AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Jeg har en bonussønn på 8 år også har vi en felles på 4 år. Minstemann forguder og elsker storebroren sin. Han blir så glad når eldstemann kommer hjem. Eldstemann er ikke fan av lillebror, han sier ting som at han kunne ønske 4 åringen ikke fantes, og har egentlig bare negative ting å si om og til broren sin. Vi prøver å ha alenetid med begge barna sånn at det ikke skal bli noe sjalusi. Jeg skjønner at det er slitsomt for 8 åringen å bo 50 % hos hver forelder der han har fått småsøsken på hver sin kant. Kan egentlig ikke forestille meg en gang hvor slitsomt det må være! Jeg får også vondt av minsten som lyser opp som en sol når han ser storebror, så får han bare « flytt deg» eller « gå bort» av broren sin. Hva gjør vi som foreldre her for å bygge et godt forhold mellom dem?? Det hadde vært litt koselig om de kom overens. Forventer ikke at de skal leke sammen og holde hånda heletiden, men at de kan ha litt glede av hverandre begge to. Er det sånn mellom alle søsken? Anonymkode: c6b13...0e1
Måbarefåsiat... Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Om det blir godt forhold eller ei, vet jeg ikke. Men storebror må oppføre seg ordentlig. Sånne ting som han sier og gjør, er uakseptabel oppførsel og det er han stor nok til å forstå. Så det må dere fortelle ham. Ellers hadde jeg også en lillebror, omtrent lik aldersforskjell, kjenner meg igjen. Som voksne er vi tette og nære. 2
mangolassie Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Tror dessverre dette kan være en av konsekvensene med dine-mine-våre barn.. Har ikke halvsøsken selv, så jeg har ikke konkrete erfaringer å dele, men det er ikke bare enkelt å vokse opp som skilsmissebarn, samme hvor idyllisk foreldrene ønsker seg at det skal være. 3
Gjest loveli Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Uff, får vondt av lillebror. Men det er nok slik som du sier, at det er slitsomt for storebror å ha to forskjellige familier. Har det alltid vært slik? Jeg synes det høres ut som om dere gjør mye riktig. Alenetid med begge barna, men spesielt med storebror. Hvordan er storebror mot lillebror når han kommer hjem til lillebror etter å ha vært alene med en av dere? Snillere? Ellers kan dere ikke akseptere slik oppførsel mot lillebror. Endret 9. februar 2019 av loveli
Gjest Mass Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Men hvordan har dere møtt storebror og hva har dere gjort for å gi han større innsikt? Skjønner han selv at han er et forbilde for lillebroren? Ut fra det jeg leser så blir det gjetning fra min side, men ville gjettet at storebror kjenner seg utenfor/mangler tilhørighetsfølelse og fokuserer mer på det enn å se gleden til lillebror. Lillebror får jo også være med far 100 %, noe storebror ikke får. Det storebror opplever 50 % av tiden får lillebror oppleve 100 %. Jeg hadde nok prøvd å kartlegge dette grundigere for å finne konkret kjerne for å kunne gi storebror en større innsikt og prøve å se det fra en annen vinkel enn fra den han fokuserer ut fra. Samtidig som man viser forståelse for at det er sårt for ham.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Har dere hatt en skikkelig prat med eldstemann og forsøkt å finne ut hvor skoen trykker? Ville nok valgt den fremgansmåten fremfor å bare gi han beskjed om å slutte å oppføre seg dårlig mot minstemann. Tenker også at det er vitkig å anerkjenne de følelsene han måtte ha. F. eks "vi vet hvordan det føles å være sjalu, sliten, frustert, oversett", eller uansett hva det måtte handle om. Eller "jeg ser at du ser sint nå, men sånn kan man ikke oppføre seg mot andre." Anonymkode: 654ff...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 Ta en prat med storebror alene, uten å anklage, men prøv å få ham til å forstå lillebrors følelser når han snakker slik til ham. Eksemplifiser overfor ham feks ved å si: «Tenk hvis DU hadde gledet deg til at pappa (farmor/farfar/tante/onkel/en annen voksen han er glad i) skulle komme, og så sa vedkommende «flytt deg» eller «gå vekk» til DEG, hvordan ville du følt det inni deg da?» Anonymkode: e0389...8c4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 Mine to er litt det samme, men her er det lillesøster som er hos meg 50% mens storesøster har jeg hele tiden. Lillesøster ser så opp til storesøster, mens hun synes lille for det meste er plagsom. Jeg tror det bare er slik dynamikken er av og til med søsken, det kan uansett gå seg til når de blir større og de fire årene ikke merkes så godt. Jeg har selv en mye yngre halvsøster og vi er likevel veldig nære nå som voksne (ikke vokst opp sammen). Uansett er det ikke ok å være slem, så den biten bør dere prøve å ordne opp i slik anonym over foreslår. Anonymkode: 9748a...eb1
Tran09 Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Jeg er eldste i min søskenflokk. Har to på hver side, med 6-12 års aldersforskjell fra eldste til yngste. Du har rett i at det er slitsomt å bo 50% hos hver, blir som å bo i en koffert og aldri "komme hjem" noen sted. Spessielt dersom mor og far bor langt unna hverandre. Dette kan ha mye å gjøre med storebror (SB) sin oppførsel ovenfor lillebror, at han er sjalu uten å egentlig hvite hvorfor. Det er ikke noe lillebror kan noe for selvfølgelig, men han blir målet for utløpet til SB. Jeg foreslåt at dere tar SB med til psykolog som spesialiserer seg på samtale med barn og skilte foreldre. Da får SB lov til å prate med noen eksterne enn familien, for selv som 8 år skjønner man at foreldre ikke liker det når man prater "slemt" om de andre barna ens. Sender deg gode tanker, vet at det er vanskelig. Stå i det og oppfør deg like kjærlig og raust ovenfor begge barna (slik det virker som du gjør!). Ikke la SB få en grunn til å være sjalu. Og om LB f.eks tar leken til SB eller noe, så vær på SB sin side en gang for mye enn en gang for lite. ❤️
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Det er rimelig slitsomt å være flyfilla da. Husker jeg syntes det var skikkelig sårt og vondt å komme å besøke den hele familien til søsknene mine da jeg var liten. Det føltes grådig urettferdig at søskenene mine skulle ha både mammaen og pappen sin hele tiden mens jeg måtte fly frem og tilbake som en annen jojo. Det gikk nok ut over halvsøsknene mine til tider. Gi litt mer opperksomhet til den store. Spør hva han har lyst til å finne på. Snik lillebror inn bakveien så han ikke overfaller storebror så veldig. Kan de f.eks ha en felles interesse? Der storebror kan briljere med kunnskap? Fotball/dinosaurer/minecraft/ninjago eller noe? Anonymkode: fe5a8...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 Samboer har tatt han med på gutteturer bare de to for å prate litt. Han sier det er slitsomt å fly mellom to hjem, så har pappa en jobb der han snakker i telefonen store deler av ettermiddag/ kveld. Storebror interesserer seg stortsett for gaming, han spiller veldig mye Xbox. Han er egentlig en veldig fin, god, og høflig gutt, men jeg tror han har tanker som han ikke vil snakke om. Han sier stortsett at alt er bra. Han var veldig glad for lillebror det de 2 første årene. TS Anonymkode: c6b13...0e1
Glød Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samboer har tatt han med på gutteturer bare de to for å prate litt. Han sier det er slitsomt å fly mellom to hjem, så har pappa en jobb der han snakker i telefonen store deler av ettermiddag/ kveld. Storebror interesserer seg stortsett for gaming, han spiller veldig mye Xbox. Han er egentlig en veldig fin, god, og høflig gutt, men jeg tror han har tanker som han ikke vil snakke om. Han sier stortsett at alt er bra. Han var veldig glad for lillebror det de 2 første årene. TS Anonymkode: c6b13...0e1 Må ungen bo 50/50 da? Når situasjonen er slitsom for ham (skjønner jeg godt, ingen voksne ville ha giddet å flytte hver uke), og faren basically jobber når han er der, hadde det ikke vært bedre å redusere samværet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå