Gå til innhold

Bytte for, valp. Hvordan gjør vi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 10 uker gammel valp som hittil har fått foret som fulgte med i valpepakka fra oppdretter. Han er ikke spesielt begeistret for foret, men spiser når han er sulten. Vi har fått anbefalt et annet for som er "renere" og tenker å bytte. På pakka til begge fortypene står det at bytte må skje gradvis, med å blande begge fortypene og blande inn mer og mer av det nye foret over 7-10 dager. Ei venninne av meg mente at det bare er tull, at det bare er å bytte tvert og dette sa også svigermor.  Noen innspill?

Anonymkode: b0324...3fb

Skrevet

Jeg ville byttet gradvis. Viss ikke risikerer du mye magevondt, mange turer ut med diare, osv.

Anonymkode: c11df...57a

• Liker 1
Gjest økonomifrue
Skrevet

Du må bytte gradvis for at hunden ikke skal bli dårlig i magen. Valper er særlig sensitive, så bytter du brått vil hunden sannsynligvis få en skikkelig runde med magasjau, fare for å bli dehydrert og slapp.

Også vet du ikke hvordan hunden tåler det nye foret, så kan være den reagerer på det, og derfor greit å ha det andre i bakhånd.

Skrevet

Bytt gradvis. Over ca en uke iallfall. Begynn med normal mengde gammelt fôr og en neve av det nye og øk det nye og minst det gamle litt for hver dag :) 

Mange hunder tåler fint at du bytter tvert, men det er veldig kjedelig om akkurat din hund viser seg å ikke tåle det. Hund med vondt i magen og diare er ikke gøy og ved å ta disse enkle forhåndsreglene kan du unngå det. Er neppe verdt å teste ut om din hund kan tåle det når det er så enkelt å bare gi fra to forskjellige poser noen dager.

Skrevet

Det spørs helt hva du bytter til.

Gir du noe som feks inneholder korn nå, skal du bruke lang tid på å gå over til kornfritt.

Ville brukt 2 uker og jeg ville snakket med ansatte i en dyrebutikk eller dyrlege på hvilken mat du skal over til og fra hva.

Skrevet

Hunder er forskjellige. Noen kan du bytte tvert uten at de reagerer, mens andre er mer følsomme i magen og kan bli dårlige selv om du bytter gradvis.

På en valp ville jeg byttet gradvis og sett om den reagerte. Det er stor nok omveltning å komme til nytt hjem om den ikke skal bli dårlig i magen i tillegg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...