cinderella_h Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Er det flere gravide mummys her som er rundt uke 15? Er 14+3 I dag og har sett lille nurket to ganger på ultralyd. Alt stod bra til. Fikk beskjed om at livmoren ligger langt ned og at dette skal nok gå fint. Men jeg er litt stressa kjenner jeg. Ikke hører jeg hjertelyden med dopler og ikke kjenner jeg noen form for bevegelse... gleder meg til å kunne kjenne liv, for da vil det være enklere å roe seg ned.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Jeg er akkurat like langt på vei som deg (14+3), og kjenner heller ikke noe bevegelse, men det er da også veldig uvanlig å kjenne liv så tidlig? Jeg er førstegangs og ble fortalt at jeg sannsynligvis kom til å merke bevegelser rundt uke 20. Doppler har jeg ikke og ble ikke anbefalt det heller, da for det første er det ikke sikkert man finner hjertelyd selv og det gir bekymring. Og for det andre er hjertelyd ingen garanti for at babyen har det bra, så kan gi falsk trygghet. Men, jeg vet at alt så bra ut på ultralyd for to uker siden, at vi kom på gjennom de mest risikable ukene, og jeg kjenner at magen vokser. Så jeg velger å tro at alt er i orden fram til jeg har noen som helst grunn til å tro det motsatte, og prøver å nyte at kvalmen har gitt seg og dette er delen av graviditeten en sannsynligvis har minst plager! (Lettere sagt enn gjort altså - men tror det du føler nå er helt normalt. ❤) Anonymkode: 5aba4...f78 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 Er ikke vanlig å kjenne liv så tidlig, selv om noen gjør det. Kjente først rundt uke 18-19 i begge mine svangerskap. Heller ikke uvanlig at det er vanskelig å høre hjertelyden hjemme selv. Anonymkode: e230b...d87 1
Ginny Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 16+2 her, kjenner ingenting. Morkaka ligger foran i livmora, og vi har vært på flere ULer og alt har vært fint. Hørte hjertelyd hos legen for to uker siden, prøver å trøste meg med det... Blir egentlig mest stressa av de som insisterer på å ha kjent daglig liv fra uke 10, noe som i seg selv er ganske merkelig siden babyen er sånn 10 gram da 😛 3
Drizzt Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 Det er ikke normalt å kjenne liv så tidlig. Babyen er kjempeliten. Med alle barn begynte jeg ikke å kjenne noe før tidligst uke 20 og da lå morkaken på baksiden, så babyen sparket mot navelen. Med de som hadde morkaken foran kjente jeg liv først etter uke 25. Fraråder bruk av doppler hjemme på det sterkeste. Det varmer opp fostervannet og det liker babyen din dårlig.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Jeg kjente ingenting så tidlig. Følte ikke jeg var gravid. Begynte vel kjenne noe i uke 19 ca:) er førstegangs. Anonymkode: 8c261...8a9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 1. Doppler anbefales ikke, og hvert fall ikke så tidlig, nettopp av den grunn du illustrerer her. Det gir ofte unødvendig bekymring. Jeg var hos jordmor i uke 13 og hun måtte lete leeeenge etter hjertelyden. 2. Bevegelser er det så og si ingen som kjenner så tidlig. Jeg kjente det første gang i uke 17-18.. og for noen er selv det tidlig. Starten av 2. trimester er litt "skummel" sånn sett.. man mister gjerne mange av symptomene som kvalme osv, og samtidig merker man ingenting til fosteret. Jeg og gikk rundt å tenkte "jeg kan da umulig være gravid??". Du har vært på UL og sett at alt er fint. Og da er nok alt fortsatt i skjønneste orden Anonymkode: f6812...e74 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 Jeg må si meg enig med alle svarene du har fått hittil. Jeg er gravid med førstemann - 13+5. Har vært skamdårlig (kvalme/oppkast, hodepine, trøtt osv). Symptomene har nylig begynt å avta. Deilig men skummelt!! Jeg skjønner deg så godt! Men som mange over her sier; liv kjenner vi nok ikke på en stund enda men sannsynligvis er alt bra med den lille 💓 Anonymkode: 48de8...af5
Lipstick Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 Det er normalt. Først rundt uke 20 SKAL en kjenne babyens bevegelser. Før det, er det nærmest en bonus om du gjør det. 😉 Du har masse å glede deg til da, herlig når en kjenner babyen sin 😍
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 Jeg begynte å kjenne liv i uke 16 (16+0) første gang, og ble fortalt at det var tidlig. Det varierer veldig når man begynner å kjenne noe, men som de andre her også sier, du trenger absolutt ikke å bekymre deg Anonymkode: 13e29...b58
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 Kjente ikke bevegelser før i uke 20. følte meg ikke gravid før uke 25. Fikk ikke mage før uke 30-31. Anonymkode: 0a2c9...501
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 Jeg tror ikke jeg kjente noe til babyen før i uke 18/19 sist. Og da var det veldig svakt. Anonymkode: f7a27...57b
Krysstina Skrevet 10. februar 2019 #13 Skrevet 10. februar 2019 jeg er i uke 19 og kjenner så å si ingenting. Går nok fint
Kicki_90 Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 Det går nok helt fint, vanskelig å høre med doppler om barnet ligger langt ned. Vet du hvor morkaken er plassert? Det kan ha betydning for både hjertelyd og bevegelser. Er selv i uke 25 (+4) og har enda dager hvor jeg kjenner lite pga morkaken som ligger høyt og i front. Jordmor klarte ikke å finne hjertelyden med doppler før jeg var 25+0, de prøvde sist i uke 23, så det behøver ikke å ha noen betydning at du ikke finner hjertelyden. 🙂
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 Det tar gjerne litt tid å finne hjertelyden med doppler. I alle fall med å kjenne liv! Kjente ikke noe før uke 17-18 i verken mitt første eller andre svangerskap, og da var det veldig svakt. Anonymkode: 2e378...cdd
novacane Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 Det er helt normalt å ikke kjenne liv så tidlig 🙂 Selv er jeg 16+4 og merker ingenting, hørte hjertelyden senest på fredag så alt er i orden Jordmor sa at enkelte kjente ikke liv før uke 23 og at det svar svært uvanlig å kjenne så tidlig som uke 16 som jeg er i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå