Gå til innhold

Hva med helsevesenet og avklaring AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som erfaren kroniker og pasient mener jeg at det nå er på tide at vi tar en titt på hvordan helsevesenet vårt funger, eller ikke fungerer.

Mange sier at vi må være takknemlige for at vi har et helsevesen og at vi får hjelp. Men denne hjelpen kommer ikke raskt nok, og mange blir dårligere i ventetiden. Hjelpen kommer heller i raskt nok til at alle kan bli ferdig avklart på 3 år med AAP. Eller den er rett og slett ikke god nok. 

Så skal vi nå se litt bort i fra hvordan vi vanligvis ser på helsevesenet, som verdens beste, og kanskje diskutere hvordan vi egentlig opplever det vi som bruker det? Jeg tenker både på fastlegetjenesten og sykehusene. 

Del gjerne dine erfaringer med behandling og ventetid, AAP eller ikke. 

Anonymkode: 64bf6...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et samlet hylekor som ikke får hjelp tidsnok. Fint lite å gjøre med, tilbudene er allerede gode nok. En kan dessverre ikke hjelpe alle.

Synd for dem det treffer, men slik er det bare. Slik er det over hele verden.

Anonymkode: e15e1...3a1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et samlet hylekor som ikke får hjelp tidsnok. Fint lite å gjøre med, tilbudene er allerede gode nok. En kan dessverre ikke hjelpe alle.

Synd for dem det treffer, men slik er det bare. Slik er det over hele verden.

Hvorfor gidder du?

Anonymkode: f6a59...277

Skrevet

Det er jo nettopp dette som er problemet med makstid på 3 år. Det er kjempefint i teorien det, men ventekøene blir ikke automatisk mindre selv om NAV gir deg mindre tid! Jeg skulle gjerne vært avklart med engang jeg, det tror jeg alle vil. Men så lenge det ikke er helt klart hva som feiler deg så kan det ta år å finne ut. Ventetid på flere spesialister, noen kanskje opp til ett år. Så skal man prøve behandling. 

Anonymkode: a9231...afa

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du?

Anonymkode: f6a59...277

Det er ikke så mye å gidde. Det er sannheten. 

Skrevet

Jeg måtte igjennom en brokkoperasjon og med en omfattende tarnproblematikk og stomi, trodde jeg at jeg kunne bli operert innen noen måneder. Jeg fikk sjokk da hun jeg snakket med på ventelistekontoret sa at det var 57 uker på venteliste! Jeg hørte bare det siste tallet.  

Jeg kom heldigvis inn etter fire måneder da en person hadde trukket seg, og jeg var på prioritert liste. 

Sånt er krise når man er under Nav. 

Anonymkode: 18357...e8a

• Liker 1
Skrevet

Håper alle husker at de aller, aller fleste går et år på sykepenger før de går over på AAP.

Man har et helt år mer enn det mange ser ut til å tro.

Anonymkode: d6a9f...839

Skrevet

Jeg har vært pasient i mange år i spesialisthelsetjenesten og er i det store og hele fornøyd. Kunne sikker funnet masse å krangle og klage på hvis jeg hadde giddet, men det ser jeg ikke vitsen med helt ærlig. Mitt siste nyoppståtte problem startet i september, var hos lege i oktober da symptomene ble verre, fikk spesialisttime i desember og operasjon i januar. Min erfaring er at så lenge man er høflig kommer man langt, og så går det an å melde seg til å komme på kort varsel hvis man ønsker å komme raskere frem i køen, eller benytte seg av fritt sykehusvalg. Så er det viktig å huske på at det faktisk er mange som står i kø til de ulike operasjonene, og det er medisinsk behov som bestemmer hastegrad (heldigvis), ikke at folk på nav tror de har det så mye verre enn alle andre. 

Og som påpekt over er det ett år med sykemelding før tre år på aap, det bør være rikelig med tid til avklaring. 

Anonymkode: 5a0a5...e91

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper alle husker at de aller, aller fleste går et år på sykepenger før de går over på AAP.

Man har et helt år mer enn det mange ser ut til å tro.

Anonymkode: d6a9f...839

Jeg er ikke en av de aller aller fleste. Jeg fikk AAP i studietiden. Det er mange som er kronisk syke fra tidlig alder og derfor ikke har et fast arbeidsforhold som gir et ekstra år.  Noen er også freelansere og derfor står utrygt i møte med Nav

Anonymkode: 18357...e8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...