Gå til innhold

Psykolog, dps og diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått time til dps nå. Jeg har aldri snakket med noen fagpersoner når det kommer til mentalt helse. 

Jeg lurer på, kan en psykolog sette en diagnose på meg, etter noen samtaler sammen? Eller er det noe man må be om, bli utredet for? 

Spør om dette da jeg ikke ønsker og ha noen diagnose hengende over meg. 

Anonymkode: 909ea...1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dps  pleier vel alltid å ha utredning først..

Anonymkode: a4afc...631

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har fått time til dps nå. Jeg har aldri snakket med noen fagpersoner når det kommer til mentalt helse. 

Jeg lurer på, kan en psykolog sette en diagnose på meg, etter noen samtaler sammen? Eller er det noe man må be om, bli utredet for? 

Spør om dette da jeg ikke ønsker og ha noen diagnose hengende over meg. 

Hvis du allerede har bestemt deg for at du ikke vil la dps få gjøre jobben sin hvorfor ber du om hjelp da? 

Anonymkode: 8d428...572

• Liker 4
Skrevet

Psykolog ved dps kartlegges/ utreder hva slags/ om du trenger hjelp videre.. 

Anonymkode: fd65a...47d

• Liker 2
Skrevet

Det er jobben deres. Råder deg til å snakke med psykologen din om dette, fortell hva du er redd for, så kan dere ha en fin samtale rundt dette, psykologen kan forklare hva den gjør/hvorfor det evt gjøres/er viktig, kanskje det hjelper? 

Anonymkode: 726d6...867

• Liker 2
Skrevet

Du må gjennom utredning hos dps før de legger opp et "løp" som kan hjelpe deg. Ergo stille en eventuell diagnose. Dette skjer gjennom flere samtaler hvor du stilles spørsmål fra en eller flere tester som gir ulik score etter hva du svarer eller ikke svarer. Psykolog setter eventuell diagnose sammen med et team/spesialist. En får ikke gjentatte timer på dps for å prate om "løst og fast" (satt på spissen, I know). Det er det alt for lange lister av folk som trenger hjelp til. Da er privat et alternativ, derimot koster det skjorta..

Anonymkode: afc53...931

Skrevet

Dps er pålagt å stille diagnose. 

Anonymkode: 71649...a59

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dps er pålagt å stille diagnose. 

Anonymkode: 71649...a59

Pålagt? 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du allerede har bestemt deg for at du ikke vil la dps få gjøre jobben sin hvorfor ber du om hjelp da? 

Har ikke bestemt meg for at de ikke skal få gjøre jobben sin. Men selv merker jeg at og skulle bli diagnoisert med noe er litt skremmende. Greit at det kan stå angst på papirer, men type bipolar, schizofreni ogsånn.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jobben deres. Råder deg til å snakke med psykologen din om dette, fortell hva du er redd for, så kan dere ha en fin samtale rundt dette, psykologen kan forklare hva den gjør/hvorfor det evt gjøres/er viktig, kanskje det hjelper? 

Anonymkode: 726d6...867

Ja det kan jeg jo gjøre😊. Syns bare det å skulle bli satt en diagnose på er skremmende, det vil jo stå på papiret for alltid. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjennom utredning hos dps før de legger opp et "løp" som kan hjelpe deg. Ergo stille en eventuell diagnose. Dette skjer gjennom flere samtaler hvor du stilles spørsmål fra en eller flere tester som gir ulik score etter hva du svarer eller ikke svarer. Psykolog setter eventuell diagnose sammen med et team/spesialist. En får ikke gjentatte timer på dps for å prate om "løst og fast" (satt på spissen, I know). Det er det alt for lange lister av folk som trenger hjelp til. Da er privat et alternativ, derimot koster det skjorta..

Anonymkode: afc53...931

Ja vet at det er lang venteliste så regner ikke med at praten går i løst og fast. Men kan de stille feks diagnose som kun er angst, panikkangst? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke bestemt meg for at de ikke skal få gjøre jobben sin. Men selv merker jeg at og skulle bli diagnoisert med noe er litt skremmende. Greit at det kan stå angst på papirer, men type bipolar, schizofreni ogsånn.

Ja det kan jeg jo gjøre😊. Syns bare det å skulle bli satt en diagnose på er skremmende, det vil jo stå på papiret for alltid. 

Ja vet at det er lang venteliste så regner ikke med at praten går i løst og fast. Men kan de stille feks diagnose som kun er angst, panikkangst? 

Mistenker du noe sånt selv da, siden du går rundt og tror at de plutselig vil klaske en sånn diagnose i hodet på deg?

Jeg vet at jeg har angstlidelse for eksempel, men jeg vet jo selvfølgelig 100% sikkert at det ikke feiler meg noe annet - som bipolar og schizofreni. Så det hadde jeg aldri uroet meg for i kontakt med psykolog. Så hvorfor er du urolig for det? Er det fordi du kanskje tror det er noe underliggende sykdom, tross alt?

Anonymkode: b9037...47d

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker du noe sånt selv da, siden du går rundt og tror at de plutselig vil klaske en sånn diagnose i hodet på deg?

Jeg vet at jeg har angstlidelse for eksempel, men jeg vet jo selvfølgelig 100% sikkert at det ikke feiler meg noe annet - som bipolar og schizofreni. Så det hadde jeg aldri uroet meg for i kontakt med psykolog. Så hvorfor er du urolig for det? Er det fordi du kanskje tror det er noe underliggende sykdom, tross alt?

Nei, mistenker egentlig ikke noe sånt. Og tror ikke det feiler meg noe av den slags sykdommer. Men har lest litt på nettet og da virker det som at det er så lett for en psykolog og bare dette en diagnose. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En diagnose kan bli fjernet i senere tid om du ikke lenger oppfyller kriteriene for den. Så den vil ikke følge deg hele livet, mest sannsynlig. 

Jeg ville tatt opp det at du er skeptisk til diagnoser. Kanskje dere kan snakke litt rundt det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mistenker egentlig ikke noe sånt. Og tror ikke det feiler meg noe av den slags sykdommer. Men har lest litt på nettet og da virker det som at det er så lett for en psykolog og bare dette en diagnose. 

Men du er klar over at det ikke er sikkert det er en psykolog du møter? Det jobber flere type yrkesgrupper der

men med det sagt så deler de ikke bare ut diagnoser i hytt og gevær 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå dessverre slik at mange opplever å få feil diagnose. Hos meg blir de rett og slett ikke enige om jeg har bipolar type to, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse eller kompleks PTSD. Naturligvis ønsker ikke jeg å ha en diagnose jeg ikke har. 

Nå er jeg et ganske komplisert tilfelle da. Så en får håpe at det er de færreste som opplever å bli en kasteball mellom behandlere og diagnoser. 

Anonymkode: 1439a...06a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kaster jo ikke terning...   De kan ta feil, men totalt skivebom blir det ikke. Og ettersom du ikke mistenker noe ille så har du evnt en mild diagnose. Den vil jo ikke være til bry for deg på noe vis. Ingen får vite den annet enn din psykolog og fastlege. 

Anonymkode: 65767...a73

Skrevet

Du må ha en diagnose eller en tentativ en for å kunne få staket ut en behandling. Men nå er ikke alle psykiske diagnoser kroniske, de kan være forbigående på lik linje med somatiske diagnoser. Det viktigste må vel uansett være å få hjelp så hverdagen blir bedre?

Anonymkode: 1deb5...c09

Skrevet

Spør av praktiske grunner, mtp diagnoser i papirene som kan hindre jobber etc. Ikke spør med stor vekt på at du er skeptisk til diagnoser osv, den tvilen/mistenksomheten blir jo en del av bildet psykologen danner seg, og da kanskje får du mange oppfølgingsspørsmål om tvilen din til ting etc. På den andre siden er det kanskje akkurat det du trenger hjelp med? Så spør praktisk.

Adhd-diagnose feks setter en stopper for jobb i politi og forsvaret. Så lenge den er diagnostisert😆 Men det er ikke mange diagnoser som gjør sånt altså. Mange flere innen fysikalsk, som dårlig syn, diabetes, hørselsshemming etc.

Mitt beste råd som erfaren psykologvandrer er: Vær deg selv. Da får du hjelp til det du trenger hjelp til. Og drit i hva det evt står på papirer, ihvertsll så lenge det ikke er tvil. For du vil jo ha et godt liv, og få bukt med det som bragte deg dit. 

Anonymkode: a64ed...0b2

Skrevet

Enig i det over. Feier du noe under teppet fordi det ikke virker relevant/viktig eller du utelater ting av andre årsaker så kan inntrykket av problemet bli feil. Jeg skjønner nå at noe jeg ikke ville si bort fordi det virker søkt faktisk var svært relevant. Det hadde spart meg for mye å si dette før. 

Anonymkode: 65767...a73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...