Gå til innhold

Innenfor å "nekte" besøk til barna når en er dårlig selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må lese hva andre tenker. Det har seg sånn at eldstegutten har ofte besøk for tiden, det er i seg selv ingen problem. Men jeg er gravid, hadde termin igår og føler det nærmer seg fødsel når som helst.

Vi bor på bygda og de som kommer på besøk har ofte blitt kjørt hit på grunn av avstander, og foreldrene vet jeg er gravid med termin i disse dager. Derfor skulle de gjerne ha spurt først, fordi de stopper utenfor og sender ungen inn. Ofte uten uteklær så da er de inne.

Idag ble jeg lei, for har hatt smerter i livmor i hele natt og har fått alle tegn på at fødsel skjer de neste dagene. Derfor skulle jeg gjerne hatt ro, så ble irritert nå kjente jeg da det kom to ulike besøk på døren uten at jeg fikk tak i foreldrene først.

Sendte melding til foreldrene om at besøket idag må være kort, et par timer fordi det passer dårlig. Den ene svarte "Åh, er det fødsel nå? ;)" og den andre har ikke svart. Føler ikke for at "hele bygden" trenger å vite akkurat når jeg ligger og føder... 

Og hvordan blir barseltiden med dette trykket? 

Tenker du jeg overtenker, bør si ifra tydelig til alle som kommer for tiden eller bør la det ligge? Jeg unner gutten venner, så er usikker på om jeg er urimelig som ønsker ro nå på bekostning av hans fritid.

Anonymkode: 162f0...1bb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde si ifra, har aldri før hørt om noen som bare lemper ungene sine hos andre foreldre på den der måten. Høres helt merkelig ut, og tenker at de mangler normal folkeskikk. Helt enig med AB over her i at forklaringen om søvnproblemer er mer enn god nok! 

• Liker 15
Skrevet

Altså, dette hadde irritert vettet av meg, at de vet du er høygravid, og sender barna inn uten å spørre en gang.. 

Hadde det vært meg hadde jeg sendt mld først og spurt om det passet med besøk, evnt sagt til mitt barn, at det passer ikke å dra til «Anders» nå, men vi kan invitere ham hit om du vil være med han.. 

Må være greit å si fra at du ikke kan ha så mye besøk akkuratt nå! Det må da folk skjønne, uten at du må forklare så mye..

Barnet ditt blir ikke venneløs av å ha LITT mindre besøk ett pr mndr av hele sin barndom... 

Anonymkode: 59aac...37e

• Liker 15
Skrevet

Få mannen til å kjøre tilbake barna, og gå inn å prate med de. 

Slik oppførsel er ikke ok.

Anonymkode: e4173...051

• Liker 21
Skrevet

Du burde egentlig sagt ifra for lenge siden, men, ja, selvsagt kan du si ifra. Maken til frekkhet av disse foreldrene.

Anonymkode: ff815...152

• Liker 15
Skrevet

Slik hadde eg aldri orka! Eg synes du skal ta deg ein prat med sonen din, det er kanskje han som inviterer på besøk? Usikker på kor gamal han er.

men eg hadde også sagt ifrå til mødrene når dei kom å henta at du set pris på at dei sjekkar at det faktisk passer, dersom det ikkje er avtalt med sonen din først :)

• Liker 7
Skrevet

Eh. Kommer de bare sånn uten videre uten at engang sønnen din har invitert dem??

Er de helt blottet for å ta hensyn? Makan. Godt du så fra! Men svaret var jo teit. Noen folk altså.. 

• Liker 7
Skrevet

Kunne sendt mld om at fra nå må besøk avtales. 

Anonymkode: 5ee1a...175

• Liker 4
Skrevet

Merkelig! 

Selvfølgelig kan du si ifra om at det ikke passer med besøk, det bør de forstå. Det er uansett rart å bare kjøre ungene til noen uten avtale. 

Skrevet

Og hva om de fortsetter med dette kort tid etter fødsel? Sender over unger når dere så vidt sover pga baby. Huff, nei, du må sette ned foten med en gang.

Anonymkode: ff815...152

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke barn, og syns det er kjempe frekt å komme på besøk uten å spørre først. Jeg er ekstra sjokkert at de lemper ungene over på deg som er høygravid, man skulle tro at andre foreldre husket hvor slitsomt det var den siste tiden  Men også at de gjør det på en søndag, og på morsdagen i tillegg er litt sjokkerende, kanskje en dag dere ønsker å kose dere sammen og ikke være barnevakt for andres barn.

Og til hun som spurte om fødsel er på gang, hadde jeg bare svart at det passer ikke med besøk for du er sliten.

• Liker 7
Skrevet

Hva om dere ikke hadde vært hjemme? Har aldri hørt om foreldre som bare setter av ungene på dette viset uten at de kan gå hjem igjen, eller at det er avtalt i forkant.

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, Mariell77 skrev:

Hva om dere ikke hadde vært hjemme? Har aldri hørt om foreldre som bare setter av ungene på dette viset uten at de kan gå hjem igjen, eller at det er avtalt i forkant.

Det er da helt vanlig mår barna blir større

Anonymkode: 72ed9...588

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt vanlig mår barna blir større

Anonymkode: 72ed9...588

Ikke når de ikke har med ytterklær.

• Liker 8
Skrevet

Spiller ingen rolle hvilken grunn man har til at det ikke passer å ta imot besøk. Du kan si at det ikke passer så godt, og det er helt greit uansett grunn.

Skulle bare mange at man var bare litt ydmyk og høflig og spørre pm det passer. Merkelig å bare sette fra seg barna sånn.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er vandt med hvordan det er å bo på landet, men dette var spesielt.

Naboer vi kunne gå til gikk vi og ringte på hos og fikk enten beskjed om at det ikke passet, at vi måtte være ute eller at vi ble invitert inn.

Venner som bodde lenger unna og måtte bli kjørt ja de måtte man selvsagt avtale tid på forhånd. Men selv om det nå er en annen tid, synes jeg det er utrolig uhøflig å kaste av ungene på trappen og forvente at dette er greit når de også vet at du er høygravid.

En liten prat med din sønn er også på plass synes jeg.

Så ja, det er helt 110 % innenfor å si nei til besøk slik det er nå. Du får involvere mann og barn i å barrikadere døren - si rett ut at det ikke passer med besøk som ikke er ettertrykkelig avtalt på forhånd.

Og hva forventer disse egentlig at du skal gjøre hvis fødselen starter? Ringe rundt til hele nabolaget og be dem samle inn ungene sine - som sitter på trappen i sokkelesten forresten - fordi dere måtte haste av sted til føden?

Skrevet

Hvor gammel er sønnen din? Hvis han er relativt liten er dette helt merkelig, og jeg hadde ringt å bedt om at ungene ble hentet med en gang. Hvis det passet, og han hadde lyst, hadde jeg sagt at sønnen eventuelt kunne komme hjem til.dem.en tur.

Er han derimot tenåring vil det være helt normalt at han og vennene selv avtaler, og at foreldrene kjører barna i god tro når de sier de har avtale med kompisen. I så fall er det sønnen du må snakke med.

Anonymkode: 116a6...3bf

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er guttene og har du mulighet til å trekke deg tilbake noe sted? Som kronisk syk og ofte dårlig form har jeg ofte trekt meg tilbake når eldste har besøk. De klarer seg selv. Jeg har både en stue jeg kan lukke døren til og soverommet evt. De har både rommet til eldste og en kjellerstue de kan være på.

Hvis yngste har venner over må jeg være tilstede, lage mat til de osv, så da må jeg være i form. 

Anonymkode: e9a56...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...