Gå til innhold

Utendørs vielse kontra i Kirke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min forlovede planlegger vårt bryllup og ønsker noen innspill fra dere rundt det å gifte seg i kirken kontra utendørs vielese. Om vi leier lokaler, er det problemfritt å få en prest til utføre seremonien der? Hvordan blir det dersom det for eksempel regner? 

Vi setter pris på noen tanker fra noen som kanskje har vært i liknende dillemma :)

Når det kommer til lokaler tenker vi noe slikt: http://villamalla.no/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 9.2.2019 den 19.26, MeretheogMarius skrev:

Hei!

Jeg og min forlovede planlegger vårt bryllup og ønsker noen innspill fra dere rundt det å gifte seg i kirken kontra utendørs vielese. Om vi leier lokaler, er det problemfritt å få en prest til utføre seremonien der? Hvordan blir det dersom det for eksempel regner? 

Vi setter pris på noen tanker fra noen som kanskje har vært i liknende dillemma :)

Når det kommer til lokaler tenker vi noe slikt: http://villamalla.no/

Mislykket. Kaldt, vått og ubehagelig.

Anonymkode: 62ad4...d51

Skrevet

Jeg var i en nydelig vielse en gang, det var utendørs, helt nede i vannkanten. Men, den dagen vielsen var blåste og regnet de. Det var satt ut partytelt, så ingen ble våte. På grunn av vinden, regnet, bølgene og bevegelsene i partyteltet, hørte jeg som gjest ingen ting. Vielsen ble totalt meningsløs for meg som gjest.

denne problemstillingen slipper du i kirka. 

Anonymkode: 1ead4...058

• Liker 1
Skrevet

Vært i to utendørsvielser. Den ene var vakker, pent vær, vindstille og alt var perfekt. Den andre var det motsatte og vi hørte ingenting av det presten sa, til tross for at vi sto veldig nært.

Skrevet

Du får sjelden prester til å foreta vielser utenfor kirken/vigslet rom; vil du ha utendørs vielse må du sannsynligvis gå for borgerlig/humanistisk seremoni.

Skrevet (endret)

Unitarforbundet vier hvor som helst, og de vier både kristelig og borgerlig. De mener det ikke finnes noen trosfasit, så selv om de strengt tatt er registrert som en kristen livssynsorganisasjon, er medlemmene alt fra buddhister til kristne. Brukte dem selv da jeg giftet meg med eksen, og kommer til å bruke dem når jeg gifter meg med nåværende samboer.

Uansett, utendørsvielse kan være svært vakkert, hadde dette selv med min eks. Nydelig vielse. MEN, jeg ville holdt muligheten åpen for å kunne gå inn eller lignende. Og vi hadde en baldakin over gjestene, for det kan bli svært varmt å sitte rett i solsteken mens vielsen varer. Dessuten ville den ha skjermet oss hvis det plutselig kom noen regndråper.

Min samboer og jeg kommer til å ha utevielse når den tid kommer, men da gifter vi oss slik at vi har mulighet for å gå inn i tilfelle regn. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Har aldri selv vært i et utendørs bryllup, men skal selv ha det til sommeren. 

Vi har en prest i familien som skal vie oss, eneste da var at vi måtte få godkjennelse fra sognepresten I det området vielsen skal finne sted, null stress 😊

Vi har lokalet fra fredag til søndag, så fredagen blir brukt til å rigge alt til, skulle det være dårlig vær så kommer vi til å pynte opp inne slik at vi har vielsen der, og bare rydder om til middag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...