AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Her om dagen var jeg og barna bedt i selskap til en venninne, og jeg pyntet de da litt ekstra. Kledde på jenta kjole, og når jeg skulle kle på gutten så var han veldig bestemt på at også han ville pynte seg med kjole. Jeg gikk i frøknas skap og fant frem de kjolene som ville passe ham (stretch og de som er store i str), og han fikk velge. Tenkte ikke mer over det, og vi reiste i selskap. Når vi kom frem til selskapet så reagerte alle positivt på at han gikk i kjole. Eller, de reagerte vel egentlig som om han skulle hatt på seg penskjorte og penbukse. Ble kanskje tatt et bilde eller to ekstra av ham. Alle sa han var fin, og guttungen var kjempefornøyd. Noen dager etterpå møtte jeg min mor, som hadde sett bilde på min venninnes insta av gutten min ham i kjole. (Var på et gruppebilde av alle på bursdagsfesten som venninnen min la ut). Hun mente det var rart å la ham gå i kjole i selskap. «Hjemme er en ting hvis han ville kle seg ut, men ute blant folk, også i selskap, er jo noe annet..» mente hun. Etter dette har jeg møtt flere i familien min og foreldre av venninnene mine som har kommentert kjolebruken til sønnen min. Føler jeg blir fremstilt i samtalene som en som har totalt fri oppdragelse på ungene mine (det stemmer ikke) og at dette var å dra det for langt. Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Er dette virkelig så rart gjort? Har vi virkelig ikke kommet lenger, eller er det foreldregenerasjonen vår som har problemer med dette og ikke vi? Hva mener dere? (Til info: guttungen er snart 3. Bildet som ble lagt ut ble lagt ut på min venninnes lukkede instagramkonto, så er kun bekjente/venner/familie som ser bildene som er lagt ut der.) Anonymkode: 1320f...513 11
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 To helt forskjellige generasjoner (dømmer selvfølgelig ikke alle) dessverre. Flott gjort av deg! 🙌😊 Anonymkode: 79877...3ac 41
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Absolutt ikke rart gjort, jeg ville gjort det samme. Anonymkode: 3284d...0d5 12
Blue Berry Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Jeg syntes det er veldig sært og kunne aldri gjort det. Men vi er alle forskjellige. 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 9. februar 2019 Skjønner ikke hva de reagerer på. Min treåring løper rundt med tiara og verktøybelte om dagen å synes han er fryktelig flott. La unger være unger. Anonymkode: 0fdf4...a1b 64
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Synes «gutteklær» og «jenteklær» er et dumt konsept. La barnet være barn. Anonymkode: 322cb...366 38
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 Det var flott gjort av deg! Anonymkode: d0034...c43 16
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 Helt supert gjort! Har vel ingenting med oppdragelse å gjøre dette :-) Anonymkode: 30b3c...244 11
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Syntes ikke det er greit jeg. Får masse pepper her nå sikkert. Det vil spare gutten for mye bry om han får beskjed om å ikke gå ute slik. Vi legger normer for barna våre. Jeg personlig kunne tenke meg å gå i apekostymet mitt på middager, foreldremøter og slik. Fordi jeg strir litt med sosialangst og hadde følt meg mer anonym/ gjemt slik. Men jeg kan ikke det. Det vil bli reaksjoner og uønsket oppmerksomhet. Samme med gutten din. Sier du at det ikke er greit å gå sånn ute så lærer han det og dette blir glemt. Anonymkode: 6107d...de4 17
Trolltunge Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Flott gjort av deg! Jeg delte nettopp i en annen tråd at gutten min fikk kjole da han ønsket seg det. Gikk stolt avgårde til barnehagen i den, og verken barn eller voksne reagerte på det. Han fikk høre hvor fin han var mange ganger den dagen, og det kom frem at det var derfor han ville ha kjole. Det handlet ikke om plagget i seg selv, eller noe med kjønn, men han hadde observert at når søsteren gikk med kjole sa alle at hun var fin. Han ville også høre at han var fin, ikke bare skjønn eller tøff! Gjorde meg bevisst på hvilke ord jeg bruker. At jeg uten å tenke over det ofte hadde brukt forskjellige ord til dem (tvillinger). Siden har jeg passet på å like ofte si at han er fin som jeg sier det til søsteren, og jeg er også bevisst på å kalle henne tøff. 34
SoWhat? Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 Det er fordi de er en annen generasjon. En ser jo at mange reagerer på det som er "nytt". Tilmed 30-åringer reagerer på hva yngre gjør 🙂 sånn er det i hver generasjon. Det tar alltid tid å venne seg til ting, og en tror alltid at en selv har de riktige holdningene fordi en er vokst opp med dem. Ikke så vanskelig å forstå. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke det er greit jeg. Får masse pepper her nå sikkert. Det vil spare gutten for mye bry om han får beskjed om å ikke gå ute slik. Vi legger normer for barna våre. Jeg personlig kunne tenke meg å gå i apekostymet mitt på middager, foreldremøter og slik. Fordi jeg strir litt med sosialangst og hadde følt meg mer anonym/ gjemt slik. Men jeg kan ikke det. Det vil bli reaksjoner og uønsket oppmerksomhet. Samme med gutten din. Sier du at det ikke er greit å gå sånn ute så lærer han det og dette blir glemt. Anonymkode: 6107d...de4 Enig med deg. Jeg ville satt grenser, for guttens skyld, som ikke er gammel nok til å forstå de sosiale normene som finnes i samfunnet. Anonymkode: d41bd...805 11
Applehead Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Hadde gjort som deg TS. Uten å blunke. 7
Sushi Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Jeg synes det er gamlisene som er rare her. Det skader virkelig ingen å ha på seg et plagg. Min gutt liker også å gå i kjole, og det velger han helt selv. Han er snart 5. Av og til er det noen barn som spør ham hvorfor, og da sier han bare «fordi jeg liker det». Jeg tenker at enten går det over og blir bare en morsom historie fra barndommen, eller så går det ikke over, og han fortsetter å like kjoler. Hvis det siste blir tilfelle tenker jeg det bare er fint at han opplever at foreldrene hans aldri har hatt noe problem med det. (Han kommer vel til å få nok av dritt fra andre, regner jeg med.) 23
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 Gutten min pynter seg også i kjole til tider. Han har en kjole han kam ta på når han vil, og han føler seg veldig fin. Jeg bryr meg ikke om hva han har på så lenge han trives. Han er 5,5 år og har gjort dette siden han var rundt tre. Anonymkode: 39e3f...a7c 5
Sokkar Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Guten min har gått i kjole ved absolutt alle karnevalsfestane i barnehagen 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Ville du latt han gå med kjole på juleavslutningen på skolen i første klasse? Anonymkode: 4cefc...128 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 Helt ok for en på 3. Skulle gutten i selskap som 5-åring, er det annerledes, synes jeg. Stor forskjell i aldersspenn. Anonymkode: c2a4a...2c8 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 Har ungen lyst til å gå i kjole, så la han. Det er absolutt ingenting i veien med det. Mest sannsynlig ser han storesøsteren kle seg opp i kjole og synes dette så stas ut og ville være like fin som henne. Bra gjort at du lar han få lov til det Bare se på sønnen til Komikerfrue - er så utrolig bra at de lar han kle seg opp i kjoler når han måtte ønske det. Og om det skulle vise seg (det ene ytterpunktet) at sønnen din er født i feil kropp og vil heller være jente, så hurra for det også! Er flere fine unge forbilder som baner veien nå. På samme måte som jenter kan kle seg i dress, kan gutter kle seg i kjole også. Anonymkode: 18900...037 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 Hvorfor skape et mobbeoffer ? Anonymkode: 9b3c5...48b 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå