AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Hva tenker dere når dere ser unge mennesker i rullestol? Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg sitter i elektrisk rullestol selv. Jeg er en jente i tidlig 20-årene, og rullestolen min er ganske stor i og med at den er elektrisk. Med tanke på det, er det nok også enklere å legge merke til meg enn om jeg hadde hatt en liten rullestol. Når jeg er ute på shopping er det ofte mange blikk. Og derfor er jeg nysgjerrig på hva folk egentlig tenker når man ser unge personer i rullestol..? Anonymkode: a401e...7c4
Gjest tranedatter Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Kanskje blir nysgjerrig på hvorfor personen sitter i rullestol, så kanskje se etter om personen har amputerte ben eller synlig skade. Om ikke så tenker jeg personen ikke kan gå av andre årsaker. Lam av nakkeskader, andre sykdommer. Men generellt tenker jeg ikke så mye egentlig. Tenker at det er fint vi har et samfunn der folk faktisk får tilgang til rullestol! Akkurat som med barnevogn, rullator, stokk/krykker, så prøver jeg gjøre plass om det er trangt.
Absol Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere når dere ser unge mennesker i rullestol? Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg sitter i elektrisk rullestol selv. Jeg er en jente i tidlig 20-årene, og rullestolen min er ganske stor i og med at den er elektrisk. Med tanke på det, er det nok også enklere å legge merke til meg enn om jeg hadde hatt en liten rullestol. Når jeg er ute på shopping er det ofte mange blikk. Og derfor er jeg nysgjerrig på hva folk egentlig tenker når man ser unge personer i rullestol..? Anonymkode: a401e...7c4 Jeg lurer på hvorfor. Altså, hvorfor du sitter i rullestol? En ulykke? Sykdom? Hvor lenge har du vært bunden til stolen? Og så tenker jeg på hvor heldig jeg er, som kan gå. Plutselig blir småplagene mine ubetydelige. Jeg tenker på barna mine og hvor takknemmelig jeg er for at de er friske... Dette var sikkert fornærmende på en eller annen måte, men det er altså tankene som flyr gjennom hodet mitt sammen med en "herregud, ikke glo, det føles sikkert ubehagelig... men ikke lat som om hun ikke finnes for det er sikkert enda verre!!! Hva skal jeg gjøre nå????" (En av grunnene til at jeg tenker mye når jeg ser noen i elektrisk rullestol er gode minner fra ungdomstiden da jeg jobbet som personlig assistent for en ung mann med duchenne) 5
SoWhat? Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 For å være dønn ærlig, så tenker jeg ikke noe om det. Men nå kan det være at jeg går litt i min egen boble også 🙂 tenker lite ovet folk i det store og hele. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 44 minutter siden, tranedatter skrev: Kanskje blir nysgjerrig på hvorfor personen sitter i rullestol, så kanskje se etter om personen har amputerte ben eller synlig skade. Om ikke så tenker jeg personen ikke kan gå av andre årsaker. Lam av nakkeskader, andre sykdommer. Men generellt tenker jeg ikke så mye egentlig. Tenker at det er fint vi har et samfunn der folk faktisk får tilgang til rullestol! Akkurat som med barnevogn, rullator, stokk/krykker, så prøver jeg gjøre plass om det er trangt. DETTE blir jeg veldig glad for å høre! Det er nemlig svært få som flytter seg litt til siden så jeg kan komme frem. Det er også veldig, veldig mange som bare går rett ut foran meg, så jeg må bråbremse. Takk for svar ☺️ - TS Anonymkode: a401e...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Jeg tenker ikke noe negativt om det i hvertfall. Tenker bare "å, der var det en ung kvinne i rullestol". Men det er jo klart at jeg legger merke til det. Alt som "skiller seg ut", vil jo tiltrekke seg noen blikk, men jeg tenker hvertfall ikke noe vondt om deg. Anonymkode: b1cf2...970 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 Tenker ikke noe spesielt over det. Anonymkode: 46513...e10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 43 minutter siden, Absol skrev: Jeg lurer på hvorfor. Altså, hvorfor du sitter i rullestol? En ulykke? Sykdom? Hvor lenge har du vært bunden til stolen? Og så tenker jeg på hvor heldig jeg er, som kan gå. Plutselig blir småplagene mine ubetydelige. Jeg tenker på barna mine og hvor takknemmelig jeg er for at de er friske... Dette var sikkert fornærmende på en eller annen måte, men det er altså tankene som flyr gjennom hodet mitt sammen med en "herregud, ikke glo, det føles sikkert ubehagelig... men ikke lat som om hun ikke finnes for det er sikkert enda verre!!! Hva skal jeg gjøre nå????" (En av grunnene til at jeg tenker mye når jeg ser noen i elektrisk rullestol er gode minner fra ungdomstiden da jeg jobbet som personlig assistent for en ung mann med duchenne) Nei, dette var absolutt ikke fornærmende i det hele tatt. Jeg skjønner veldig godt at du tenker sånn, og jeg synes det er bra at du tenker sånn! Man burde virkelig være takknemlig for alt man har, og at både en selv og familien er friske. Og om resten av tankene som flyr: Du har rett i at det ikke føles greit hvis noen stirrer veldig, men du har også rett i at det ikke er greit å bli fullstendig oversett. Jeg blir alltid like glad for at folk sender meg ett lite smil, det er noe jeg håper folk kan bli bedre på. Jeg pleier alltid å smile til folk, hvis jeg legger merke til at noen ser på meg. ☺️ Takk for svar! - TS Anonymkode: a401e...7c4 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Eg tenkje eller reagere at det på ein måte er eit "avvik" med den personen sin kropp. Ikkje fordi at eg har noko mot i folk som er i rullestol men fordi at det blir lagt merke til enten eg liker det eller ikkje. Eg har ein kompis som sitter i rullestol, det er ikkje så merkbart til vanlig fordi han fremstår som heilt funksjonsfrisk i nestan alle situasjonar. F.eks når vi spiller brettspel, han sitte jo "berre" i ein stol, litt som oss, men samstundes ikkje. Beklage om eg hørest heilt sandblåst ut. Det er litt vanskelig å forhalda seg til det som er annleis med andre når man ikkje kjenner folk, eg er redd for å stirra for mykje og redd for å ikkje møta blikket, redd for å oppføra meg unødvendig annleis enn eg ellers ville gjort. Anonymkode: f657b...3d5 1
_popcorn_ Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Min første tanke er at jeg synes synd på dem med tanke på hvor få butikker som er tilrettelagt for det, min neste tanke er hvor vanskelig det må være på vinterstid med snøen. Så kan jeg gå i noen dager å irritere meg over alle ting jeg ser på som lite tilrettelagt for rullestolbrukere. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: Min første tanke er at jeg synes synd på dem med tanke på hvor få butikker som er tilrettelagt for det, min neste tanke er hvor vanskelig det må være på vinterstid med snøen. Så kan jeg gå i noen dager å irritere meg over alle ting jeg ser på som lite tilrettelagt for rullestolbrukere. Du har helt rett i at det er veldig få butikker som er tilrettelagt så det er lett å komme frem. Det er ganske plundrete til tider. Og snø.... Det er et kapittel for seg selv 🙄 Skjer ikke få ganger at alle seks hjulene står å spinner, og at jeg ikke kommer av flekken... Så ja, det kan være litt vanskelig. Takk for svar ☺️ - TS Anonymkode: a401e...7c4 1
Gjest tranedatter Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: DETTE blir jeg veldig glad for å høre! Det er nemlig svært få som flytter seg litt til siden så jeg kan komme frem. Det er også veldig, veldig mange som bare går rett ut foran meg, så jeg må bråbremse. Takk for svar ☺️ - TS Anonymkode: a401e...7c4 For meg handler dette om normal folkeskikk. To perioder var jeg den med barnevogn. Når jeg blir gammel kanskje jeg har rullator, hvem vet. På samme måte blir jeg irritert over folk som plasserer handlevogn midt i gangveien. Folkeskikk rett og slett, gjøre plass for de med rullestol, barnevogn eller de som skal forbi rett og slett.
_popcorn_ Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Du har helt rett i at det er veldig få butikker som er tilrettelagt så det er lett å komme frem. Det er ganske plundrete til tider. Og snø.... Det er et kapittel for seg selv 🙄 Skjer ikke få ganger at alle seks hjulene står å spinner, og at jeg ikke kommer av flekken... Så ja, det kan være litt vanskelig. Takk for svar ☺️ - TS Anonymkode: a401e...7c4 Men jeg kjenner igjen blikkene du nevner. Jeg har flere venner som sitter i elektriske rullestoler, så jeg har sett blikkene selv. Jeg har merket det mest når vi har vært ute på byen, hvor folk med litt promille tørr stille spørsmålene som dem tenker på. De fleste går ut på om jeg jobber som støttekontakt eller personlig assistent, og om jeg kan drikke på jobb. Når jeg da sier jeg bare er ute med venner, så får jeg en del spørsmål på om jeg må hjelpe mye til som venn når jeg er ute med en i rullestol, så det kan virke som en del tror det er en jobb å være venn med en rullestolbruker. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 2 minutter siden, tranedatter skrev: For meg handler dette om normal folkeskikk. To perioder var jeg den med barnevogn. Når jeg blir gammel kanskje jeg har rullator, hvem vet. På samme måte blir jeg irritert over folk som plasserer handlevogn midt i gangveien. Folkeskikk rett og slett, gjøre plass for de med rullestol, barnevogn eller de som skal forbi rett og slett. Det er helt sant. For meg (også før jeg havnet i rullestol) har dette alltid vært en selvfølge. Jeg skulle egentlig ønske at flere tenkte på samme måte, men per nå er det ikke slik... Nå er det ganske få som tenker sånn, etter hva jeg opplever ihvertfall. - TS Anonymkode: a401e...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 At de er snillere rullestol-førere enn enkelte av pensjonistene i stol som er noen skikkelige råkjørere.. Anonymkode: ffdcc...276 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Tenker ingenting. Tenker bare over det når det er gamle mennesker, da er jeg glad de har elektrisk rullestol så de kan komme seg rundt. Anonymkode: 51683...851
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Tenker ikke over det. Det er hvertfall ingen som sitter i rullestol fordi det er moro. Anonymkode: 8c917...208
ViljaH Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 Jeg tenker at det er leit at et så ungt menneske har så store vanskelgheter med helsen at må sitte i stol. Så håper jeg at du har et godt og interessant liv når det nå er som det er. Ser litt fort om du behøver hjelp. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 4 minutter siden, _popcorn_ skrev: Men jeg kjenner igjen blikkene du nevner. Jeg har flere venner som sitter i elektriske rullestoler, så jeg har sett blikkene selv. Jeg har merket det mest når vi har vært ute på byen, hvor folk med litt promille tørr stille spørsmålene som dem tenker på. De fleste går ut på om jeg jobber som støttekontakt eller personlig assistent, og om jeg kan drikke på jobb. Når jeg da sier jeg bare er ute med venner, så får jeg en del spørsmål på om jeg må hjelpe mye til som venn når jeg er ute med en i rullestol, så det kan virke som en del tror det er en jobb å være venn med en rullestolbruker. Wow, såpass ja... Slike situasjoner har jeg ikke vært i enda, men det hørtes virkelig ikke greit ut! Det kan nok stemme det du skriver på slutten ja, at en del tror det er en jobb å være venner med folk i rullestol. Men det behøver jo absolutt ikke å være annerledes enn å være venner med helt friske mennesker. - TS Anonymkode: a401e...7c4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 Tenker "hvorfor sitter du i rullestol?". Blir nysgjerrig på akkurat det. Ellers tenker jeg ikke noe mer over det. Er liksom vandt til å se eldre mennesker i rullestol, er ikke så ofte man ser unge folk i rullestol... Anonymkode: ae72c...a04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå