Gå til innhold

Tror dere katter fryser om det er kaldt inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan se på katten både hvor varmt det er og hvor komfortabel den er. Jeg har 18-20 C når jeg er hjemme og om dagen. Om natta og når jeg er borte kan det synke ned til 10-15 C alt etter hvor kaldt det er ute. Kattene mine har aldri hatt noe helseproblemer.

Her er et kattetermometer som jeg gjorde meg den flid å skrve Celsiusgrader på, sabla vanskelig i Paint, haha :) 

termometer.png

Anonymkode: eab58...d83

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er ørkendyr og har høyere kroppstemp enn oss mennesker, så får kattene velge selv velger de gjerne ganske høy temp. Dersom kattene har tilgang på varmekabler på badet og diverse pledd og varme tepper går det nok helt fint. Bare vær obs på at tempen aldri går under et visst nivå. Katter kan bli syke de også.

Anonymkode: ca532...6fb

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lage en kattehule med varmematte(r)?

https://www.zooplus.no/shop/katt/kattsengogpute/varmeputer_termotepper/473544

Da kan kattene velge om de vil ligge der, eller bevege seg rundt.

Selvsagt sparer man strøm ved å skru ned temperaturen deler av døgnet. Hvorfor skulle det ellers finnes ovner med nattsenking av temperaturen?

Anonymkode: 0981f...d9a

Du sparer ved å skru ned på natta  . Men ikke skru helt av i 8 9 timer  da bruker du veldig mye strøm varme opp igjen . 

Anonymkode: 531b4...34b

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lage en kattehule med varmematte(r)?

https://www.zooplus.no/shop/katt/kattsengogpute/varmeputer_termotepper/473544

Da kan kattene velge om de vil ligge der, eller bevege seg rundt.

Selvsagt sparer man strøm ved å skru ned temperaturen deler av døgnet. Hvorfor skulle det ellers finnes ovner med nattsenking av temperaturen?

Det er forskjell på å skru ned noen grader kontra å skru ned til 10 grader eller lavere gjennom hele natten og arbeidsdagen. Da bruker ovnene veldig mye energi på å få opp varmen igjen og man risikerer en høyere strømregning. 

Anonymkode: c8bbd...e4e

• Liker 1
Skrevet

Kattene her er super fornøyd med 25 - 30 grader i stua, er det under 20 trives de ikke det hele tatt. Stor forskjell for de, på inne og ute

Skrevet
On 2/15/2019 at 10:16 AM, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å skru ned noen grader kontra å skru ned til 10 grader eller lavere gjennom hele natten og arbeidsdagen. Da bruker ovnene veldig mye energi på å få opp varmen igjen og man risikerer en høyere strømregning. 

Anonymkode: c8bbd...e4e

Nei, man gjør ikke det. Varmetapet er proposjonalt med forskjellen på innetemperatur og utetemperatur.

Greit nok at ovnene blir stående på fullt lenge for å varme opp fra 10 til 20 grader, men totalt sett sparer man strøm.

Skrevet

Det vil også variere fra katt til katt. 
Om det er rundt 0 grader ute, og 20-22 grader inne, så rømmer eldste pusen min ut for å sove på verandaen. 
De aller fleste katter vil ha det helt fint mellom 10 og 20 grader. 

Skrevet

Tror nok de fryser inne om det er for kaldt ja. Her ligger de gjerne under varmepumpa eller på baderomsgulvet om de fryser, eller under dyna en stund på natta. Nå har vi samme tempratur hele døgnet inne.

Anonymkode: 3377d...e4f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, man gjør ikke det. Varmetapet er proposjonalt med forskjellen på innetemperatur og utetemperatur.

Greit nok at ovnene blir stående på fullt lenge for å varme opp fra 10 til 20 grader, men totalt sett sparer man strøm.

Må legge til at det kan ha noe å si om strømkostnaden der du bor har tillegg i pris for maxbelastning. Om du da "fyrer" maksimalt med strøm, samtidig som du kommer hjem og lager mat etc, kan det muligens bli dyrere. Her hvor jeg bor, er det ikke noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...