AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Jeg jobber i en bedrift hvor sjefen er en rim spes type, vet alt, kan alt, å tar aldri feil ( tror han ) kritikk fra ham er dagligdags, mange har sagt opp pga ham... Når folk sier opp, sier han rett ut hvor ubrukelige og dumme de er som slutter i bedriften for å gå til en konkurrent evt annen jobb, å lager et helvete å gir meningsløse arbeidsoppgaver ut oppsigelsestiden Nå har jeg vurdert et jobbtilbud men er redd og si opp, da jeg vet det samme vil skje å dvs 3 måneder med helvete Er det rett og rimelig å kunne sykemelde seg i oppsigelsestiden i så tilfelle ? Anonymkode: 963e6...4bc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Sykmelding er hvis man er syk. Ikke hvis man får kjedelige oppgaver i oppsigelsestida. Anonymkode: 8a502...cbf 10
Heisann1234 Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Nei, det er ikke greit. Hvordan har folk blitt så pysete i dag 🙄 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Du kan ta ferie i oppsigelsestida. Anonymkode: 0f3d9...918 9
Gladgutten79 Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykmelding er hvis man er syk. Ikke hvis man får kjedelige oppgaver i oppsigelsestida. Anonymkode: 8a502...cbf Det er jo regelrett mobbing og trakkasering fra nærmeste leder, noe som er svært vanskelig dersom feks eier/leder er en og samme person 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Illojalitet straffes i dagens arbeidsliv, så enkelt er det dessverre. Anonymkode: d28c1...529
Gjest Regn Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Illojalitet straffes i dagens arbeidsliv, så enkelt er det dessverre. Anonymkode: d28c1...529 Det er ikke illojalt å si opp jobben sin.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 12 minutter siden, Regn skrev: Det er ikke illojalt å si opp jobben sin. Nei, det bør jo ikke være det, men dessverre er det en del ledere der ut som ser det som illojalt. I min bransje kan man bli "straffet" hardt hvis man sier opp. Anonymkode: d28c1...529
Gjest Regn Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det bør jo ikke være det, men dessverre er det en del ledere der ut som ser det som illojalt. I min bransje kan man bli "straffet" hardt hvis man sier opp. Anonymkode: d28c1...529 Straffes hvordan?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Hvorfor bry seg? Hva kan han gjøre hvis du bare jobber så mye du gidder? Si deg opp? Det er uansett ikke en person du kan bruke som referanse. Jeg hadde bare svart høyt at grunnen til at du og mange andre sier opp er at han er en elendig sjef som får alle til å ønske at de jobbet et annet sted. Anonymkode: c8255...ae6 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bry seg? Hva kan han gjøre hvis du bare jobber så mye du gidder? Si deg opp? Det er uansett ikke en person du kan bruke som referanse. Jeg hadde bare svart høyt at grunnen til at du og mange andre sier opp er at han er en elendig sjef som får alle til å ønske at de jobbet et annet sted. Anonymkode: c8255...ae6 Flere som har sagt vedkommende er en elendig leder, som er litt for selvopptatt dette vil ikke vedkommende innrømme selv, det er ikke han som er problemet, bare alle andre Anonymkode: 963e6...4bc
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 17 timer siden, Regn skrev: Straffes hvordan? True deg med å gi dårlig referanse (og evt. gjøre det også), gi deg de kjipeste vaktene og/eller oppgavene i hele oppsigelsestida, fryse deg ut resten av tiden du jobber der og generelt gjøre oppsigelsestiden så dårlig som mulig. Anonymkode: d28c1...529
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 On 2/10/2019 at 4:23 PM, AnonymBruker said: True deg med å gi dårlig referanse (og evt. gjøre det også), gi deg de kjipeste vaktene og/eller oppgavene i hele oppsigelsestida, fryse deg ut resten av tiden du jobber der og generelt gjøre oppsigelsestiden så dårlig som mulig. Anonymkode: d28c1...529 Man har krav på å få en nøytral sluttattest. Får man dårlige vakter kan man bruke egenmelding i siste liten. Arbeidstaker har lite å tape på å ikke være medgjørlig i en slik situasjon, man trenger bare å innse det. Anonymkode: c8255...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har krav på å få en nøytral sluttattest. Får man dårlige vakter kan man bruke egenmelding i siste liten. Arbeidstaker har lite å tape på å ikke være medgjørlig i en slik situasjon, man trenger bare å innse det. Anonymkode: c8255...ae6 En nøytral sluttatest er ubrukelig i mange sammenhenger, for de fleste som rekrutterer vet godt at man formelt ikke har lov til å skrive noe negativt. Man skjønner derfor tegninga når man leser en attest der absolutt alt er så nøytralt formulert. I tillegg vil de fleste arbeidsgivere også snakke med tidligere leder, og når den muntlige tilbakemeldingen er like kjedelig og nøytral, så vil man neppe være interessant som søker til ny jobb. Å bruke egenmelding i oppsigelsestiden er å skyte seg selv i foten, for det kan føre til ennå kjipere sluttatest og referanse. I tillegg risikerer man å bli upopulær hos kollegaer også (som da må steppe inn for deg), noe som er dumt med tanke på at kollegaer i mange tilfeller kan brukes som sekundær referanse. Sagt med andre ord: En kollega eller to man har jobbet mye sammen med kan være det som redder deg hvis sjefen ellers insisterer på å være kjip. Man har jo også bare tre egenmeldingsdager på en periode på tre måneder (normal oppsigelsestid), så det vil utgjøre marginal pause fra jobb. Anonymkode: d28c1...529
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Å bruke egenmelding i oppsigelsestiden er å skyte seg selv i foten, for det kan føre til ennå kjipere sluttatest og referanse. Det er bare å la være å bruke den personen som referanse. Man har allerede fått en ny jobb, og hvis man blir i jobben en stund vil et sted man har jobbet for lenge siden ikke ha noe å si. Grunnen til at sjefer kan oppføre seg som denne er nettopp at ingen tør å gjøre noe, bortsett fra å si opp i all stillhet. Anonymkode: c8255...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 Dette virker uansett ikke som en vakt-basert jobb. Anonymkode: c8255...ae6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å la være å bruke den personen som referanse. Man har allerede fått en ny jobb, og hvis man blir i jobben en stund vil et sted man har jobbet for lenge siden ikke ha noe å si. Grunnen til at sjefer kan oppføre seg som denne er nettopp at ingen tør å gjøre noe, bortsett fra å si opp i all stillhet. Anonymkode: c8255...ae6 Vanligvis brukes referanser før man får ny jobb, altså er referansens uttalelser ganske viktig for å få ny jobb, så nei, man har ikke jobb allerede. Resultatet er at det er den sterkestes rett som gjelder på arbeidsmarkedet, og svært mange har ikke reell mulighet til å få seg en ny jobb. Anonymkode: d28c1...529
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2019 #18 Skrevet 12. februar 2019 Sluttattest skal være kjip. Den forteller hvem du er, når du begynte, når du sluttet og hva slags stilling(er) du hadde i bedriften. Når det gjelder attest som forteller noe om deg er det noe annet. Jeg er helt enig i at denne er det viktig er saklig og inneholder god bedømmelse. Vær obs på at en overpositiv er like ille, om ikke verre, enn en forholdsvis nøytral ("Linda har alltid vasket alle gulv på en utsøkt, fantastisk måte, og hennes håndtering av Ajax-flasken er fantastisk." At Linda skulket tre av fem av ukens dager ved enten å komme for sent eller ikke ankomme i det hele tatt fremgår kun av at attesten er helt fri for ord som pålitelig, pliktoppfyllende og lignende). TS: Det er tre måneder! Hva med å vise denne sjefen svært tydelig at det er han som er problemet? F.eks. når du ser at du har fått de kjipe vaktene - fortell det til han? "Hei, Ole. Jeg ser at jeg er satt opp på vakt lørdag kveld igjen. Du fornekter deg ikke, gjør du vel - Kari som sluttet i - høst fortalte at hun hadde jobbet lørdags senvakten 3 av 4 lørdager i hele oppsigelsestiden. Hva er det du prøver å fortelle? Tror du vi får lyst å anbefale arbeidsplassen til noen når du oppfører deg sånn?". Det er tre måneder av ditt liv. Du overlever uten sykemelding, ferie og sutring i tre måneder. De kommer til å fly.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2019 #19 Skrevet 12. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanligvis brukes referanser før man får ny jobb, altså er referansens uttalelser ganske viktig for å få ny jobb, så nei, man har ikke jobb allerede. Resultatet er at det er den sterkestes rett som gjelder på arbeidsmarkedet, og svært mange har ikke reell mulighet til å få seg en ny jobb. Anonymkode: d28c1...529 TS har jobb allerede. Vedkommende er ikke avhengig av dustesjefens referanse for å få ny jobb. Det er imidlertid sant at arbeidsgivere ofte ringer opp også tidligere sjefer - også når disse ikke er oppført som referanse. Det interessante er at jeg hadde en slik dustesjef. Da jeg var på intervju hos et vikarbyrå hadde jeg lite lyst å oppgi denne sjefen som referanse siden vi var enige om at vi ikke likte hverandre. Jeg fikk grei beskjed om at jeg måtte oppgi denne referansen likevel. Stor var overraskelsen da denne sjefen faktisk ga meg en av de beste referansene noen sinne. Det er klart at det hjelper at jeg både var presis på jobb, ikke var syk uten grunn og gjorde en god jobb. Men jeg hadde ikke forventet at denne sjefen hadde noe positivt å si om meg som person.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #20 Skrevet 12. februar 2019 29 minutter siden, Blondie65 skrev: TS har jobb allerede. Vedkommende er ikke avhengig av dustesjefens referanse for å få ny jobb. Det er imidlertid sant at arbeidsgivere ofte ringer opp også tidligere sjefer - også når disse ikke er oppført som referanse. Det interessante er at jeg hadde en slik dustesjef. Da jeg var på intervju hos et vikarbyrå hadde jeg lite lyst å oppgi denne sjefen som referanse siden vi var enige om at vi ikke likte hverandre. Jeg fikk grei beskjed om at jeg måtte oppgi denne referansen likevel. Stor var overraskelsen da denne sjefen faktisk ga meg en av de beste referansene noen sinne. Det er klart at det hjelper at jeg både var presis på jobb, ikke var syk uten grunn og gjorde en god jobb. Men jeg hadde ikke forventet at denne sjefen hadde noe positivt å si om meg som person. Ja, for TS, men min betraktning var generell. Og da var du egentlig bare heldig. De fleste sjefer viser seg å ikke greie å være profesjonelle og tar ikke fem øre for å sette deg i et dårlig lys ovenfor ny arbeidsgiver, det gjelder kanskje særlig hvis man allerede har sagt opp og arbeidsgiver ikke lenger har noe insentiv til å hjelpe deg videre (har man ikke sagt opp ennå, så hender det at arbeidsgiver gir gode referanser for å bli kvitt en ansatt). Anonymkode: d28c1...529
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå