Gå til innhold

Har pedagoger i barnehagene plikt til å veilede foreldre der det trengs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker i tilfeller der pedleder/ barnehagepersonell ser at foreldre kan ha behov for veiledning på noen områder. F.eks. om et barn ikke har sunn nok matpakke, ikke gode nok uteklær/ sko eller hvis personalet reagerer på at samspillet mellom foreldre og barn ikke er godt nok. Har de plikt til å veilede da? Lurer bare på hvordan pedagoger håndterer slike utfordringer de opplever at foreldre kan ha. 

Anonymkode: 7c7e1...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste de har plikt til er meldeplikt dersom de mistenker omsorgssvikt. 

Ellers så kan man jo snakke med foreldre og komme med forslag, men de har ikke plikt til det og foreldre er ikke pliktig til å ta deres råd.

Bortsett fra matboksen da, der kan en sukkerfri bhg nekte sukkervarer og en nøttefri bhg nekte nøtter etc. 

• Liker 1
Skrevet

Som pedagog har man ikke plikt til å veilede, men jeg har tatt opp usunne matpakker og dårlige klær på foreldresamtale. Ser jeg dårlig samspill, dårlig matpakke og dårlig bekledning på samme barn, har jeg plikt til å melde til barnevernet om mistanke om omsorgssvikt. Men jeg også informasjonsplikt til foreldrene før jeg melder til bv.

Anonymkode: b1f8b...281

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som pedagog har man ikke plikt til å veilede, men jeg har tatt opp usunne matpakker og dårlige klær på foreldresamtale. Ser jeg dårlig samspill, dårlig matpakke og dårlig bekledning på samme barn, har jeg plikt til å melde til barnevernet om mistanke om omsorgssvikt. Men jeg også informasjonsplikt til foreldrene før jeg melder til bv.

Dette gjelder ikke ved mistanke om vold og overgrep. Da skal du ikke informere foreldrene på forhånd, da er det BV som tar seg av den kontakten. 

• Liker 2
Skrevet

Innkaller til samtale, når jeg ser at foreldre trenger veiledning ja. I forbindelse med en foreldresamtale eller en samtale alene. 

Det har hendt at jeg har forhørt meg anonymt med barnevernet i forkant. 

Anonymkode: 70909...7b1

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Chablis skrev:

Dette gjelder ikke ved mistanke om vold og overgrep. Da skal du ikke informere foreldrene på forhånd, da er det BV som tar seg av den kontakten. 

Jeg vet det. Her var det snakk om generell omsorgssvikt.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det. Her var det snakk om generell omsorgssvikt.

Du presiserte ikke det og man kunne ikke lese det ut av ditt innlegg. Om du snakker om en spesifikk situasjon så må du si det. 

Så da presiserte jeg, slik at det ikke skulle være noen misforståelser. 

Skrevet

Takker for svar! Lurer også på om det er høyere krav til foreldre i forhold til oppdragelse og grensesetting i vår tid, enn det var for ca. 20-30 år siden. Man hører så ofte om hvor høye krav det er i samfunnet til oss foreldre. Man føler på presset, men jeg tenker at flertallet av foreldre gjør så godt de kan. Det vil alltid være dårlige foreldre også, men håper virkelig ikke at disse er i flertall. 

Anonymkode: 25395...d46

• Liker 2
Skrevet

Nei, men en del er gode på ta opp evt problemer. Men hvordan skal en førskolelærer vite at samspillet mellom barn og forelder ikke er bra nok? Den lille studen med henting og bringing, viser ikke et godt nok bilde.

Anonymkode: 3a849...7d7

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! Lurer også på om det er høyere krav til foreldre i forhold til oppdragelse og grensesetting i vår tid, enn det var for ca. 20-30 år siden. Man hører så ofte om hvor høye krav det er i samfunnet til oss foreldre. Man føler på presset, men jeg tenker at flertallet av foreldre gjør så godt de kan. Det vil alltid være dårlige foreldre også, men håper virkelig ikke at disse er i flertall. 

Det er vel høyere krav i den grad at samfunnet er blitt mer klar over hva omsorgssvikt kan innebære og tegnene på dette. Samtidig så er lovverket også blitt strammet inn. 

Når jeg var liten var det helt vanlig å gi ungene ris på rompa feks, i dag hadde jo det aldri blitt akseptert. (og bra er det!) 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men en del er gode på ta opp evt problemer. Men hvordan skal en førskolelærer vite at samspillet mellom barn og forelder ikke er bra nok? Den lille studen med henting og bringing, viser ikke et godt nok bilde.

Nei, men det kan vise tendenser som man blir oppmerksom på. Så blir dette en puslebit i hele bildet.

Som lærer så ser jeg jo enda mindre til samspill enn i bhg, men jeg kan fortsatt plukke opp ting som kan bekymre meg i garderoben eller på konferansetimer. Man kan se mye ut i fra hvordan foreldre snakker til barnet sitt, men man må selvfølgelig sette det i en sammenheng. Dersom jeg overhører en stresset mamma som er litt brå med barnet i garderoben så tenker jeg ikke nødvendigvis over dette såfremt jeg ikke har andre bekymringer i bunnen. Dersom slike situasjoner i garderoben skjer daglig mellom barn og mor så ville jeg nok gjort en innsats for å være mer tilstede når mor er i garderoben for å se om dette er noe som bør adresseres. 

• Liker 2
Skrevet

For meg er foreldreveiledning en del av jobben. Noen ganger vurderer jeg om de trenger mer enn jeg kan gi. Da skriver jeg en bekymringsmelding til BV. 

Anonymkode: be8c4...d58

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er i dag er at foreldre grensesettter barn for lite, og at barna styrer showet 

Skrevet

Noen ganger har de ansatte i barnehagen tipset oss om at barnet bør ha en annen type votter som ikke blir så våte, eller om at innesko i barnehagen er blitt for små. Men vet ikke akkurat om jeg vil kalle det «veiledning». 

Barnehageansatte med treårig høyskoleutdanning er i veldig mange tilfeller ikke så vanvittig mer kompetente enn foreldre i de fleste saker. Tvert i mot vil jeg si i vår barnehage.

Anonymkode: 2a048...2da

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er foreldreveiledning en del av jobben. Noen ganger vurderer jeg om de trenger mer enn jeg kan gi. Da skriver jeg en bekymringsmelding til BV. 

Dette tror jeg ingenting på. 

Det skal foreligge skjellig grunn før man skriver en bekymringsmelding, og det at en forelder ikke tar ditt råd om noe er ikke skjellig grunn. 

Anonymkode: f8518...7c2

Skrevet

Noen ganger har de ansatte i barnehagen tipset oss om at barnet bør ha en annen type votter som ikke blir så våte, eller om at innesko i barnehagen er blitt for små. Men vet ikke akkurat om jeg vil kalle det «veiledning». 

Barnehageansatte med treårig høyskoleutdanning er i veldig mange tilfeller ikke så vanvittig mer kompetente enn foreldre i de fleste saker. Tvert i mot vil jeg si i vår barnehage.

Anonymkode: 2a048...2da

Som forelder så kjenner du barnet ditt best, og en ansatt i bhg har ikke alltid rett. 

Det beste for barnet er et samarbeid mellom hjem og bhg/skole som bygges på tillit og respekt 👍

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Chablis skrev:

Nei, men det kan vise tendenser som man blir oppmerksom på. Så blir dette en puslebit i hele bildet.

Som lærer så ser jeg jo enda mindre til samspill enn i bhg, men jeg kan fortsatt plukke opp ting som kan bekymre meg i garderoben eller på konferansetimer. Man kan se mye ut i fra hvordan foreldre snakker til barnet sitt, men man må selvfølgelig sette det i en sammenheng. Dersom jeg overhører en stresset mamma som er litt brå med barnet i garderoben så tenker jeg ikke nødvendigvis over dette såfremt jeg ikke har andre bekymringer i bunnen. Dersom slike situasjoner i garderoben skjer daglig mellom barn og mor så ville jeg nok gjort en innsats for å være mer tilstede når mor er i garderoben for å se om dette er noe som bør adresseres. 

Daglig glefsing i gangen er jo såklart noe en kan reagere på eller om forelder sier noe som er helt ufattelig. Men å se på samspill i gangen blir helt feil arena. Har selv jobbet i barnehage og er pedagog. Jeg vil si hente og bringe situasjon er en nogså dårlig sted for slik observasjon og gir gjerne mye feil. Unger kan ha ganske ulik oppførsel her en ellers.

Vet selv at jeg blir observert under henting og det gjør mange. Så det blir litt sånn falsk handling. Man stresser og prøver å vise frem noe.

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

For å si det sånn. Det har vært foreldre som har tatt barna ut av barnehagen når pedagogisk leder har hintet om ting som .f,eks mulig spesielle behov eller diagnoser. Så nei, de kan ikke «veilede» foreldre. De kan nevne praktiske tips og de kan nevne om de f.eks føler at barnet kanskje burde få en sakskyndig vurdering av ppt. 

Men har skjønt at de må opptre svært forsiktig, da noen foreldre går rett i forsvar uansett hva det gjelder om det finnes snev av hva de tar som kritikk mot dem og klikker vinkel eller bytter bhg. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ingenting på. 

Det skal foreligge skjellig grunn før man skriver en bekymringsmelding, og det at en forelder ikke tar ditt råd om noe er ikke skjellig grunn. 

Anonymkode: f8518...7c2

Tror hva du vil. 

Skrevet

Daglig glefsing i gangen er jo såklart noe en kan reagere på eller om forelder sier noe som er helt ufattelig. Men å se på samspill i gangen blir helt feil arena. Har selv jobbet i barnehage og er pedagog. Jeg vil si hente og bringe situasjon er en nogså dårlig sted for slik observasjon og gir gjerne mye feil. Unger kan ha ganske ulik oppførsel her en ellers.

Vet selv at jeg blir observert under henting og det gjør mange. Så det blir litt sånn falsk handling. Man stresser og prøver å vise frem noe.

Og derfor sier jeg at man ser dette i en sammenheng, det blir en liten bit av et større puslespill. Du må lese hele innlegget mitt. 

Og som pedagog/mor så vet også du at man i lengden ser store forskjeller på stresset mor i en oppkonstruert situasjon og en mor som utøver omsorgssvikt eller annet som er skadelig for barnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...