Gå til innhold

Får deres barn lov til å ha egen smak i klær osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får deres barn lov til å ha egen smak, like hva de vil av klær osv? Vet om noen foreldre som mener barna deres er for små til dette, og bestemmer hva de skal like.  Barn kan vel også ha egen smak?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpet ofte praktiske klær med motiver jeg vet barna liker. Dyr til minsten soden hun elsker det og kjøretøy til eldste siden han elsker det. De har selvsagt noe fintøy de ikke får råde over

• Liker 1
Skrevet

10 åringen har medbestemmelsesrett, men jeg avgjør til syvende og sist.

5 åringen kan velge mellom det jeg har funnet fram. (Som regel 2-3 antrekk)

2 åringen tar det han får. 

Anonymkode: 031b7...ca6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mener absolutt at barna må bli tatt hensyn til når det gjelder smak! Så lenge de er varme nok og riktig kledd i fohold til vær og anledning så burde de få gå i det de ønsker :) Foreldrene skal jo passe på at barnet er trygt, ikke blir forkjøla osv, men utover det ser jeg ikke hvorfor de ikke skal få velge selv :)

Endret av mangolassie
  • Liker 10
Skrevet

Ja selvsagt, de skal gå med klærne så de får bestemme!!

menja jeg vet om mange som mener barna ikke skal få ha meninger

Anonymkode: 1f6db...6f5

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymkode: 00d65...2ab

• Liker 2
Skrevet

Det bør være en selvfølge. Grensen som bør settes er jo om det passer til vær og føre, evt anledning.

Anonymkode: 0e61f...9b0

• Liker 4
Skrevet

Såklart får de ha meninger om det,de skal jo trives med det de går med. Selvfølgelig ikke f.eks shorts midt på vinteren og sånne ting da,men utseende på klær og sånt selvfølgelig

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig. 

Hun har fått si sin mening i butikken fra hun skjønte at hun hadde en. Så lenge klær passer vær og anledning har hun bestemt selv. 

Skjønner ikke at folk gidder å ta kampen om klær til dagligdags bruk så lenge det passer temperatur osv. 

• Liker 1
Skrevet

Tror unger er veldig forskjellige der. Noen bryr seg ikke, andre gjør det. Min eldste hadde veldig klare meninger fra type toårsalder. Snart 6 år nå.  Ikke akkurat noe jeg oppfordret til, for å være helt ærlig. Yngste begynner å vise tendenser nå, men ikke like voldsomt. Vi løser det på ett vis ved å legge frem klær dagen før og bli enige, og at valgene selvsagt må begrenses etter vær og temperatur. Det hender jeg blir frustrert når barnet har 6 gode plagg, men insisterer på å bytte mellom to. Så tar vi en diskusjon på det, enten trumfer jeg diktatorisk gjennom, eller jeg orker ikke. Jeg har verken tid eller råd til å håndplukke utvalgte plagg, så det er som regel jeg som kjøper inn. Sånn sett er det for så vidt jeg som fortsatt "bestemmer".

Så svaret mitt er at ja, selvsagt kan barn ha egen smak, og det er jo ikke noe man skal hindre, eller KAN hindre. Men det kan være litt frustrerende når det resulterer i 45 minutters raserianfall fordi de to "kule" genserne ligger til vask, og de 4 andre genserne ikke er bra nok.

Anonymkode: 67e4d...e05

• Liker 2
Skrevet

Ja. Jeg bestemmer at de må ha ullsokker og ull under på kalde dager. Ellers bestemmer de selv. 10 og 11 år. 

2-åringen jubler over det meste. 

Anonymkode: 97950...103

• Liker 2
Skrevet

Her får de kjøpe det de liker, men jeg legger frem antrekk til alle 5. Av praktiske årsaker..

Skrevet

Min har alltid fått mene. Han hadde en body da han var baby som jeg aldri fikk på ham. Han ble helt hysterisk. Falt tydeligvis ikke i smak. 

Nå er han 13 og særdeles spesifikk. Har heldigvis ikke kjennskap til eller krav m merkeklær. 

Skrevet

Vet om menn som ikke får ha sin egen klesstil av kona.. 

Anonymkode: 25ce0...af8

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror unger er veldig forskjellige der. Noen bryr seg ikke, andre gjør det. Min eldste hadde veldig klare meninger fra type toårsalder. Snart 6 år nå.  Ikke akkurat noe jeg oppfordret til, for å være helt ærlig. Yngste begynner å vise tendenser nå, men ikke like voldsomt. Vi løser det på ett vis ved å legge frem klær dagen før og bli enige, og at valgene selvsagt må begrenses etter vær og temperatur. Det hender jeg blir frustrert når barnet har 6 gode plagg, men insisterer på å bytte mellom to. Så tar vi en diskusjon på det, enten trumfer jeg diktatorisk gjennom, eller jeg orker ikke. Jeg har verken tid eller råd til å håndplukke utvalgte plagg, så det er som regel jeg som kjøper inn. Sånn sett er det for så vidt jeg som fortsatt "bestemmer".

Så svaret mitt er at ja, selvsagt kan barn ha egen smak, og det er jo ikke noe man skal hindre, eller KAN hindre. Men det kan være litt frustrerende når det resulterer i 45 minutters raserianfall fordi de to "kule" genserne ligger til vask, og de 4 andre genserne ikke er bra nok.

Anonymkode: 67e4d...e05

Dette syns jeg var et godt svar! Man gjør seg selv en bjørnetjeneste dersom barnet alltid får bestemme. Ja, for hva gjør man hvis tøyet er til vask, eller man ikke har penger til de innkjøpene som barna ønsker? Eller man skal i fint selskap, og barnet nekter å ha på annet enn kosedressen? Barn har godt av grenser, også når det gjelder klær! Det er både fornuftig og rett av flere grunner. Men noe medbestemmelse er selvsagt fint, og for de fleste foreldre føles det ekstra hyggelig å glede barnet med farger og motiv som man vet blir godt mottatt. Alt med måte og til sin tid, tenker jeg her.😊

• Liker 2
Skrevet

Det kommet helt ann på. På 17.mai,i bursdager og julaften så kan han glemme å gå i en joggebukse med dinosaurgenser til. Det hjelper ikke at det er det han ønsker å gå i,sånne dager pynter vi oss alle mann. En vennine tok bildet av at sønnen hennes gikk i grå joggebukse med minions genser i 17.mai toget! Det hadde vært helt  uaktuelt her! Vil han ikke pynte seg en sånn dag så får vi heller være hjemme.

Anonymkode: d17a7...71b

• Liker 1
Skrevet

Ja. Så lenge det er varmt nok, og ikke heeelt på kanten (Det siste har jeg ikke opplevd enda). Har ellers kun litt regler på helt spesielle dager som 17. mai og julaften. De får likevel være med å påvirke de dagene, men med noen retningslinjer. 

De har ellers fått lov til å bestemme hva de vil ha på/kjøpe siden de var 2-3 år og fikk meninger om dette. 

Skrevet

Min datter har vært svært bestemt på dette, siden hun var svært liten. Hun hatet kjoler og rosa, elsket alt som var blått. Hun er 17 år, så var ikke det samme utvalget når hun var liten. Så jeg måtte jo virkelig gå på jakt etter blå klær. Hun hater fortsatt kjoler. Og glad i hettegensere og store t-shirts. 

Sønnen min elsket klær med kule mønstre da han var liten. Så har han alltid vært opptatt av at klærne må være myke, og har sitt favoritt merke. Så han bruker bare joggebukser. Har selvfølgelig en bukse til pent. 

Anonymkode: e13b8...82f

Gjest BearMama
Skrevet

Min bryr seg ikke. Men klart han skal få ha egen stil og mening når den tiden kommer. Men innenfor fornuftige grenser.

Hadde f.eks respektert om jeg hadde en datter som hatet kjoler. Hadde ikke tvunget henne til å gå i det. 

Skrevet

Sønnen på 2 år har hatt meninger om hva han liker siden han var ca 1,5 år, kanskje før, og bestemmer selv hvilken bukse og gensere han skal ha på seg. Jeg kjøper også klær etter det jeg vet han liker (farger, kjøretøy og dyr). Har ennå ikke opplevd raserianfall om noe er til vask.

Så lenge klærne passer til vær, temperatur og anledning, så er det greit. Jeg bestemmer på julaften, 17. mai o.l., samt noen andre ganger, f.eks. ull når vi skal på skitur.

Anonymkode: 508e9...735

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...