Martine16 Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Hva kan skole legge til rette for meg som er psykisk syk? Har fått diagnosen moderat depresjon. Har hatt møte meg gammel psykolog begynnelsen av året, nå vi lærer ha med Bup da det har blitt en del fravær grunnet psyken. Lurer på om dere vet hva skolen kan gjøre for meg. Bor alene og er 16 år. Foreldrene mine bor 1,5 timer unna, flyttet ut grunnet dårlig miljø. Alle venene mine er igjen der og møter dem maks 2 ganger i måneden, da jeg er utslitt etter skolen. Har søvnproblemer så går på sovepiller, et selvmordsforsøk. Sliter med å komme meg opp å ut av sengen om morgenen. Har fått diagnosen moderat depresjon. Er ganske tilbake trukket og holder meg en del for meg selv, snakker ikke så mye med folk. Liker ikke å ha presentasjoner eller lignende høyt i klassen.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Moderat depresjon er ikke en diagnose som automatisk gir noen tilrettelegging. Anonymkode: fff9b...0c9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 Hvor mange tråder skal du lage om samme tema? Du har jo allerede laget en tråd om dette. Anonymkode: 8ef27...a33 1
Gjest BearMama Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 https://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/psykisk-helse/angst-og-depresjon/deprimerte-elever-og-skolen-article116075-21062.html
eller Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 7 timer siden, Martine16 skrev: Hva kan skole legge til rette for meg som er psykisk syk? Har fått diagnosen moderat depresjon. Har hatt møte meg gammel psykolog begynnelsen av året, nå vi lærer ha med Bup da det har blitt en del fravær grunnet psyken. Lurer på om dere vet hva skolen kan gjøre for meg. Bor alene og er 16 år. Foreldrene mine bor 1,5 timer unna, flyttet ut grunnet dårlig miljø. Alle venene mine er igjen der og møter dem maks 2 ganger i måneden, da jeg er utslitt etter skolen. Har søvnproblemer så går på sovepiller, et selvmordsforsøk. Sliter med å komme meg opp å ut av sengen om morgenen. Har fått diagnosen moderat depresjon. Er ganske tilbake trukket og holder meg en del for meg selv, snakker ikke så mye med folk. Liker ikke å ha presentasjoner eller lignende høyt i klassen. Skolen kan legge til rette. Du må i dialog med dem. Be dem om hjelp heller enn å anklage dem for å være dårlige. Rådgiver, klassekontakt, helsesøster og eventuelt skolepsykolog er sentrale i arbeid med tilrettelegging. Siden du er 16 og bor alene, kan gjerne barnevernet være en aktuell instans. Fraværsregler og vurderingsarbeid kommer du ikke unna, men vurderingsform kan tilrettelegges. Det er noe dritt med psykisk sykdom når du går på skole. De av oss som jobber kan sykemeldes, skoleelever kan ikke det. Men det går an å ta vgs over lengre tid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå