AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Sitat fra bmi kalkulator «Husk at energibehovet synker når du går ned i vekt, så det er lurt å beregne energibehovet på nytt etter en tid med vektnedgang.» jeg skjønner ikke helt dette. Hvis jeg veier 80kg nå og vil gå ned til 60kg, hvorfor skal jeg nå spise 1500kalorier og så spise mindre etterhvert som jeg veier mindre? Hvorfor er ikke kaloribehovet flatt (feks 1500 eller 1200 hele tiden) når jeg går ned i vekt? At kaloribehovet burde vært bare sett utifrå høyde/kjønn, og ikke vekt. Jeg vil ikke spise mer fordi jeg er tung, det føles helt ulogisk ut når jeg vil ned i vekt. Kroppen min burde ha et kaloribehov uavhengig av vekten? Anonymkode: aa40c...e23
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Jo tyngre du er, jo mer energi trenger du/bruker du jo på å leve! En person som er 1.65 høy og 90 kg forbrenner mer enn en som er 1.65 høy og 70 kg (om kjønn, alder m.m er det samme). Det er jo mye tyngre å gå, løpe, gå i trapper etc når man er 90 kg, enn når man er 70 kg. Anonymkode: 7691c...c87 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Godt spørsmål. Men det er logisk at vektnedgangen din vil stoppe opp om du hele tiden ligger på 1500. Jeg ligger på 1000/1300 og det bringer meg en kg i uka ned i vekt. Anonymkode: c23f2...4d5
Ariana807 Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Vet ikke om jwg kan klare å forklare med behov, for jeg synes det er ekstremt logisk at man ikke kan ha samme kalori inntak når mn veier 80kg, er kvinne 30 år, 160cm og samme kvinn som har gått ned i vekt 70kg, 30år, 160cm. Men kanskje du kan lese litt her: https://nhi.no//skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov 1
Phoebe Buffay Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Om du har et kaloribehov på 1500 kalorier og du veier 50 kg, men spiser 1200 kalorier vil du minke vekten helt til du ligger på en vekt som har et kaloribehov på 1200 kalorier. Skal du bli mindre enn dette, må du igjen også spise mindre. En person på 60 kg har en større kropp og krever dermed mer enn en person på 50 kg. Spiler vel ikke noe rolle om dette er logisk for deg, er bare å godta det.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Hva skjer med beregningen om en er veldig muskuløs eller har veldig mye fett, men har samme høyde og vekt? Muskler veier jo mye mer enn fett, og mer muskler øker grunnforbrenningen Anonymkode: 7bd54...a30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 Det riktig at kaloriforbruket synker ettersom du går ned i vekt - en lettere kropp er mindre masse på dra rundt på, så det er fullstendig logisk. Men det er lagt fram feil. Opplysningen du burde ha fått, er at du ikke kan gå ned i vekt like fort når du er lettere. Og jo tyngre du er, jo mer kan du spise og gå ned i vekt. Selv når du nærmer deg 60 kilo, er det ingen grunn til å gå under 1500 kalorier, hvis du ikke er under 155 cm høy. Du må tilgjengjeld være mer og mer tålmodig etterhvert som du nærmer deg målvekt, det er den virkelige utfordringen. Slanking er dritenkelt. Det er fordi skikkelig informasjon er godt gjemt, mens myter og tull og tøys spres, at det er så vanskelig for mange. Anonymkode: dff81...cac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå