Gå til innhold

Menoragi/kraftige blødninger og fertilitet?

Irisiri

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen av dere prøvere har erfaring med menoragi? Menoragi er syklisk regelmessige, men unormalt kraftige menstruasjonsblødninger (over 80 ml). Litt avhengig av hvor jeg leser, står det at normal mengde er 30-40 eller 30-60 ml.

Denne måneden gjør jeg noe så rart som å måle mengden blod med menskoppen (den har målelinjer) og er på 90 ml selv om jeg har to dager igjen av menstruasjonen

Har noen erfaring med menoragi? Er det noen som har vært hos legen med det? Kan det ha sammenheng med nedsatt fertilitet? Er det noe man kan gjøre med det samtidig som man er prøver?

Jeg forstår selvfølgelig at ingen her kan svare på hvorfor jeg har det, men spør altså etter deres erfaringer. Jeg vurderer å gå til legen med det, bl.a. for en ny sjekk av jernlageret, men lurer på om det er noe vits i å ta meg bryet med å spørre legen noe mer rundt det.

Setter pris på om noen vil svare! 🙌

Endret av Irisiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får fikset forskjellige skriftstørrelser i teksten. Beklager det, ser veldig dumt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss man har sterke blødninger kan det hende man har adenomyose. Venninen min har dette, hun måtte ha prøverør. Men lykkes ikke før etter 7 prøverør forsøk. Adenomyose fører til at egget nekter å feste seg inni livmor. 

Jeg har normal blødning, ca 40 ml. men har uutholdelige menssmerter, såpass sterke at jeg svimer av uten smertelindring. Jeg er i gang med prøverør nå grunnet myomer på livmor.

Anonymkode: 09929...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss man har sterke blødninger kan det hende man har adenomyose. Venninen min har dette, hun måtte ha prøverør. Men lykkes ikke før etter 7 prøverør forsøk. Adenomyose fører til at egget nekter å feste seg inni livmor. 

Jeg har normal blødning, ca 40 ml. men har uutholdelige menssmerter, såpass sterke at jeg svimer av uten smertelindring. Jeg er i gang med prøverør nå grunnet myomer på livmor.

Anonymkode: 09929...cd8

Ser at både adenomyose og myomer har kraftige blødninger som typiske symptomer, og begge kan påvirke fertiliteten. Jeg synes det er greit å vite om at det muligens kan ha sammenheng, så takk for svar!

Jeg har sterke menssmerter første dagen, både i magen og korsryggen. Men langt ifra sånn du beskriver. Da jeg var yngre klarte jeg ikke gå på skolen de to første dagene av mens, men alt ble bedre da jeg begynte på hormonprevensjon. Nå takler jeg det bedre enn for 10-15 år siden, men det er jo fortsatt veldig plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte jeg opp på 128 ml (beklager ekkel info). Greit å få bekreftet at jeg blør mer enn normalt.

Er det noen flere som har noe å tilføye om menoragi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...