AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Hei. Jeg bare lurer på om det står skrevet noe sted om at skolen ikke kan "kreve" at barna MÅ ha ski til skidager, akebrett til akedager, skøyter til skøytedager, sykler til sykkeldager, fjellklær og sko, sekk, o.l. til fjelldag, osv osv? Det heter seg jo det at skole skal være så og si gratis. Men den er jo ikke det!! Her må barna få innkjøpt ting og tang for å ikke falle utenfor, og det kreves at de har slik og slik utstyr, osv. Lekser der de skal forske på ting i naturfag som må handles på matbutikk, intervjue ansatte i en bedrift (prosjektarbeid på skole for å finne ut om nærmiljøet) som gjør at foreldrene må legge tilrette for kjøring av barna dit det gjelder, svømming der de må ha badedrakt, hette og briller, gymsko uten svart såle, osv osv. "Man kan jo kjøpe ting billig brukt, eller arve/låne av andre", sier de med god økonomi... Men hva om du ikke har denne muligheten da, pga ulike personlige ting?? Anonymkode: 560b0...cd8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Her får de låne ski til skidag hvis de ikke har. De andre problemstillingene har vi ikke vært borti. Intervjue ansatte i bedrift bør vel være mulig innen gangavstand? Anonymkode: 92278...9e1 4
Måbarefåsiat... Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Her henviser de til at kommunens utstyrssentral har utstyr til utlån, gratis. Jeg vet ikke hva slags personlige ting som gjør at man ikke kan arve/låne av andre. Selv har jeg i dag vært og kjøpt en hjelm til guttungen via finn, og lånt en boblebukse, siden den han hadde er utvokst. 8
Ny Bruker Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Kan låne av familie, venner, eller utsrtyrsbase i kommunen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Kommunen her har ikke "utstyrutlån/base/sentral"... Jeg også mener at skolen bør ha utstyr til utlån til de som trenger det. Ikke alle som har et nettverk å støtte seg til, eller økonomi til alt dette småtteriet som trengs. Anonymkode: 560b0...cd8 3
Applehead Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Her har kommunen en utlånsentral. Fungerer som et bibliotek. Genialt! Frivilligsentralen har også endel man kan låne. Ellers vil jeg tro skolen vil hjelpe med løsninger om man er ærlig. Hos oss er sykkel, ski og skøyter endel av hverdagen på skolen. Skigym, sykkelløype og skøyteis på skoleplassen. Dét syns jeg er virkelig verdifullt! 5
Måbarefåsiat... Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kommunen her har ikke "utstyrutlån/base/sentral"... Jeg også mener at skolen bør ha utstyr til utlån til de som trenger det. Ikke alle som har et nettverk å støtte seg til, eller økonomi til alt dette småtteriet som trengs. Anonymkode: 560b0...cd8 Det burde være sånn. Hva om du kobler FAU på dette. Folk kan levere inn utvokste ting til skolen istedenfor på loppis.
Måbarefåsiat... Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 14 minutter siden, Applehead said: Her har kommunen en utlånsentral. Fungerer som et bibliotek. Genialt! Frivilligsentralen har også endel man kan låne. Ellers vil jeg tro skolen vil hjelpe med løsninger om man er ærlig. Hos oss er sykkel, ski og skøyter endel av hverdagen på skolen. Skigym, sykkelløype og skøyteis på skoleplassen. Dét syns jeg er virkelig verdifullt! Nå har ts sagt at det ikke er noe slikt der de bor. Ski, sykkel og skøyter koster og ikke alle kan gi barna dette - uansett hvor verdifullt man synes det er. 3
abc123detvardet Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 "Gratisprinsippet i grunnskolen er regulert i opplæringsloven § 2-15. Der står det at kommunen ikke kan kreve at elevene eller foreldrene dekker utgifter i forbindelse med grunnskoleopplæringen. Det gjelder både undervisningsmateriell og faglige og sosiale aktiviteter som skolen arrangerer som en del av opplæringen. Skolen og kommunen kan heller ikke kreve egenbetaling for aktiviteter som er en del av opplæringen, men som foregår utenfor skoletiden. Eksempler på undervisningsmateriell er skrive- og tegnesaker, lærebøker, ordlister og kalkulator. Eksempler på utgifter til aktiviteter er utgifter til inngangsbilletter ved ekskursjoner og nødvendig transport i skoletiden til svømmehall og bibliotek. Nødvendige klær og annet utstyr som ikke er undervisningsmateriell, vil foreldrene måtte dekke selv." 4
Applehead Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 11 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Nå har ts sagt at det ikke er noe slikt der de bor. Ski, sykkel og skøyter koster og ikke alle kan gi barna dette - uansett hvor verdifullt man synes det er. TS postet det samtidig som jeg svarte. Men med litt innsats tror jeg likevel det finnes løsninger der man kan låne.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 Man kan låne ski og skøyter av utlånssentralen. Bøker på biblioteket. Gymsko og svømmetøy må man ordne selv. Skjønner at det er vanskelig for noen,men det må man bare ordne når man har barn. Mye gis bort gratis på finn. Anonymkode: 65e73...7fc 1
morhjertegod Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 Et rumpeakebrett koster vel rund 20 kr enkelte steder, trenger ikke være mer fancy en dette. Om ikke lån av noen. På skolen til min datter hender det noen har glemt skidagen, men de låner jo akebrett av hverandre. Om ikke legg ut på kjøp/salg side, om noen har noe utstyr å gi bort. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 På skolen vår har de kjøpt masse rumpeakebrett som elevene kan bruke i friminuttene eller når de vinteraktivitetsdag. Her har de aldri skidag men vinteraktivitetsdag der barna kan velge mellom ski og akebrett. De som har glemt akebrett eller ikke har råd til det,får som sagt låne en av alle de rumpeakebrettene som skolen har til utlån. Når de skulle på skøyter i skøytehallen så måtte vi enten låne oss skøyter eller å leie skøytet på stedet. Litt irriterenes å bruke penger på noe sønnen min ikke engang har lyst til men men.. Anonymkode: ff120...cb6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 På skolen her har de rumpeakebrett til utlån når det er ski-/akedag. Her pleier de å velge om man vil ake eller stå på ski, så er ikke noe problem. Du trenger dessuten ikke briller og hette til svømming (?), og en badedrakt synes jeg faktisk det burde være mulig å spare til. Denne kan jo brukes i sommerferien og bade gratis på stranda osv. Gymsko er heller ingen nødvendighet, her løper de fleste i klassen rundt i sokkelesten eller uten sokker inne. Sekk til tur i skogen, da kan man bruke vanlig skolesekk, noe jeg regner med alle har. Sykkel er forståelig at ikke alle har, her løste de det med at én klasse hadde sykkeltur om gangen, så kunne de som ikke hadde sykkel få låne av den andre klassen. Var ikke mange dette gjaldt og det var mange som syntes at det var greit å låne bort sin sykkel. Samme med skøyter. Så ser egentlig ikke at dette er et så stort problem faktisk. Anonymkode: 8f394...0bc
Grønt blad Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 De fleste skoler (ev. kommunen eller frivillighetssentralen) har gratis utlån av ski, skøyter, sykler og akebrett. Samtidig tenker jeg at det er noen ting foreldre må dekke uten å klage, f.eks. ryggsekk (skolesekk), badedrakt og gymsko. Barna må jo ha gymsko uansett, og da får man kjøpe/låne noen uten svart såle når svart såle ødelegger gulvet i gymsalen. Det finnes også mye gratis eller billig på Finn eller gjennom bekjente. Om det er helt spesielle årsaker til at dette ikke går, f.eks. at barnet har klumpfot e.l., så kan man få økonomisk støtte gjennom NAV. Rimelige ting fra matbutikk synes jeg også er innenfor. Intervju i en bedrift går jo an i nærmiljøet, man må ikke kjøre overalt. Jeg lurer på hvilke personlige ting som tilsier at man ikke skal kunne kjøpe brukt, låne, få gratis o.l. 9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 For å være løsningsorientert er det utrolig hvor mye man kan spare hvis man planlegger og kjøper brukt (bruk finn/Facebook). Jeg kjøpte et par skøyter nå til 100,- som er utrekkbare og derfor kommer til å vare 1-2-3 år. Skjønner frustrasjonen altså, men det er utrolig hvor mye man kan få til med små midler hvis man planlegger. Anonymkode: 8bd7e...81f 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Lyser lang vei at mange av de som svarer her ikke har peiling på hvor utrolig dårlig råd man kan ha i perioder, eller hvor lite nettverk noen faktisk kan ha..... Såklart man kan finne noe billig og lurt på nett, tilogmed noe gratis hvis man henter det. Men må fremdeles ha bil og drivstoff til å få gjort dette. I nærmiljøet kan de såklart gå ja, men hva om oppgaven er å intervjue bestemt bedrift som ligger 45 min unna med bil... hallo, ikke alle bor i storbyen... ikke alle har bil... ikke alle har penger til bussbilletter den aktuelle uken dette skal foregå. Fattigdommen inntar Norge også, selv om mange her ikke vil se/innse det. Kan være mange grunner til fattigdom. Plutselig sykdom/uførhet, dødsfall hos mannen i huset som hadde gjeld til oppover ørene som ikke bare blir slettet, osv. Anonymkode: 560b0...cd8 6
Tanuki Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Jeg bare lurer på om det står skrevet noe sted om at skolen ikke kan "kreve" at barna MÅ ha ski til skidager, akebrett til akedager, skøyter til skøytedager, sykler til sykkeldager, fjellklær og sko, sekk, o.l. til fjelldag, osv osv? Det heter seg jo det at skole skal være så og si gratis. Men den er jo ikke det!! Her må barna få innkjøpt ting og tang for å ikke falle utenfor, og det kreves at de har slik og slik utstyr, osv. Lekser der de skal forske på ting i naturfag som må handles på matbutikk, intervjue ansatte i en bedrift (prosjektarbeid på skole for å finne ut om nærmiljøet) som gjør at foreldrene må legge tilrette for kjøring av barna dit det gjelder, svømming der de må ha badedrakt, hette og briller, gymsko uten svart såle, osv osv. "Man kan jo kjøpe ting billig brukt, eller arve/låne av andre", sier de med god økonomi... Men hva om du ikke har denne muligheten da, pga ulike personlige ting?? Anonymkode: 560b0...cd8 Men barna dine har vel normale uteklær og gode sko? Og badedrakt har man vel uansett? eller? Det er mye gratis på Finn, og i flere kommuner kan man låne utstyr. Utover det syns jeg også at det er en uting at skolen legger opp til aktiviteter som koster penger. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lyser lang vei at mange av de som svarer her ikke har peiling på hvor utrolig dårlig råd man kan ha i perioder, eller hvor lite nettverk noen faktisk kan ha..... Såklart man kan finne noe billig og lurt på nett, tilogmed noe gratis hvis man henter det. Men må fremdeles ha bil og drivstoff til å få gjort dette. I nærmiljøet kan de såklart gå ja, men hva om oppgaven er å intervjue bestemt bedrift som ligger 45 min unna med bil... hallo, ikke alle bor i storbyen... ikke alle har bil... ikke alle har penger til bussbilletter den aktuelle uken dette skal foregå. Fattigdommen inntar Norge også, selv om mange her ikke vil se/innse det. Kan være mange grunner til fattigdom. Plutselig sykdom/uførhet, dødsfall hos mannen i huset som hadde gjeld til oppover ørene som ikke bare blir slettet, osv. Anonymkode: 560b0...cd8 Jeg har svart tidligere i tråden her. I kke gi meg noen lekse om å ikke vite hvordan det er å ha dårlig råd i perioder. Kjenner jeg blir provosert. Uten å utbrodere min historie mer enn nødvendig, så har jeg vært alene med tre barn,uten bil og sertifikat og uten særlig nettverk. Mye gjeld på bolig hadde jeg og. Barna hadde likevel det de trengte til gymtimer,svømming og bussbilletter osv. Da måtte jeg bruke Finn,Facebook og droppe alle unødvendige utgifter,finne billige løsninger på alt. First price,ingenting til meg selv, arve og hente ting gratis osv. Lage meg et nettverk gikk også bra. Det gikk fint! Anonymkode: 65e73...7fc 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #20 Skrevet 10. februar 2019 Vi har vel egentlig aldri opplevd noe direkte krav fra skolen. Men, opp til en viss alder har de fleste barn ski og skøyter for eks. De arrangerer jo skidag på barneskolen, men da er det lov å ha med akebrett for de som vil det. Også har skolen noe til utlån. Når de blir litt større (mine to eldste er 12 og 15 år), så gidder ikke jeg å kjøpe det utstyret jeg vet de ikke kommer til å bruke. 15-åringen hater å gå på ski, derfor har ikke han ski. Han må derfor låne av ungdomsskolen hvis de skal bruke ski på skolen. Du må være raskt ute med å si fra, for de har begrenset med ski. Ellers hadde jeg ikke hatt noe problem med å si at han ikke har ski, så de får finne på noe annet til de som ikke har med ski. Når det gjelder svømmesaker og gymting, så er det vel normalt at de fleste har en badedrakt og et par joggesko? Anonymkode: 1407c...fa2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå