Gå til innhold

Vi har sjeggkre og skal selge bolig! Funkygine har opplyst meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

...oh no!

Har akkurat lagt ut boligen for salg, men har ikke nevnt at det er noe skjegg-kre eller sølvkre her. I taksten og egenerklæringen måtte vi opplyse om vi visste om det var skadedyr i boligen. Tenkte jo på mus, stokkmaur ol. Visste ikke hva skjegg-kre var en gang jeg, før jeg leste av Jørgine har gått til sak pga. funn av disse i bolig. Hjelpes! Vi har innredet kjeller og selv om ikke vi er plaget, dukker det stadig opp litt edderkopper og andre insekter der nede. Men tenkte det var normalt i hus...Disse skjegg-kre insektene trodde jeg var bare en tilfeldig gjest. Har vel sett de innimellom, men langt fra ofte.

Men nå er taksten og annonsen skrevet og vi har visning neste helg😱 Hva gjør vi nå? Holder det å opplyse muntlig til de som kommer på visning om dette??.STRESS

Anonymkode: 1f0d9...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette ett sarkastisk eller ett seriøst innlegg?

Anonymkode: 709a6...9e4

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

...oh no!

Har akkurat lagt ut boligen for salg, men har ikke nevnt at det er noe skjegg-kre eller sølvkre her. I taksten og egenerklæringen måtte vi opplyse om vi visste om det var skadedyr i boligen. Tenkte jo på mus, stokkmaur ol. Visste ikke hva skjegg-kre var en gang jeg, før jeg leste av Jørgine har gått til sak pga. funn av disse i bolig. Hjelpes! Vi har innredet kjeller og selv om ikke vi er plaget, dukker det stadig opp litt edderkopper og andre insekter der nede. Men tenkte det var normalt i hus...Disse skjegg-kre insektene trodde jeg var bare en tilfeldig gjest. Har vel sett de innimellom, men langt fra ofte.

Men nå er taksten og annonsen skrevet og vi har visning neste helg😱 Hva gjør vi nå? Holder det å opplyse muntlig til de som kommer på visning om dette??.STRESS

...mente jo skjeggkre og ikke sjeggkre...pinlig 

Skrevet (endret)

Du bør sikre deg skriftlig bekreftelse på at du har meldt i fra om deres eksistens. Send f.eks. en sms til megler og fortell om det, og be om at megler informerer interesserte på visning. Da har du dokumentasjon på at du har sagt i fra om det FØR salg. Ta godt vare på den sms'en.

Endret av Million
  • Liker 15
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er seriøs. Virket jeg sarkastisk 😳

• Liker 6
Skrevet

Du må trekke eiendommen fra markedet før du får takstmann til å sette ny takst og megler legger ut eiendommen på nytt med en selverklæring hvor du oppgir at det er oppdaget skjeggkre i boligen.

Anonymkode: 0b47f...5e2

• Liker 4
Skrevet

Unnskyld meg med du trodde ikke det hadde noe å si? Du må virkelig være fullstendig blåst. Jeg hadde ikke gått på visning i et hus med skjeggkre i det hele tatt, har du løyet om det i egenerklæringen så hadde jeg også lurt på hva annet du hadde løyet om. Huset deres er verdt betydelig mindre nå som det er infisert av skjeggkre. Dere bør faktisk få endret taksten FØR visning og være sikker på at det er opplyst skriftlig i salgspapirene at det er skjeggkre i huset. Uansett hva du sier til megler er det ingen garanti for at han sier det videre til de som er på visning, og da er det dere som må betale, det er jo dere som ha løyet på skjema. 

Anonymkode: 4ef66...325

• Liker 11
Skrevet

Du må opplyse om det! Hvis ikke kan det bli trøbbel etter salget. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Unnskyld meg med du trodde ikke det hadde noe å si? Du må virkelig være fullstendig blåst. Jeg hadde ikke gått på visning i et hus med skjeggkre i det hele tatt, har du løyet om det i egenerklæringen så hadde jeg også lurt på hva annet du hadde løyet om. Huset deres er verdt betydelig mindre nå som det er infisert av skjeggkre. Dere bør faktisk få endret taksten FØR visning og være sikker på at det er opplyst skriftlig i salgspapirene at det er skjeggkre i huset. Uansett hva du sier til megler er det ingen garanti for at han sier det videre til de som er på visning, og da er det dere som må betale, det er jo dere som ha løyet på skjema. 

Anonymkode: 4ef66...325

Fy fader - makan til dustesvar. Ta å les hva jeg skriver før du gulper opp noe...

Dere andre - tusen takk for råd og tips. 

• Liker 18
Skrevet

Men er du sikker på at det er sjeggkre og ikke sølvkre? Selvom de er ganske like er det ikke det samme. Sølvkre er ikke et problem i samme forstand. 

Anonymkode: 335e4...b77

• Liker 13
Skrevet

Kjøp spray på skadedyrshop.no og spray i de rommene dere har de. 

hadde sølvkre og skjeggkre i 2 år i nesten nybygd hus, og ble kvitt de med den sprayen. 1,5 år siden nå, og har ikke sett et eneste et siden.

sprayet lister, og det kom frem sikkert hundrevis på gulvet første dagen. 

• Liker 2
Skrevet

Prøv å få klarhet i om det er sølvkre eller skjeggkre. Sølvkre hører til i norsk fauna og er derfor kun et insekt. Skjeggete hører ikke til her, og derfor definert som skadedyr. 

Hvis det er skjeggkre ville jeg nok fætrukket bolig for å justere på info og deretter lagt ut på nytt istedenfor å opplyse på visning. Der virker mye mer alvorlig å opplyse hver enkelt på visning. Da blir det nesten som en advarsel om å ikke kjøpe. Det kan koste dere mangle flere penger ved at det er færre spm byr. Mens hvis det står i salgsoppgaven blander det seg kanskje inn i all annen info.

Anonymkode: 4eb5c...01f

• Liker 10
Skrevet

Ts, vet du om det er sølvkre eller skjeggkre dere har? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er du sikker på at det er sjeggkre og ikke sølvkre? Selvom de er ganske like er det ikke det samme. Sølvkre er ikke et problem i samme forstand. 

Søvkre indikerer fuktproblem i boligen så jo visst er det også et problem!

Ts, du kan vel ikke være seriøs? Selvsagt opplyser du interessante om dette. Jeg ville ha lagt ned annonsen, fått inn skadedyrfirma og få dem til å sjekke omfanget. Så lagt ut annonsen på ny litt senere med ny oppdatert informasjon. Takstmann må nok også inn i bildet, for din bolig har nå sunket betraktelig i verdi.

Anonymkode: 70cc5...94e

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan man IKKE ha fått med seg at skjeggkre er skadedyr og kan føre til problemer ved salg? har jo vært skrevet opp og ned i media i lang tid om det... 

Anonymkode: dd4dd...796

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

...oh no!

Seriøst? Du gir beskjed til megler, eller lever farlig, selger og risikerer å bli saksøkt for å ikke ha opplyst om kre(k)ene. 

Å bevisst oppgi feil informasjon både til takstmann, megler og i salgsoppgaven er uaktsom og utløser erstatning. Så lykke til.

Anonymkode: 7b2f4...5e8

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser hvordan skjeggkre ser ut..

88654BAF-F5AF-4FB5-9AC2-4D9F5665A2E4.png

Anonymkode: 1a9c3...9c3

Skrevet

Syns det er bra at folk får med seg veggedyr hjem. Da svir den klimastinkede turen deres litt ekstra og lenge:-)

Anonymkode: de711...8f9

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er bra at folk får med seg veggedyr hjem. Da svir den klimastinkede turen deres litt ekstra og lenge:-)

Anonymkode: de711...8f9

Og før du vet ordet av det så har dem spredd seg hjem til deg også...

• Liker 14
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sarkastisk?

Anonymkode: adb1a...2cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...