AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Lurer på hvilken alder som er gjennomsnittlig. Har en sønn på 3,5 som ikke er motivert for å slutte ennå. Har spurt han jevnlig om han vil prøve å tisse på do, men han er ikke klar fot det ennå. Håper han blir klar før sommeren. Anonymkode: 2096a...5ea
minister-mio Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Du bør kanskje slutte å spørre en 3,5-åring. Han kan ikke ta ansvar for når han er klar. Her må du som mor motivere og overtale 28
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Oi, 3,5? Mine gutter sluttet da de var 2 år og 2,5 år. De måtte slutte med bleier, motivert eller ikke. Har en som er snart 3,5 år og han sluttet med bleier for 1 år siden. Det er du som bestemmer. Anonymkode: 9d45e...e06 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Har hørt at man ikke skal presse de. I tillegg så skal sønnen min utredes for en diagnose (ønsker ikke å utdype dette her). Han har forsinket utvikling på flere områder. Skal snakke med helsesøster om bleieslutt på neste kontroll som er i mars. ts Anonymkode: 2096a...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har hørt at man ikke skal presse de. I tillegg så skal sønnen min utredes for en diagnose (ønsker ikke å utdype dette her). Han har forsinket utvikling på flere områder. Skal snakke med helsesøster om bleieslutt på neste kontroll som er i mars. ts Anonymkode: 2096a...5ea Det siste er jo veldig relevant å nevne i en slik tråd. Da har jeg dessverre ikke råd og hs kan nok dette best. Nå vet ikke jeg hvilken diagnose barnet har, men mange barn som har en viss type diagnose slutter sjeldent med bleier. Lykke til uansett. Klem til dere Anonymkode: 9d45e...e06 23
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Min sluttet litt før han var to og et halvt, på natt og dag. Må barnet utredes for en diagnose og har forsinket utvikling, er det vel ikke noe unormalt at bleieslutt også kan gå litt tregere enn normalt. Anonymkode: 3b150...ca2 7
Gjest Mango1234 Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 Dette med at de skal bli «klar» er ett fenomen de siste årene. Selvsagt skal de være modne for det, men det er ikke slik at de kommer på det helt selv fordi mamma har spurt litt om å tisse på do. Foreldrene vet hva som er til barnets beste, det vet ikke barnet selv. Dersom det ikke er noe annet i veien (diagnoser ol) så bør barnet været tørt innen 3 år. Jeg har jobbet med barn snart 15 år og ser at blir bare mindre og mindre grenser hjemmefra. Alderen for å slutte med bleie blir høyere og høyrere fordi foreldrene tror at barna skal komme på det/bestemme alt slev. Veldig trist siden barn trenger tydelige grenser. Det er ikke en motsetning, man kan være tydelig og likevel bygge en gjensidig respektfullt relasjon
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 Vi har en sønn som sluttet helt med bleie da han var 4 år og 1 mnd. Både på dag og natt. Knapt hatt et uhell siden. Vi holdt på lenge med bleie avvenning, men han ville overhodet ikke tisse eller bæsje på do før han var klar for det. En hel sommer tok vi av bleia, men nei. Ikke en dråpe havnet i do. Så da høsten kom og det var barnehage igjen måtte vi ta på bleie så ikke det ble fullt av uhell i barnehagen. Dette etter råd fra barnehagen. Bestemte oss for å sette han på do jevnlig for å ha vanen, men ikke mase mer med bleieslutt. Han var da 1 av 4 gutter på storebarnsavdeling som enda brukte bleie, disse guttene var 4 eller nær 4 år. Trodde aldri han skulle bli ferdig med bleier, men plutselig en dag gikk han på do som han aldri hadde gjort annet. Så for meg at han skulle nekte å bæsje på do, men det gikk også som en drøm. Så også for meg at vi skulle ha nattbleie en stund (alltid hatt tunge våte bleier på natt), men det kunne vi slutte med med en gang. Så deilig! I ettertid er jeg glad han fikk slutte når han var klar, i stedet for stadige uhell og donekt fordi han ikke ville. Og når han først sluttet, så har han klart det helt selv, uten at vi må følge på do eller mase noe rundt det. Det er fortsatt en gutt igjen i barnehagen som bruker bleie, han er vel snart 4,5 tror jeg. Anonymkode: 4e349...06a 6
Måbarefåsiat... Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Min sluttet med tissebleie da han var to og et halvt. Bæsje på do ville han ikke før et år senere. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Mine var nesten 2 år og 3,5. Anonymkode: 084e4...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvilken alder som er gjennomsnittlig. Har en sønn på 3,5 som ikke er motivert for å slutte ennå. Har spurt han jevnlig om han vil prøve å tisse på do, men han er ikke klar fot det ennå. Håper han blir klar før sommeren. Anonymkode: 2096a...5ea Tuller du? Spør du om han har lyst til å sove og spise også? En spør ikke småunger om de har lyst til å begynne å lære seg ting. En tar ansvar og initierer. Svaret ditt er før 2 års alder om foreldrene tar sitt ansvar og lærer barnet dovaner. Rundt 3 om de ikke tar det. Senere om foreldrene gir blanke. Anonymkode: d062e...278 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Spør du om han har lyst til å sove og spise også? En spør ikke småunger om de har lyst til å begynne å lære seg ting. En tar ansvar og initierer. Svaret ditt er før 2 års alder om foreldrene tar sitt ansvar og lærer barnet dovaner. Rundt 3 om de ikke tar det. Senere om foreldrene gir blanke. Anonymkode: d062e...278 Har prøvd å motivere ham til å sitte på både do og potte, men han samarbeider ikke. Kan ikke presse han til å sitte på do. Han har fått prøve å gå med truse innendørs hjemme, men da har han uhell. Skal selvsagt jobbe videre for bleieslutt. Vi samarbeider godt både med barnehagen og helsestasjonen. Anonymkode: 2096a...5ea
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 TS, hør gjerne på podcasten til foreldrerådet om dette emnet Mener de sier at opp til 4,5 år er normalt. Mange gode råd der også rundt bleieslutt. Anonymkode: 4e349...06a 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Mine sluttet før de ble 2. Anonymkode: f9ce6...190 1
absinthia Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Dette er nokså vanlig. De fleste slutter nok, når de er ca 3. Begynn bare å gjøre det til en vane å sitte litt på do, med en gang han står opp og før han legger seg. Når han har vært på do like før, kan dere la han gå uten bleie en stund på dagen. Etterhvert går det seg til. Mine 3 gutter sluttet helt, da de var mellom nesten 3 år og nesten 3,5. Jentene når de var 2 år og 3 år. Dette er også helt vanlig for alle de barna jeg har jobbet med de siste 10 årene. De raskeste guttene var 2 år og en måned, den seneste 4 år og 4 måneder, men de fleste har vært 3-3,5. Endret 9. februar 2019 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Rundt 3 år er nok det vanligste. Jeg har to gutter, den eldste var 3 år og 3-4 mnd da han sluttet, men da var han til gjengjeld helt tørr både natt og dag og har vel knapt hatt et eneste uhell siden. Den yngste ville slutte allerede da han var 2, sikkert inspirert av broren, men det var mange uhell i starten. Han var nok rundt 2,5 da han sluttet på dagtid, men han brukte bleie om natta til han var nesten 4. Unger er forskjellige. Det er lett å si at foreldrene må "ta ansvar" osv., men hvis ungen bare gjør i buksa så er det ikke så mye annet man kan gjøre enn å vente. De slutter før eller siden uansett! Anonymkode: fdda5...78a 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS, hør gjerne på podcasten til foreldrerådet om dette emnet Mener de sier at opp til 4,5 år er normalt. Mange gode råd der også rundt bleieslutt. Anonymkode: 4e349...06a Så da er jeg ikke helt på viddene likevel? Jeg tar selvkritikk for at jeg ikke har jobbet enda mer for dette tidligere. Kunne jo prøvd å fjernet bleien helt i fjor da han fylte 3 år. Skulle også ha rådført meg med helsesøster og barnehagepersonell da han fylte 3 år, eller noen måneder før. Tar virkelig selvkritikk for dette og tar situasjonen på alvor. ts Anonymkode: 2096a...5ea 2
Vera Vinge Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 Hvis han har generell forsinket utvikling, blir jo mange av svarene her lite relevante, da man gjerne vil ha andre forventninger til ham. Men sånn generelt, syns jeg de fleste barn jeg kjenner har sluttet når de er rett rundt 3 år. Mine gutter sluttet med bleie om dagen da de var 2,5. Barn nr to ble naturlig motivert av å ville gå på do som storebror, men den eldste kom ikke akkurat på å slutte med bleie selv. Altså, jeg ville ikke lagd bleieslutt til en krig hvis barnet absolutt ikke vil, er ikke det jeg mener. Men virker som mange tror barnet ikke er klar for slike ting før selv setter seg på do på eget initiativ eller gir foreldrene smokken helt selv. Jeg mener foreldres jobb er å utfordre barna på den type ting, når de ser at barna er klare for det. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bruke belønningssystem for å slutte med bleie, men med den eldste hadde vi en del uhell fordi han sa fra for sent. Da vi likevel begynte å gi et klistremerke på hånda etter dobesøk, ble plutselig uhellene redusert drastisk. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 Anbefaler uansett at du som den største selvfølge setter ham på do et lite øyeblikk ved bleieskift. Uten å mase om at det skal komme noe i do, men gutten får inn vanen med å sitte på do. Lykke til. Anonymkode: 4dde9...dd4 2
Minlillelykke Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en sønn som sluttet helt med bleie da han var 4 år og 1 mnd. Både på dag og natt. Knapt hatt et uhell siden. Vi holdt på lenge med bleie avvenning, men han ville overhodet ikke tisse eller bæsje på do før han var klar for det. En hel sommer tok vi av bleia, men nei. Ikke en dråpe havnet i do. Så da høsten kom og det var barnehage igjen måtte vi ta på bleie så ikke det ble fullt av uhell i barnehagen. Dette etter råd fra barnehagen. Bestemte oss for å sette han på do jevnlig for å ha vanen, men ikke mase mer med bleieslutt. Han var da 1 av 4 gutter på storebarnsavdeling som enda brukte bleie, disse guttene var 4 eller nær 4 år. Trodde aldri han skulle bli ferdig med bleier, men plutselig en dag gikk han på do som han aldri hadde gjort annet. Så for meg at han skulle nekte å bæsje på do, men det gikk også som en drøm. Så også for meg at vi skulle ha nattbleie en stund (alltid hatt tunge våte bleier på natt), men det kunne vi slutte med med en gang. Så deilig! I ettertid er jeg glad han fikk slutte når han var klar, i stedet for stadige uhell og donekt fordi han ikke ville. Og når han først sluttet, så har han klart det helt selv, uten at vi må følge på do eller mase noe rundt det. Det er fortsatt en gutt igjen i barnehagen som bruker bleie, han er vel snart 4,5 tror jeg. Anonymkode: 4e349...06a Dette ligner veldig på vår sønn. Vi startet i sommer, da var han litt over 3 år, hadde skikkelig do/potteskrekk. På eget initaniv sluttet han helt på dagtid i romjulen. Vi prøvde lenge i sommer, men han hadde opptill 6 uhell om dagen, så barnehagen tok på han bleie igjen. Forstår dem egentlig godt. Han bruker fortsatt bleie ute i barnehagen, fordi han merker at han må på do for sent, så han rekker ikke frem med masse tøy på. Helsesøster mener det er normalt da han er langt fremme på andre områder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå