AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Gjør dere det nå, eller etter at dere mottar selvangivelsen? Anonymkode: 9322a...bc1
ekkoet Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Når selvangivelsen kommer skal det legges ved et skjema som oppgir alle inntekter og utgifter vel boligutleie. Dette er elektronisk og veldig enkelt og greit (synes jeg) https://www.skatteetaten.no/skjema/utleie-mv.-av-fast-eiendom/ Du kan vente til selvangivelsen kommer og så fylle denne ut og sende den in sammen med selvangivelsen. Greit å få med alle utgifter her slik at fratrekket blir størst mulig. Endret 9. februar 2019 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Skulle jeg allerede ha gjort dette, eller må jeg vente til selvangivelsen kommer i april? Jeg får igjen på skatten. Må jeg da vente lengre på utbetaling siden jeg gjør endringer i april? Anonymkode: 9322a...bc1
ekkoet Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Du venter på selvangivelsen (skattemeldingen) Her vil det stå at du feks. får 15 000 tilbake. Så gjør du endringer på denne ved å legge til skjemaet jeg snakker om og rapportere hvor mye du har tjent og hvilke utgifter du har hatt. Feks har du tjent 10 måneder med 5000 i skattepliktig leie, dvs 50 000 kr du skal skatte for. Men så har du samtidig hatt utgifter til forsikring, kjøpt nytt kjøleskap fordi det røk og opprettet depositumskonto. Dette kostet deg 10 000. (alt dette legges detaljert inn i skjemaet) Til slutt står det da at du har 40 000 kr i skattepliktig inntekt som følge av utleie. Du sender skjemaet inn og skatteetaten beregner hvor mye du skal ha tilbake på nytt. I mitt eksempel skulle du ha skattet 23% av de 40 000 kr, 9200kr (hoderegnet). Når du da får penger tilbake på skatten i juni (eller senere) vil du får utbetalt 15 000 - 9200 = 5800kr. Jeg har alltid fått mitt ved vanlig oppgjør i slutten av juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå