krav i etterkant pga disse "manglene" hvis de f eks river opp flisene på badet og oppdager noe jeg ikke har visst om ? Anonymkode: 21eac...ede Boligselgers ansvar er skjerpet etter nyttår. Når du kjenner til el anlegget og ikke tenker å opplyse om svakhetene i salgsoppgaven, så ber du om trøbbel på sikt. Jeg begriper ikke at folk vil leve farlig i fem år fra de selger, fremfor å opplyse om feil og mangler de kjenner til eller burde kjenne til. El anlegget ditt kan jo være brannfarlig, hva om du starter en brann før du får solgt og må selge en brannskadet bolig fordi du ikke har dekkende forsikring grunnet manglende orden i eget reir? Anonymkode: b43a3...3f3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Og beklager, i forhold til badet og sånt så kan du bare opplyse om at det er oppført før din tid. Takstmannen vil finne det som er nødvendig å poengtere her. Ny kjøper har lite/ingenting å ta deg på om de må av med fliser for å finne mangler. Da er det ingen skjult mangel - dvs. mangel du har holdt skjult, men den har vært umulig å vite om da badet har fungert greit mens du har bodd der. Anonymkode: fa429...c8a Her skriver du mye feil. En skjult mangel er ikke en mangel som noen bevisst har holdt skjult, men nettopp som du sier, en mangel man oppdager "bak flisene" - eller nærmere sagt en mangel man ikke kunne se på visning. Det er derfor man tegner boligselgerforsikring når man selger boligen i tilfelle slike mangler skulle bli avdekket av kjøper. Selv om man har solgt boligen med et "som den er"-forbehold vil det likevel foreligge en mangel dersom utbedringskostnadene skulle utgjøre mer enn 6-7% av kjøpesummen. Nå er det ikke lenger lov å selge bolig "som den er", men hvordan dette vil påvirke bolighandelen er ennå uvisst. Anonymkode: b14b3...039
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå