AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Fått et inkasso brev med et gebyr på over 800,- kr. Jeg tenker å bestride kravet pga ikke mottatt noe inkasso varsel. I systemet deres står det at det er sendt ut, men jeg har ikke mottatt det. Tenker derfor å bestride kravet frem til de nedlegger gebyret så kan jeg betale den. Lønner det seg? Eller skal jeg bare betale? Anonymkode: 7d632...bbb
Million Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Den klassiske unnskyldningen ALLE kommer med, er "men jeg har ikke fått varselet/purringen". Det tviler jeg på at de godtar som unnskyldning. Du er uansett pliktig å betale hovedfakturaen til forfall, og når du ikke har gjort det, er det ditt ansvar å skjønne at det vil få følger så lenge etterpå. Inkassosaken kan derfor umulig ha kommet som noen overraskelse på deg. Til det har det gått for mange uker etter hovedforfall. Da jeg jobbet med dette, fikk vi beskjed om at det var fullt lovlig av kreditor å regne med at krav er mottatt av mottaker så lenge man har sendt det. Man har lov til å anta at post kommer frem og mottas, med andre ord. Siden du tydeligvis ikke har betalt noe, så ville jeg bare betalt kravet og blitt ferdig med det. Gebyret er jo berettiget, du har ikke betalt og det er gått lang tid. Endret 9. februar 2019 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Hm.. selv har jeg opplevd å få inkassokrav ut av det blå, da regninger ble sendt til en ugyldig adresse. Min folkeregistrerte adresse greide de derimot å finne så fort det ble inkassosak. Jeg bestridet kravet og fikk medhold. Anonymkode: 8f690...010 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 35 minutter siden, Million skrev: Den klassiske unnskyldningen ALLE kommer med, er "men jeg har ikke fått varselet/purringen". Det tviler jeg på at de godtar som unnskyldning. Du er uansett pliktig å betale hovedfakturaen til forfall, og når du ikke har gjort det, er det ditt ansvar å skjønne at det vil få følger så lenge etterpå. Inkassosaken kan derfor umulig ha kommet som noen overraskelse på deg. Til det har det gått for mange uker etter hovedforfall. Da jeg jobbet med dette, fikk vi beskjed om at det var fullt lovlig av kreditor å regne med at krav er mottatt av mottaker så lenge man har sendt det. Man har lov til å anta at post kommer frem og mottas, med andre ord. Siden du tydeligvis ikke har betalt noe, så ville jeg bare betalt kravet og blitt ferdig med det. Gebyret er jo berettiget, du har ikke betalt og det er gått lang tid. Ja, men det første inkasso brevet jeg får er på over 800,- i gebyret. Det er litt for myeeee. Det her er rent svindel spør du meg. Anonymkode: 7d632...bbb
Gjest Oste Pop Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Er det Melin Collector du har fått inkasso fra?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Du er jo pliktig til å betale selv om du ikke har fått regning. De er ikke pliktige til å sende ut regninger, det er en service. Så det er bare å betale. Anonymkode: d28c3...1ed
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fått et inkasso brev med et gebyr på over 800,- kr. Jeg tenker å bestride kravet pga ikke mottatt noe inkasso varsel. I systemet deres står det at det er sendt ut, men jeg har ikke mottatt det. Tenker derfor å bestride kravet frem til de nedlegger gebyret så kan jeg betale den. Lønner det seg? Eller skal jeg bare betale? Anonymkode: 7d632...bbb Høres ut som en kanonplan. Gå for den du😂 Anonymkode: bcdd9...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 Mottar du virkelig fakturaer uten grunn? Siden du mener at det er en ok unnskyldning å si du ikke har fått noen regning/inkassovarsel tidligere? Hvis du har noenlunde kontroll på økonomien burde du jo ha såpass til vett mellom ørene at du selv etterlyser faktura hvis den ikke kommer innen rimelig tid. Et krav forsvinner ikke i løse luften. Det hender at brev kommer bort i posten. Men det er faktisk ditt ansvar å kontakte fakturautsteder hvis du ikke får regninga i rett tid. Anonymkode: 7cf0e...fc4 2
Amistad Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Råder deg egentlig til å bare betale den, så lære av dette og gå videre !
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Fått et inkasso brev med et gebyr på over 800,- kr. Jeg tenker å bestride kravet pga ikke mottatt noe inkasso varsel. I systemet deres står det at det er sendt ut, men jeg har ikke mottatt det. Tenker derfor å bestride kravet frem til de nedlegger gebyret så kan jeg betale den. Lønner det seg? Eller skal jeg bare betale? Anonymkode: 7d632...bbb Hvilke adresse har dem sendt varsel til? Dersom det er adressen du har oppgitt, så er det ingenting å klage på. Så lenge dem har sendt varselet til oppgitt adresse, så har dem overholdt sine plikter og resten er ditt ansvar. https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Anonymkode: 31adc...3f5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fått et inkasso brev med et gebyr på over 800,- kr. Jeg tenker å bestride kravet pga ikke mottatt noe inkasso varsel. I systemet deres står det at det er sendt ut, men jeg har ikke mottatt det. Tenker derfor å bestride kravet frem til de nedlegger gebyret så kan jeg betale den. Lønner det seg? Eller skal jeg bare betale? Anonymkode: 7d632...bbb Du kommer ikke særlig langt med den om det står i deres system at den er sendt. Da ligger ansvaret på deg Anonymkode: a6be3...fb4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 Det eneste som vanligvis skremmer inkassoselskap, etter min erfaring, er å ha en klage til finansklagenemnda liggende klar - med klage om brudd på god inkassoskikk. Heldigvis er de fleste inkassobyrå i dag rimelig slurvete på arbeidet sitt, og tråkker titt og ofte over grensen til brudd på god inkassoskikk. Melin collectors er klassisk eksempel på slikt selskap. Anonymkode: 512ad...a71
nordlending Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Dersom dette er en regning du visste om fra før (f.eks vært til legen, gikk uten å betale), og dette er såpass lenge siden at det er gått til inkasso, ville jeg betalt. Hvis det derimot er en regning på noe du ikke har fått etc., blir det noe annet. Årsaken er forøvrig at kreditor kan kreve beløpet tvangsinndrevet dersom du ikke betaler. Det koster nesten 2000 kr i gebyr for behandling av saken hos namsmannen. Det er 2000 kr i tillegg til de 800 kronene inkassoselskapet tar. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 800kr dobbelt inkasso gebyr. Enkelt gebyr er på 350kr og etter det dobler det seg. Så at du ikke har mottat purring(purring nr 2) inkassovarsel inkasso og varsel om dobbel salær er nok veldig usannsynlig Anonymkode: 71fae...c4f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 Å bestride et krav, er noe man gjør hvis man mener at selve grunnlaget for regningen er feil. Her vil du bestride et krav som virker til å være legitimt, men du vil ha fjernet gebyret. Da har du nok ikke noe å bestride. Anonymkode: 10403...1f0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 På 9.2.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev: Fått et inkasso brev med et gebyr på over 800,- kr. Jeg tenker å bestride kravet pga ikke mottatt noe inkasso varsel. I systemet deres står det at det er sendt ut, men jeg har ikke mottatt det. Tenker derfor å bestride kravet frem til de nedlegger gebyret så kan jeg betale den. Lønner det seg? Eller skal jeg bare betale? Anonymkode: 7d632...bbb Inkasso drives etterninkassoloven. Gebyrer fastsetter etter loven og av stortinget. At du ikke har mottatt et brev systemet sier at maskinene har skrevet ut og sendt, kommer du ingen vei med. Du kommer heller ingen vei med å krangle på gebyrer. Du oppnår bare at rentene løper mens du krangler. Konsntrer deg heller om å betale og å få orden på fakturaene dine slik at tilsvarende ikke skjer igjen. Dyr lærepenge. Anonymkode: 922c6...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå