Gå til innhold

Referere til ordbok som kilde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er student ved universitet og skriver en innleveringsoppgave som har krav om henvisning til minst 10 ulike kilder. 

Ett av begrepene jeg skriver om, har jeg valgt å definere ved hjelp av å skrive hva som kommer opp i ordboken når jeg søker på det. 

Feks slik: i følge ordboken betyr omsorg det å sørge for, omhu og omtanke. 

Kan/skal jeg henvise til ordboken her? 

Håper noen kan hjelpe meg! Har aldri brukt ordbok som kilde før..

Anonymkode: 72933...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvis du har hentet definisjonen fra ordboken så skal du henvise.

Anonymkode: 72d4e...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det er litt forslitt å henvise til en ordbok når det gjelder et så basalt uttrykk, men du kan f.eks. gjøre det slik (tilpasset den stilen du bruker, naturligvis):

Haug og Berg (2007) definerer omsorg som "det å sørge for etc." 

eventuelt:

Haug og Berg (2007, s.v.) definerer omsorg som "det å sørge for etc." (Forkortelsen "s.v." betyr "sub verbo", altså "under ordet".)

I litteraturlisten kan det f.eks. se slik ut (igjen, tilpasset den stilen du bruker):

Haug, Rolf og Hans Berg (red.). 2007. "Omsorg." I Norsk ordbok

Anonymkode: b045f...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan/skal jeg henvise til ordboken her? 

Du skal henvise til ordboken, absolutt. Alle (unntatt helt innlysende) ting du ikke har suget av eget bryst skal refereres. I så måte spiller det ingen rolle om det du henter informasjon fra er en vitenskapelig artikkel, en bok, en nettside eller en annen kilde. Måten du gjør det på avhenger selvsagt av stilen du bruker.

Definisjoner er spesielt interessante, da mange ord eller uttrykk kan defineres på mer enn én måte, og hvor ulike definisjoner kan gi variasjon i betydningen av det man definerer. Dette gjør det ekstra viktig å oppgi riktig kildehenvisning. 

Å forklare at man vet at det finnes forskjellige definisjoner, og å være klar på hvilken definisjon man selv har valgt, hvorfor man har valgt akkurat den, og hva det innebærer for oppgaven er både en måte å avgrense oppgaven på og en måte som kan vise faglig forståelse og modenhet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen! Da blir kildehenvisningen til ordboken stående 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...