AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Hadde drøyd i det lengste i håp om at snøen skal rase men nå må jeg opp på taket og måke:( Har litt høydeskrekk og det er mange meter ned på den ene siden. Samboeren min døde i fjor vår så jeg har aldri vært alene med ansvaret for disse tingene før nå. Hvordan skal jeg sikre meg uten dyrt utstyr? Har vurdert å betale noen for å gjøre det men har ikke allverden penger til overs denne mnd og vil helst klare dette selv. Har jo tross alt planer om å bli boende i dette huset. Pleier dere å måke selv? Jeg har aldri vært oppe på et tak verken sommer eller vinter og vet liksom ikke hvordan jeg skal gripe det an. Hjelp! Anonymkode: 811e4...8e6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Måker aldri taket. Snøen faller alltid med eller smelter til slutt. Har forøvrig aldri sett noen naboer måke taket heller. Anonymkode: 68fe4...97e
Chablis Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Nå er det jo mildvær her hvor jeg er i hvertfall, så det som var av snø renner nå av taket som vann. sjekk værmeldingen og se om ikke dette kan skje hos deg også? Evt så ville jeg snakket med naboene dine, de har tak og de har like mye snø som deg så de har kanskje utstyr du kan låne eller kan hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 https://www.nrk.no/sorlandet/geir-hakons-geniale-snotriks-har-blitt-en-netthit-1.12163551 Anonymkode: cc3b8...1b5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 Har du eldre hus enn 30 år? Da er det laget for skikkelig norsk vinter og det tåler masse, masse snø. Er dørene inne lette å åpne? Om de blir tyngre å åpne bør man vurdere å måke taket, hvis ikke går det bra Anonymkode: e9427...d58
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Har du eldre hus enn 30 år? Da er det laget for skikkelig norsk vinter og det tåler masse, masse snø. Er dørene inne lette å åpne? Om de blir tyngre å åpne bør man vurdere å måke taket, hvis ikke går det bra Anonymkode: e9427...d58 Det er ikke det det står her: "Dersom huset ditt er bygd mellom 1949 og 1979, samt har en lett takkonstruksjon, bør du måke taket så snart snøen blir en halv meter dyp. Om snøen er våt bør det ikke ligge mer enn 40 centimeter på taket. Eldre takkonstruksjoner tåler snøen dårligere enn hva nyere konstruksjoner gjør, og det er derfor viktig å være litt ekstra på vakt." https://www.mataki.no/nyheter/når-må-du-måke-taket- Anonymkode: 281d4...c7b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 Vi bor ved havet og har aldri hatt behov for å måke taket hjemme, men vi har hytte på fjellet og der må vi innimellom måke taket pga store snømengder mot nord. Dvs vi måker litt av taket på baksiden der det er mest snø. Vi har hytte i et felt og ser at det er flere enn oss som måker taket når det er store snømengder, mens det også er hytter som aldri blir måket uansett snømengde. Du skriver lite om alder på hus, snømengde og hva dere har gjort før: i tillegg er det jo noe med høyde på der du ev må måke også. Kan man stå på bakken er det genialt med snømåke a la Avalanche. Er der høyde og vanskelig tilkomst sliter du med tanke på å leie noen pga HMS og arbeid i høyde. Anonymkode: fac6f...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå