Gå til innhold

Ta med tannbørster og tannkrem til Afrika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre er tannleger og har tilgang til tannbørster, i tillegg har vi ganske mange tannbørster i huset. Jeg skal reise til Afrika og tenkte jeg kunne ta med tannbørster og tannkrem til befolkningen. Jeg har mange ganger hørt at det kan være lurt å ta med klær jeg ikke bruker så ofte, og heller gi til lokalbefolkningen. Jeg har sikkert tilgang til over 100 tannbørster ++. Er dette noe som det er behov for i Afrika? Er det noe lokalbefolkningen vil bli glade for? 

Anonymkode: ea8de...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg absolutt! Jeg har vært i slummen i Cape Town og der hadde de blitt glade for alt som er gratis tror jeg, de fleste hadde utrolig lite. 

Men det kan være lurt å alliere seg med noen lokale. Vi ble fortalt at de kan bli fornærmet hvis vi bare gikk og delte ut ting, mange har mye stolthet og ønsker ikke å føle seg som et veldedighetsprosjekt. Så jeg tror det lureste er å bli kjent med noen lokale som kan ta i mot tannbørstene og distribuere videre :)

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, blåtimen skrev:

Det tror jeg absolutt! Jeg har vært i slummen i Cape Town og der hadde de blitt glade for alt som er gratis tror jeg, de fleste hadde utrolig lite. 

Men det kan være lurt å alliere seg med noen lokale. Vi ble fortalt at de kan bli fornærmet hvis vi bare gikk og delte ut ting, mange har mye stolthet og ønsker ikke å føle seg som et veldedighetsprosjekt. Så jeg tror det lureste er å bli kjent med noen lokale som kan ta i mot tannbørstene og distribuere videre :)

TS her. 

Nemlig. Det var det jeg tenkte på. Følte det ville være rart å bare valse inn i dele ut tannbørster. Som om jeg bare tenker at tannbørster, det trenger de, også trenger de ikke det likevel. Blir litt ovenfra-og-ned-holdning, og det ønsker jeg ikke. Jeg vil jo bare hjelpe. Skal se om jeg kommer i kontakt med noen lokale som kan hjelpe meg med dette.  

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Nemlig. Det var det jeg tenkte på. Følte det ville være rart å bare valse inn i dele ut tannbørster. Som om jeg bare tenker at tannbørster, det trenger de, også trenger de ikke det likevel. Blir litt ovenfra-og-ned-holdning, og det ønsker jeg ikke. Jeg vil jo bare hjelpe. Skal se om jeg kommer i kontakt med noen lokale som kan hjelpe meg med dette.  

Ja. Det er en god tanke, håper du får gjennomført det ☺️

• Liker 1
Skrevet

Befolkningen i Afrika? Dere er klare over at Afrika er et enormt kontinent, og hvorvidt de lokale blir glade for trådstarters initiativ er helt avhengig av hvor på kontinentet en befinner seg. 

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, herzeleid skrev:

Befolkningen i Afrika? Dere er klare over at Afrika er et enormt kontinent, og hvorvidt de lokale blir glade for trådstarters initiativ er helt avhengig av hvor på kontinentet en befinner seg. 

Ja, dette. TS, du høres da utrolig lite opplyst ut!

Anonymkode: 1013e...444

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, herzeleid skrev:

Selvsagt er vi klar over det. Men måten TS legger frem spørsmålet gjør det naturlig å anta at hun skal til et sted i Afrika med mindre priviligerte mennesker. 

• Liker 2
Skrevet

TS her:

Ja, dette er snakk om de ytre delene av Afrika, de som har minst. Det er ikke snakk om tykkeste Nairobi. 

• Liker 1
Skrevet

Mye som føles godt men som ikke har gode resultater dessverre. Ja du kan dele dem ut og de blir glade (på kort sikt) og du blir glad (sikkert på både kort og lang sikt). Så det er jo bare å gjøre det om du vil.

Problemet er på lang sikt er ikke problemene i afrika noen som løses med å dumpe en sekk med mat eller tannbørster i fanget dems. Tro meg vi har forsøkt. Jeg bare sier det som det er, skulle ønske det var mer å få ut av slikt enn kortsiktige gode følelser, men det er ikke det. Så får en velge selv hvordan en forholder seg til det

Lykke til

Anonymkode: f90a2...d2b

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg er en god ide :) Alliere deg med noen lokale sånn at du får noen som er kjente til å tipse deg/være med der det skal deles ut. Du finner helt sikkert noen som kan veilede deg der du skal bo. 

Jeg har flere ganger vært i forskjellige afrikanske land og gjort lignende, 

Har gitt bort mengder skrivebøker, blyanter/fargeblyanter/viskelær på en skole, pluss fotballer (det var veldig populært), medisinsk engangsutstyr+en klekkelig økonomisk donasjon til et sykehus, og klær og sandaler til et barnehjem 

Den ene gangen var vi i Kenya, da hadde vi med datteren vår som da var 9 år, da vi reiste så ga vi bort nesten alle klærne hennes til den lokale guiden vi hadde som hadde ei datter på samme alder. Jeg og mannen min ga også bort endel av våres klær 

Skrevet

Dersom du skal til Kenya, Sør-Afrika eller Namibia kan jeg hjelpe deg on du skriver et innlegg med brukernavn, har mye kontakter innenfor humanitært arbeid

Anonymkode: f00c5...87e

Skrevet

Jeg så på noe sånn dokumentserie om arbeids- og boforhold i industriland. For 700 kr. kunne en hel familie flytte ut av søppelberget (ja, det var en hel landsby som bodde i bokstavelig talt søppel).

Anonymkode: 9a7ec...96c

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye som føles godt men som ikke har gode resultater dessverre. Ja du kan dele dem ut og de blir glade (på kort sikt) og du blir glad (sikkert på både kort og lang sikt). Så det er jo bare å gjøre det om du vil.

Problemet er på lang sikt er ikke problemene i afrika noen som løses med å dumpe en sekk med mat eller tannbørster i fanget dems. Tro meg vi har forsøkt. Jeg bare sier det som det er, skulle ønske det var mer å få ut av slikt enn kortsiktige gode følelser, men det er ikke det. Så får en velge selv hvordan en forholder seg til det

Lykke til

Det var da voldsomt. Hva mener du vi, jeg kan gjøre? Vi må jo begynne et sted. Når jeg først skal til Afrika, så kan jeg hjelpe der jeg kan. Da er det vel bedre om jeg tar med litt i stedet for ingenting? 

Skrevet
På 10.2.2019 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er tannleger og har tilgang til tannbørster, i tillegg har vi ganske mange tannbørster i huset. Jeg skal reise til Afrika og tenkte jeg kunne ta med tannbørster og tannkrem til befolkningen. Jeg har mange ganger hørt at det kan være lurt å ta med klær jeg ikke bruker så ofte, og heller gi til lokalbefolkningen. Jeg har sikkert tilgang til over 100 tannbørster ++. Er dette noe som det er behov for i Afrika? Er det noe lokalbefolkningen vil bli glade for? 

Afrika er et stort land. Hvor du skal i afrika er avgjørende for hva befolkningen ha og får tak i. 

Å ta med noe folk flest kan skaffe seg der du skal blir meningsløst. 

Anonymkode: 6a4f2...f1b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Afrika er et stort land. Hvor du skal i afrika er avgjørende for hva befolkningen ha og får tak i. 

TS her:
Som jeg nevner, så skal jeg et stykke utenfor siviliserte steder. Steder hvor det meste er en mangelvare. Jeg kunne alltids tatt med klær, jeg ville sikkert fått samme fiendtlige svar da også. Klær tar uansett større plass, og siden jeg har tilgang på tannbørster, så ønsker jeg å gjøre en forskjell der jeg kan gjøre en forskjell. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:
Som jeg nevner, så skal jeg et stykke utenfor siviliserte steder. Steder hvor det meste er en mangelvare. Jeg kunne alltids tatt med klær, jeg ville sikkert fått samme fiendtlige svar da også. Klær tar uansett større plass, og siden jeg har tilgang på tannbørster, så ønsker jeg å gjøre en forskjell der jeg kan gjøre en forskjell. 

Viss du skal f.eks til barnehjem i Kiberaslummen så ja, ta det med. Spør bare høflig på forhånd om det er noe de ønsker eller trenger og så leverer du det diskret. 

Anonymkode: abe4f...ef1

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til

Logikk: det er bedre å gjøre ingenting en litt? 

Anonymkode: abe4f...ef1

Skrevet

Afrika er ikke et land! Det er et kontinent! Afrika består av mange land. 

Ts: skaff deg skikkelig informasjon om dit du skal. Afrika er kommet mye lengre enn de fleste tror! 

Anonymkode: cb2fa...3f7

• Liker 2
Skrevet

Afrika er ikke et land, det er et kontinent. Verdens nest største og nest mest folkerike kontinent. Afrika består av 54 forskjellige land og det er enorme forskjeller mellom disse. Det er også enorme forskjeller innad i landene.

Jeg har vært i Sør-Afrika mange ganger og har med egne øyne sett kontrasten mellom de fattige townshipene, der folk bor i blikkskur, og rett i nærheten ligger det nybygde boligfelt der alle husene har svømmebasseng og velfriserte plener. Det er veldig spesielt.

Anbefaler TS å sette seg litt inn i lokale forhold før avreise. Selv om folk er fattige betyr det ikke at de ikke har stolthet og det vil ikke nødvendigvis bli tatt godt i mot at en nordmann deler ut tannbørster. Folk kan bli fornærma.

Anonymkode: b0b48...f5e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Afrika er ikke et land, det er et kontinent

Anonymkode: 1dbee...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...