AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Jeg har fått tilbud på en vikarstilling med varighet på 1 år. Jeg har søkt på samme type jobb i en annen bedrift, men fast stilling. Søknadsfristen har ikke gått ut enda. Jeg ønsker jo selvfølgelig den faste stillingen pga stabilitet, men jeg aner jo ikke hvordan jeg ligger an i forhold til andre søkere til den jobben. Jeg er redd for å takke nei til vikarstillingen og ikke få den andre jobben. Har ikke mulighet til å være arbeidsledig lengre. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: ab8f3...080 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Takker ja til vikarstillingen og sier opp hvis du får den faste. Anonymkode: b029e...09b 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker ja til vikarstillingen og sier opp hvis du får den faste. Anonymkode: b029e...09b Men er ikke det dårlig gjort mot arb.giver? De bruker mye tid på å ansette noen som sier opp rett etterpå.. Anonymkode: ab8f3...080
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det dårlig gjort mot arb.giver? De bruker mye tid på å ansette noen som sier opp rett etterpå.. Anonymkode: ab8f3...080 Når de baserer seg på vikarer er det slikt de må påregne. Anonymkode: 70b5f...d73 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 Hadde takker ja til vikarstillingen, og dersom du kommer på intervju i den andre bedriften så vært åpen på situasjonen og dine ønsker. Det viktigste er at du fremstår som ryddig i forhold til situasjonen og at du viser dem at du forstår at du har en forpliktelse der du nå er ansatt. Det sender signal om at du er til å stole på og en bedrift glemmer aldri en samvittighetsfull god søker. En annen ting er hvis det er en tilsvarende stilling du søker på så får du mye relevant erfaring i vikariatet i løpet av det året og bedriften kan spare ressurser på opplæring neste gang de trenger folk. Anonymkode: b3acd...559
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Jeg hadde også tatt jobben og sagt opp om du får den andre jobben. Du har rett til det, og arbeidsgivere opplever sånt som dette hele tiden. Det føles kjipt, men sånn er det, særlig når det er snakk om vikarstillinger. Anonymkode: 5707d...ea4 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 Dette er noe dritt. Starter et sted, så går det 2 uker. Den andre jobben er din. Sliter med det samme selv, skal i intervju igjen denne uken. Mens jeg venter på en jeg vil ha. Anonymkode: be524...389 1
Bambi1995 Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 Ta den!! Jeg stod i det samme, venta på svar på 3 jobber, fikk jobbtilbud på den jeg ville minst ha(ringevikariat) så ta tok jeg den. Jeg fikk ikke de to andre, så hadde jeg sagt nei til ringevikariat hadde jeg stått uten inntekt nå. Har vært ringevikar i 6 mnd nå. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Jeg er i akkurat samme situasjon, og jeg kommer til å takke ja til vikariatet så jeg har noe å gå til. Føles litt kjipt å vite at jeg kanskje (forhåpentligvis) kommer til å måtte si opp etter et par måneder, men de fleste arbeidsgivere forstår det når man sier opp til fordel for en fast stilling. Anonymkode: f6159...818
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 Jeg er i en litt lignende situasjon. Bare at ingen av jobbene er vikariat. Var jeg deg, ville jeg så klart takket ja, og så eventuelt sagt opp om den faste blir ledig. Som en skrev over, sånn blir det når de ansetter på vikariat. Anonymkode: e710a...4a3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 Hva endte du opp med å gjøre? Jeg er i en lignende situasjon selv. Venter på svar på en jobb jeg har vært på intervju hos, men vil helst ha en som ligger nærmere. Men denne er ikke søknadsfristen gått ut på enda. Jeg har vurdert å be dem om å sende utkast av kontrakt slik at jeg kan se igjennom. Da rekker jeg kanskje å bli kalt inn på intervju til den andre i mellomtiden. Men man vet jo aldri uansett. Anonymkode: d3f25...c28
Gjest 007_008_007 Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 På 10.02.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev: Jeg har fått tilbud på en vikarstilling med varighet på 1 år. Jeg har søkt på samme type jobb i en annen bedrift, men fast stilling. Søknadsfristen har ikke gått ut enda. Jeg ønsker jo selvfølgelig den faste stillingen pga stabilitet, men jeg aner jo ikke hvordan jeg ligger an i forhold til andre søkere til den jobben. Jeg er redd for å takke nei til vikarstillingen og ikke få den andre jobben. Har ikke mulighet til å være arbeidsledig lengre. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: ab8f3...080 Du ødelegger for en som kunne tatt vikarstillingen.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva endte du opp med å gjøre? Jeg er i en lignende situasjon selv. Venter på svar på en jobb jeg har vært på intervju hos, men vil helst ha en som ligger nærmere. Men denne er ikke søknadsfristen gått ut på enda. Jeg har vurdert å be dem om å sende utkast av kontrakt slik at jeg kan se igjennom. Da rekker jeg kanskje å bli kalt inn på intervju til den andre i mellomtiden. Men man vet jo aldri uansett. Anonymkode: d3f25...c28 Jeg tok vikarstillingen. Fikk ikke tilbud på den andre jobben, så glad jeg tok denne Anonymkode: ab8f3...080 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 28 minutter siden, 007_008_007 skrev: Du ødelegger for en som kunne tatt vikarstillingen. TS har nå tatt denne stillingen. Uansett kan man ikke drive å ta masse hensyn til ukjente mennesker når man søker jobb. Jobb må man ha, og fast jobb er selvfølgelig å foretrekke over vikariater. Det sier seg selv. Det er sikkert behagelig for andre søkere at man ikke takker ja til jobbtilbud, eller i det hele tatt søker på stillinger, men sånn kan man ikke holde på. De fleste søker for øvrig på flere jobber samtidig, og det er klart at man av og til får flere jobbtilbud. Anonymkode: 8a629...750 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 På 10.2.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev: Jeg har fått tilbud på en vikarstilling med varighet på 1 år. Jeg har søkt på samme type jobb i en annen bedrift, men fast stilling. Søknadsfristen har ikke gått ut enda. Jeg ønsker jo selvfølgelig den faste stillingen pga stabilitet, men jeg aner jo ikke hvordan jeg ligger an i forhold til andre søkere til den jobben. Jeg er redd for å takke nei til vikarstillingen og ikke få den andre jobben. Har ikke mulighet til å være arbeidsledig lengre. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: ab8f3...080 Fortell dem at du har fått vikarstilling men helst vil ha fast hos dem. Vær pågående. Betyr at du virkelig vil = positivt for arb giver 👍 Anonymkode: bd776...5ff
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #16 Skrevet 29. mars 2019 På 10.2.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev: Takker ja til vikarstillingen og sier opp hvis du får den faste. Anonymkode: b029e...09b enig, husk at du alltid kan si opp en jobb. Anonymkode: be524...389
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva endte du opp med å gjøre? Jeg er i en lignende situasjon selv. Venter på svar på en jobb jeg har vært på intervju hos, men vil helst ha en som ligger nærmere. Men denne er ikke søknadsfristen gått ut på enda. Jeg har vurdert å be dem om å sende utkast av kontrakt slik at jeg kan se igjennom. Da rekker jeg kanskje å bli kalt inn på intervju til den andre i mellomtiden. Men man vet jo aldri uansett. Anonymkode: d3f25...c28 Utkast av kontrakten? Hos oss lager vi ikke «utkast» av kontrakten, den er som den er og når du får den har du en ukes svarfrist. Dersom forhandling av lønn ikke allerede har blitt gjort og du ønsker å gjøre det må du be om en samtale ang. dette, men dersom du kommer i mål med det blir ikke svarfristen utvidet. Da forventer vi faktisk et muntlig ja eller nei under forhandlingene, så blir skriftlig avtale med ny lønn sendt arbeidstaker så raskt som mulig. Anonymkode: a6e53...a5a
evine Skrevet 30. mars 2019 #18 Skrevet 30. mars 2019 Det er kun 1 mnd oppsigelse i vikariat. Hadde absolutt tenkt på meg selv fremfor andre. Du kan jo ringe å høre hvordan prosessen ligger ann på den andre stillingen. Da viser du samtidig interesse. Hvis du blir inkalt på intervju spør du feks på slutten av intervjuet om veien videre. Si at du har fått et annet tilbud du må svare ja til innen en viss tid. Jeg gjorde det på et intervju og da ringte de 2 timer ettee intervjuet for å tilby meg stillingen. Da voser du også at det er flere som ønsker deg og at du kan være "attraktiv" i jobbmarkedet noe som er et kjempe pluss. Lykke til 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå