AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Jeg synes det virker som hjelpeløshet ikke lenger ses på som noe negativt, men noe som regelrett dyrkes, ikke bare av den enkelte lenger, men i fellesskap, og selvmedlidenhet er ikke lenger en stille og privat protest, det tar nærmest form av selvskading, for å få oppmerksomhet. Er det virkelig blitt mer vanlig? Eller er det bare fordi jeg selv, omsider, har tatt mer tak, tenker annerledes mht hva jeg får til, hva jeg skal finne meg i osv, og derfor har fått en avsky mot lært hjelpeløshet og selvmedlidenhet, og derfor legger mer merke til det? Som når man nettopp har kjøpt bil, da ser man gjerne samme bilen overalt... Anonymkode: 002b2...3b1 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Dine egne dårlige holdninger er årsaken rett og slett Anonymkode: 7d457...320 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 I hvilke forbindelser tenker du på? Anonymkode: c7713...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Helt enig med TS. Ser det mer og mer på NAV også. Når noen er blitt arbeidsledig/syk eller lignende., da skal NAV ordne opp. Selv sitter de der apatiske og tror at det jobber trollmenn på NAV. Anonymkode: 8283f...740 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det virker som hjelpeløshet ikke lenger ses på som noe negativt, men noe som regelrett dyrkes, ikke bare av den enkelte lenger, men i fellesskap, og selvmedlidenhet er ikke lenger en stille og privat protest, det tar nærmest form av selvskading, for å få oppmerksomhet. Er det virkelig blitt mer vanlig? Eller er det bare fordi jeg selv, omsider, har tatt mer tak, tenker annerledes mht hva jeg får til, hva jeg skal finne meg i osv, og derfor har fått en avsky mot lært hjelpeløshet og selvmedlidenhet, og derfor legger mer merke til det? Som når man nettopp har kjøpt bil, da ser man gjerne samme bilen overalt... Anonymkode: 002b2...3b1 Ja hjelpeløshet er kjempekult. Det er det nye nå, er du treg eller.. Har du ikke fått med deg det. Er ikke prestige i høyere utdannelse lengre, det er stas å gå på nav. Anonymkode: d9f38...c89 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Nei. Og at selvskading gjøres for oppmerksomhet er en myte.
NeverEndingSadness Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Nei. Og at selvskading gjøres for oppmerksomhet er en myte. Faktisk rart at den holdningen ikke er borte for lengst. 4
Gjest O.G. Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det virker som hjelpeløshet ikke lenger ses på som noe negativt, men noe som regelrett dyrkes, ikke bare av den enkelte lenger, men i fellesskap, og selvmedlidenhet er ikke lenger en stille og privat protest, det tar nærmest form av selvskading, for å få oppmerksomhet. Er det virkelig blitt mer vanlig? Eller er det bare fordi jeg selv, omsider, har tatt mer tak, tenker annerledes mht hva jeg får til, hva jeg skal finne meg i osv, og derfor har fått en avsky mot lært hjelpeløshet og selvmedlidenhet, og derfor legger mer merke til det? Som når man nettopp har kjøpt bil, da ser man gjerne samme bilen overalt... Anonymkode: 002b2...3b1 Hva tenker du på da? Hvor hen blir hjelpesløshet dyrket?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 Jeg ser det gjennomgående her på KG, andre diskusjonsfora, i avisene, reportasjer på TV. Anonymkode: 002b2...3b1 2
Gjest ti10 Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 Litt usikker på hva du mener, kan du komme med eksempler?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser det gjennomgående her på KG, andre diskusjonsfora, i avisene, reportasjer på TV. Anonymkode: 002b2...3b1 Kom med noen konkrete eksempler, da! Anonymkode: c7713...0ba 5
SoWhat? Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 Det hadde igrunnen vært lettere å skjønne hva du mener om du fortalte din historie med å være hjelpeløs. Hva det innebærer og hvorfor du ble mer selvstendig og selvhjulpen. Når du har vært den hjelpeløse selv, så kan du være mer konkret? Jeg skjønner oppriktig talt ikke hva du mener, eller hva du sikter til. Dessuten er det dårlig å bruke selvskading som eksempel. At fjortiser får nykker på sånt, ok. Men mange skjuler det godt, så det er jo neppe for oppmerksomhet de gjør det da. 5
SoWhat? Skrevet 10. februar 2019 #13 Skrevet 10. februar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med TS. Ser det mer og mer på NAV også. Når noen er blitt arbeidsledig/syk eller lignende., da skal NAV ordne opp. Selv sitter de der apatiske og tror at det jobber trollmenn på NAV. Anonymkode: 8283f...740 Er du morsom eller? Hvis folk blir syke og arbeidsledige så er det jo nødvendig å hendvende seg til nav. Jez 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 Først og fremst. Selvskading er et alvorlig symptom som ikke hører hjemme i denne diskusjonen. Jeg tror folk er mer stakkarslige og hjelpeløse i dag, pga velferdsstaten. Uansett hvilket tull vi roter oss opp så er det en etat der til å løfte oss opp. Anonymkode: 336fd...21b 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 Jeg synes det blir feil å dra fram konkrete eksempler ("henge ut" enkeltpersoner), men jeg ser stadig spørsmål på "Kosthold, trening og sport" om hva og hvor mye man skal spise, hvor mange kalorier det er i en matvare, om en matvare er sunn eller usunn, om de spiser nok, om de er for tykke eller for tynne. I diskusjoner om matvarepriser deltar folk som heller sulter seg enn å se etter billigere måter å spise på. Noen innlegg er så fulle av skrivefeil at det gjør det vanskelig å få med seg budskapet, men nåde den som prøver å opplyse. I avisene er det daglig historier om folk som blir "krenket" for alt nær sagt alt mulig. Anonymkode: 002b2...3b1 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det virker som hjelpeløshet ikke lenger ses på som noe negativt, men noe som regelrett dyrkes, ikke bare av den enkelte lenger, men i fellesskap, og selvmedlidenhet er ikke lenger en stille og privat protest, det tar nærmest form av selvskading, for å få oppmerksomhet. Er det virkelig blitt mer vanlig? Eller er det bare fordi jeg selv, omsider, har tatt mer tak, tenker annerledes mht hva jeg får til, hva jeg skal finne meg i osv, og derfor har fått en avsky mot lært hjelpeløshet og selvmedlidenhet, og derfor legger mer merke til det? Som når man nettopp har kjøpt bil, da ser man gjerne samme bilen overalt... Anonymkode: 002b2...3b1 Man skulle jo tro at du hadde lært å ha forståelse og medfølelse for de som har det på samme måte som du selv har hatt det, nettopp gjennom egenerfaring. MEN så er det noen mennesker som avskyr ting hos andre som de avskyr hos seg selv. Jeg vet ikke om det er slik med deg. Anonymkode: d6a4e...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: MEN så er det noen mennesker som avskyr ting hos andre som de avskyr hos seg selv. Jeg vet ikke om det er slik med deg. Jeg har erfaring med mennesker som er slik. De kan bli rasende på mennesker som har noe som de ser på som en stor "feil" nettopp fordi de selv har eller har hatt denne "feilen". Dette er mennesker som liker å se på seg selv som perfekte. Anonymkode: d6a4e...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 Ts? Tilbakemeldinger savnes. Anonymkode: d6a4e...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #19 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts? Tilbakemeldinger savnes. Anonymkode: d6a4e...7a3 Hun kom med en her (under) men jeg ble ikke mye klokere av den. 49 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det blir feil å dra fram konkrete eksempler ("henge ut" enkeltpersoner), men jeg ser stadig spørsmål på "Kosthold, trening og sport" om hva og hvor mye man skal spise, hvor mange kalorier det er i en matvare, om en matvare er sunn eller usunn, om de spiser nok, om de er for tykke eller for tynne. I diskusjoner om matvarepriser deltar folk som heller sulter seg enn å se etter billigere måter å spise på. Noen innlegg er så fulle av skrivefeil at det gjør det vanskelig å få med seg budskapet, men nåde den som prøver å opplyse. I avisene er det daglig historier om folk som blir "krenket" for alt nær sagt alt mulig. Anonymkode: 002b2...3b1 Anonymkode: c7713...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #20 Skrevet 10. februar 2019 56 minutter siden, SoWhat? skrev: Er du morsom eller? Hvis folk blir syke og arbeidsledige så er det jo nødvendig å hendvende seg til nav. Jez For så å sitte der apatisk å vente på at NAV skal ordne opp. Anonymkode: 8283f...740 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå