AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Jeg har alltid hatt hunder, og kun to gårdskatter for lenge siden. De var stort sett ute, og var nesten bare inne for mat og søvn. Nå kan jeg ikke ha hund lenger, fordi jeg i perioder ikke kommer meg ut på tur. Passer noen nå og da, men savner et dyr som bor her permanent. Nå bor jeg nesten midt i byen hvor det er mye trafikk og lite gunstig for en katt å slippes ut alene. Så jeg må ha en innekatt som jeg tar med ut i bånd. Det vil ikke være aktuelt at den ikke får kommet seg ut i det hele tatt. Men jeg har null erfaring med katter og bånd! Vet heller ikke hvilke rase jeg bør satse på. Det er greit å ha en vanlig huskatt altså, men vet ikke om det er andre raser som trives mer inne. Har lest ganske mye om ulike raser nå, men blir ærlig talt ikke så mye klokere. Det står også forskjellige ting om de ulike rasene. Et problem er at jeg forholdsvis ofte er på besøk i helger hos familie og venner. Hvordan er det å ta med katter bort sånn? Skjønner jo at jeg må vente med det noen måneder sånn at den blir vant til meg og leiligheten her. Samtidig bør den bli vant til å bli med, så hvor gammel bør den være før det skjer? Det jeg lurer mest på er dette med sele og bånd. Jeg kan fint være ute mye, og er tålmodig sånn at katten får bestemme retning og tempo. Men er det greit med sele og bånd på katt? Ja, jeg kan Google å lese enda mer, men vil høre erfaringer herfra. Ser det er en kattetråd her( få se på pus), så vet mange har kunnskap her. Gidder dere å dele med dere? Om dere har rasekatt eller ikke er jo ikke viktig. Hva som passer meg vet jeg jo ikke helt. Kan gjerne adoptere en voksen! Men da blir jo problemet om den må hennes til sele og bånd, og om det er gunstig på voksen katt. Ser mange flotte raser, men det viktigste er at den passer tilværelsen jeg beskriver. Og så en viktig ting til selvfølgelig. Jeg kan jobbe hjemmefra første måneden, mer eller mindre. Blir i så fall bare et par timer borte. Etterhvert må den være hjemme noen timer både dagtid og iblant natt, men det er vel ikke noe problem? Blir veldig glad om noen vil hjelpe meg litt her. Anonymkode: da311...25c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Jeg ville vurdert perser eller exotic (korthåret perser) hvis jeg var deg. De trives garantert med å være innekatt. Hvis du har de fra de er kattunger kan de fint vennes til å reise bort og gå tur i bånd. Jeg kjenner flere som er i samme situasjon som deg og som har valgt persere. Det aller beste hadde vært å ha 2 katter sånn at de har selskap i hverandre. Noen andre rasekatter kan nok også fungere, men langt i fra alle. Ragdoll skal i følge mange være en katt som trives i situasjoner som den du beskriver. Men min erfaring med ragdoll er at de setter stor pris på å få være utekatt, og min ragdoll ble en helt annen katt etter at han fikk lov til å gå ut. Huskatt ville jeg ikke ha valgt. Du kan være heldig og få en katt som trives som innekatt, men du kan også risikere å få en katt som mistrives. Og det er ikke lett å få omplassert en voksen huskatt. Anonymkode: 69ff7...d9f 2
_popcorn_ Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 For det første, katter tåler helt fint være hjemme alene når man er på jobb. Mine katter har vært hjemme alene en arbeidsdag helt fra starten av, det er ikke som med hund hvor man bør være hjemme noen uker i starten. Dette med å gå med katt i sele ute er varierende, trenes det opp helt fra ung alder kan det gå, men det er ikke så mange katter som godtar det. De fleste raser kan være innekatt, men enkelte raser er mer energiske og krever mer aktivisering. Dette med å ta katter med på helgeturer er veldig ulikt fra katt til katt. Mine katter ville ikke trivdes med det, dem blir veldig usikre på nye steder, jeg har venner som stikker innom å mater/koser med dem når jeg er borte mer enn ett døgn. En kattunge kan du trene opp til mye, som å gå i seler, reise og slikt, men man har ikke noe garanti for at det blir en katt som trives inne. Adopterer du en voksen katt, så kan det være mye vanskeligere trene opp til å gå i seler og reise, men til gjengjeld kan man se personligheten og være mer sikker på om det er en katt som trives inne. 1
Thyra Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Du går ikke på tur med katt i bånd, det er den som går på tur med deg. Det kan være en tålmodighetsprøve. Katten går gjennom busk og kratt, og driter i om det er vanskelig for deg å komme fram. Noen ganger kan den bruke en time på å gå 50 meter. Den lukter på ting, legger seg ned og venter på at det skal komme en mus, o.l. En gang jeg gikk tur med en katt i bånd og det begynte å regne, krøllet den seg sammen under en rot, og hadde tydeligvis tenkt å bli liggende til regnet ga seg, mens jeg stod utenfor og ble klissvåt. 5
Thyra Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 Maine Coon er egnet som innekatt. De er avlet på innekatter i flere generasjoner og er lite "street smarte", visstnok. 1
atropos Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Jeg ville gått for en katterase som er innekatt. F.eks perser eller rex. Bånd har jeg bare prøvd et par ganger og begge gangene gikk katten bakover og forsøkte å riste av seg selen 😅 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 3 minutter siden, Thyra skrev: Du går ikke på tur med katt i bånd, det er den som går på tur med deg. Det kan være en tålmodighetsprøve. Katten går gjennom busk og kratt, og driter i om det er vanskelig for deg å komme fram. Noen ganger kan den bruke en time på å gå 50 meter. Den lukter på ting, legger seg ned og venter på at det skal komme en mus, o.l. En gang jeg gikk tur med en katt i bånd og det begynte å regne, krøllet den seg sammen under en rot, og hadde tydeligvis tenkt å bli liggende til regnet ga seg, mens jeg stod utenfor og ble klissvåt. Ja, det var derfor jeg poengterte at jeg er tålmodig 🙂 jeg har to parker i nærheten også hvor det er fint å ta med katten. Sitter ofte der ellers også, så går helt greit å ha med katt. Takker for foreløpige svar. Setter stor pris på det. Anonymkode: da311...25c
Ariana807 Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 (endret) Gode innekatter; Britisk korthår, scottish fold/straight (veldig lik britten i personlighet), ragdoll. Tre raser som passer godt til et liv inne. Det med bånd. Jeg har to huskatter, de klagde aldri når de fikkpå båndet. Han ene begynte faktisk å male når han fikk det på, så full fart mot døra, for nå var det tur! Jeg startet med båndet når de var ganske små, så kanskje derfor de aldri har klget på det. Om du leser litt av bloggen hos jesperpus, så kan du se 2 katter som er med på alt. De er med på fjelltur, med på tog, på boksigneringer. De er med på absolutt alt og har det helt fint. Tror jeg leste noen tips en gang der om hvordan gjøre katter vandt med bil, folk og slikt, så katten kan fint være med på reise om man gjør det riktig. For en ting med mine er at de er livredd alt. Ser de folk ute!!!! 🙀🙀 rett inn!! For det er kjempe skummelt! Og de virkelig absolutt hater å kjøre bil! Er noe av det grusomste vi kan finne på. Mye da jeg ikke har utsatt dem for det når de var små tror jeg (blir jo bare vetrinær en gang i året), så utsett katten for bil, mye, som liten! Endret 10. februar 2019 av Ariana807 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, Ariana807 skrev: Gode innekatter; Britisk korthår, scottiah fold/straight (veldig lik britten i personlighet), ragdoll. Tre raser som passer godt til et liv inne. Det med bånd. Jeg har to huskatter, de klagde aldri når de fikkpå båndet. Han ene begynte faktisk å male når han fikk det på, så full fart mot døra, for nå var det tur! Jeg startet med båndet når de var ganske små, så kanskje derfor de aldri har klget på det. Om du leser litt av bloggen hos jesperpus, så kan du se 2 katter som er med på alt. De er med på fjelltur, med på tog, på boksigneringer. De er med på absolutt alt og har det helt fint. Tror jeg leste noen tips en gang der om hvordan gjøre katter vandt med bil, folk og slikt, så katten kan fint være med på reise om man gjør det riktig. For en ting med mine er at de er livredd alt. Ser de folk ute!!!! 🙀🙀 rett inn!! For det er kjempe skummelt! Og de virkelig absolutt hater å kjøre bil! Er noe av det grusomste vi kan finne på. Mye da jeg ikke har utsatt dem for det når de var små tror jeg (blir jo bare vetrinær en gang i året), så utsett katten for bil, mye, som liten! Takk for tips om bloggen! 🙂 Anonymkode: da311...25c 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 Jeg har to innekatter, en orientaler og en vanlig huskatt. Begge to trives inne (selv om jeg selvsagt skulle ønske at jeg hadde mulighet til å ha de ute). Kjenner mange som har innekatter og ingen av dem mistrives. De får lov til å være ute på balkongen når det er litt varmere ute, noe de elsker. Jeg har også luftet dem i hagen med bånd, men det er som en annen skrev en tålmodighetsprøve. Jeg prøver å leke med kattene hver dag, så de får frest fra seg litt energi. Begge to er kastrert, så de er litt late, noe som er positivt 😂 Det går helt fint å være borte i helgene, så lenge kattekassen er ren og jeg setter frem flere skåler med mat og vann. Hvis det blir mer enn to dager får jeg noen jeg kjenner til å komme innom annenhver dag for å fylle på mat og tømme kassen. Som noen sa er det viktig å ha to katter så de har selskap i hverandre, spesielt hvis du ofte drar til familien og slikt. Anonymkode: 7b368...045 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 23 timer siden, Thyra skrev: Du går ikke på tur med katt i bånd, det er den som går på tur med deg. Det kan være en tålmodighetsprøve. Katten går gjennom busk og kratt, og driter i om det er vanskelig for deg å komme fram. Noen ganger kan den bruke en time på å gå 50 meter. Den lukter på ting, legger seg ned og venter på at det skal komme en mus, o.l. En gang jeg gikk tur med en katt i bånd og det begynte å regne, krøllet den seg sammen under en rot, og hadde tydeligvis tenkt å bli liggende til regnet ga seg, mens jeg stod utenfor og ble klissvåt. 😂😂😂😂 Akkurat sånn var det med min og. Ga opp lufteturer og flyttet til en plass hun fikk gå ut alene. Siden hun var vant til å vandre rundt med meg i nærheten så har hun holdt seg nært huset. Det kan være en stor fordel den dagen du flytter ut av byen, ts Jeg signerer forslag om britisk korthår. De er godt selskap, og trives fint som alenepus. Du kan gå fra dem ganske tidlig, men selv ble jeg hjemme noen uker og øvde på litt regler og sånn. Vet ikke om det utgjorde noen forskjell 🤷♀️ Høres ut som du blir en vidunderlig matmor, ts 😻 Anonymkode: 920b8...23b
Diamant20 Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 Hvis pus blir vant til sele som liten pleier det å gå fint. Jeg tenker at når pus er trygg hos deg og på deg kan du fint introdusere de du pleier å være på besøk hos, men husk å gjør den vant med bilkjøring. Det kan også være en fordel at pus er vant til å være hos de som er kattepassere så pus slipper å være alene mens du er bort eller lignende
Million Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 (endret) Jeg hadde katt før, og vennet den til å gå med sele fra den var liten kattunge. Strittet i mot i starten så klart, bare veltet seg ned på gulvet og lå der med selen på, men det tok ikke lange tiden før den ble vant til sele og gikk rundt som vanlig. Lot den venne seg til selen inne, og når det var greit, tok vi på båndet og gikk oss turer i området ute. Katter i bånd bruker lang tid på å gå få meter, da de ofte huker seg sammen og betrakter omgivelsene med større skepsis enn hunder gjør. Årsaken til at jeg brukte sele, var at jeg ville at katten skulle bli vant til det, sånn at jeg kunne bruke det senere i livet hvis det trengtes (og det viste det seg at det gjorde). Og jeg ville også venne den til uteområdene der jeg bodde FØR jeg slapp den løs og lot katten gå fritt. Gikk i bånd ute med den i flere måneder før jeg slapp henne løs. Da tidspunktet for å slippe den løs kom, kjente katten området godt allerede, og kom seg hjem på egenhånd. Katten din vil nok like å gå turer ute, så den blir sliten mentalt over å ta alt innover seg. Det er fint Endret 12. februar 2019 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå