Gå til innhold

Gjærbakst min blir alltid så lys

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg feks brukt Trines matblogg sin grunnoppskrift på boller. 225 grader i 10-12 min. Pensler med egg. 

Når det er gått 12min er bollene såpass mørke under at jeg må ta de ut og de er dermed ferdige. Men mine boller og brød blir aldri mørke på toppen. Slik jeg ser på bilder og hos andre. Hva kan årsaken være? Skjønner at det er individuelt ut i fra hvilken stekeovn. Men det skjer uavhengig av ovn😅 har jeg for lite egg på. Vil det lønne seg å steke lenger og på lavere temperatur? Syns det ser mer delikat ut når de er mørke på toppen. Smaken er som den skal være. Og de er fluffy. 

Anonymkode: add44...178

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket nivå i ovnen setter du de på? Hvilken høyde?

Høres ut som de står for lavt i ovnen. Prøv å sett opp brettet ett nivå. Mengden egg avgjør ikke.

Skrevet
2 minutter siden, loveli skrev:

Hvilket nivå i ovnen setter du de på? Hvilken høyde?

Høres ut som de står for lavt i ovnen. Prøv å sett opp brettet ett nivå. Mengden egg avgjør ikke.

Takk for svar. Setter brettet midt i ovnen. Min gorenjeovn har fire doble trinn. Og fra bunnen og opp setter jeg den på trinn 2 øverst av de to trinnene som er der. Da er brettet ca midt i ovnen. 

Skrevet

Bruker over/undervarme eller varmluft?

Skrevet

Hva med å prøve steke en bolle på en høyde opp? 

Anonymkode: 95aa1...a68

Skrevet

Bruker over- og undervarme. Men har varmluftfunksjon. 

Spørs om jeg ikke må prøve neste gang å steke en bolle, men høyere opp. 

Er tilsvarende når jeg baker brød. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Setter brettet midt i ovnen. Min gorenjeovn har fire doble trinn. Og fra bunnen og opp setter jeg den på trinn 2 øverst av de to trinnene som er der. Da er brettet ca midt i ovnen. 

Så rart, da høres det ut som du setter de på det vanlige trinnet.

Men, har du bare på undervarme? Du sier du har det samme problemet med alle ovnene du bruker, lurer på om du setter ovnen i feil modus? Er det to streker, en oppe og en nede i firkanten som beskriver ovnens omstilling, eller er det bare en strek nede? 

https://www.whiteaway.no/hverdagen/post/hva-betyr-ovnsymbolene/

Dette er riktig: =

Dette er undervarme: _

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker over- og undervarme. Men har varmluftfunksjon. 

Spørs om jeg ikke må prøve neste gang å steke en bolle, men høyere opp. 

Er tilsvarende når jeg baker brød. 

Så merkelig!

Men da får du bare prøve deg frem med høyden.

De gangene jeg har satt bollene feil og de ikke er stekt nok på toppen tar jeg de ut når de er ferdige, setter på grillen og setter bollene inn høyt i 20sek. Skikkelig juks, men de blir herlig lysebrune da og ser perfekte ut uten at de blir overstekt og tørre. 😛

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...