AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Har i det siste ikke hatt sjangs til å sovne før typisk 4 om natten. Dette går veldig utover alt dagen etter, såklart. Legger meg alltid senest 23. Noen som har samme problem og har noe bra å komme med? Blir så fortvilet og ikke minst stresset.Har vært sånn i perioder, men spesielt nå siste ukene... Anonymkode: f145c...e87
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Beklager rotete overskrift, vet ikke hva som skjedde. Anonymkode: f145c...e87
Gjest Blondie65 Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Da går du til legen og får hjelp der. Legen kan se på helheten og eventuelt vurdere om du trenger annen medisinsk behandling, f.eks. innsovingstablett, søvnrutiner eller lignende.
Million Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Du bør ta det opp med legen, dersom det er sterkere hjelpemidler til å sovne du vil ha. Har du vært på apoteket og sjekket de reseptfrie alternativene de har der? Jeg aner ikke om de virker, men de har noen greier man kan prøve ut.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Eneste som har funka på meg er Quetiapine. Men dette er et antipsykotika. Helt grusomt over tid, jeg mistet meg selv og har ikke kommet tilbake. Vær forsiktig! Anonymkode: ea4f6...803
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, Million skrev: Du bør ta det opp med legen, dersom det er sterkere hjelpemidler til å sovne du vil ha. Har du vært på apoteket og sjekket de reseptfrie alternativene de har der? Jeg aner ikke om de virker, men de har noen greier man kan prøve ut. Pga ofte lang ventetid tenkte jeg høre her på forhånd og kanskje kan foreslå en medisin. ts Anonymkode: f145c...e87
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 Noen får Truxal for å bruke som sovemiddel. Det er ikke avhengighetsskapende. Egentlig en medisin mot angst og uro, men bivirkningen er at man blir søvnig og trøtt av den, derfor tar man den på kvelden et par timer før leggetid. Sovnet greit og sov bra da jeg brukte den. Anonymkode: b5547...2af 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 5 minutter siden, Million skrev: Du bør ta det opp med legen, dersom det er sterkere hjelpemidler til å sovne du vil ha. Har du vært på apoteket og sjekket de reseptfrie alternativene de har der? Jeg aner ikke om de virker, men de har noen greier man kan prøve ut. ja, bør sikkert det. Ikke sjekket de ut nei, men noen av dem er vel ihvertfall ment for å gjøre deg trøtt. Jeg blir trøtt. Men får uansett IKKE til å sove.. slitsomt. ts Anonymkode: f145c...e87
emilie123 Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i det siste ikke hatt sjangs til å sovne før typisk 4 om natten. Dette går veldig utover alt dagen etter, såklart. Legger meg alltid senest 23. Noen som har samme problem og har noe bra å komme med? Blir så fortvilet og ikke minst stresset.Har vært sånn i perioder, men spesielt nå siste ukene... Anonymkode: f145c...e87 Quetiapin er det eneste som hjelper for meg. Mange som ikke er psykisk syke bruker den som sovemedisin.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Mens du venter på legetime kan du forsøke f.eks. Sedix, som er reseptfri. Det kan finnes andre reseptfrie midler også. Spør gjerne om hjelp på apoteket, de har ofte god greie på dette. Anonymkode: 30a77...e11
MollyJones Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 Jeg sliter litt med innsovning på kronisk basis, og har fått hjelp av medisiner innimellom. Nå sovner jeg halvannen time etter jeg legger ca, men det er fantastisk bra, og forutsigbart, så jeg er fornøyd. Jeg har faktisk hatt nytte av slik søvnhypnoseapp. Den jeg har brukt varer i ca 30 minutter og ofte sovnet jeg lenge før den var ferdig. Hjalp i flere uker, men så begynte jeg å ligge våken gjennom den. Gikk ca et år, da prøvde jeg igjen, med tilsvarende effekt. Hjalp en stund, men så ble det gammalt nytt. Når det gjelder medisin, så er Melatonin også å anbefale før alle disse sløvende medisinene. Om du har god råd kan jeg også anbefale å kjøpe en lyslampe som du bruker om morgenen. Les deg litt opp på hvordan du skal bruke den (og får du melatonin kan du bruke den i kombinasjon med det). Om problemene er kortvarige og situasjonsbetinga kan det jo hende at du vil ha nytte av innsovningspiller en periode, som imovane. Hvorfor får du ikke sovne? Grubler du? Sørger? Stressa på jobb? Kanskje er løsningen å ta tak i det som gjør at du ikke får sove.
Honey Dew Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Vi skal ikke gi medisinske råd. Dette må du ta med legen din
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 7 timer siden, MollyJones skrev: Jeg sliter litt med innsovning på kronisk basis, og har fått hjelp av medisiner innimellom. Nå sovner jeg halvannen time etter jeg legger ca, men det er fantastisk bra, og forutsigbart, så jeg er fornøyd. Jeg har faktisk hatt nytte av slik søvnhypnoseapp. Den jeg har brukt varer i ca 30 minutter og ofte sovnet jeg lenge før den var ferdig. Hjalp i flere uker, men så begynte jeg å ligge våken gjennom den. Gikk ca et år, da prøvde jeg igjen, med tilsvarende effekt. Hjalp en stund, men så ble det gammalt nytt. Når det gjelder medisin, så er Melatonin også å anbefale før alle disse sløvende medisinene. Om du har god råd kan jeg også anbefale å kjøpe en lyslampe som du bruker om morgenen. Les deg litt opp på hvordan du skal bruke den (og får du melatonin kan du bruke den i kombinasjon med det). Om problemene er kortvarige og situasjonsbetinga kan det jo hende at du vil ha nytte av innsovningspiller en periode, som imovane. Hvorfor får du ikke sovne? Grubler du? Sørger? Stressa på jobb? Kanskje er løsningen å ta tak i det som gjør at du ikke får sove. Tusen takk for at du deler erfaringer! Jeg har hatt mye stress i det siste, og grubler en del. Men i det siste har jeg prøvd å skrive ned ting på en lapp og faktisk klart å legge det litt vekk når jeg skal sove. Likevel - klarer bare ikke falle i søvn før det har gått mange timer. Og tror problemet bare øker ettersom jeg gruer meg til leggetid, for er så redd for enda en søvnløs natt. Så kommer i en ond sirkel. Så blir mye det som blir grublingen nå for tiden - bekymring for at jeg ikke får søvn og alt jeg skal dagen etter. ts Anonymkode: f145c...e87
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 7 timer siden, Emas skrev: Banan og et glass varm melk. 👌🏻 Ja, hadde det vært så enkelt... ts Anonymkode: f145c...e87
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 I en kort periode så kan det hjelpe med et glass vin eller to. Anonymkode: df986...5ce
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 Har ikke lest hele tråden, så vet ikke hva andre har anbefalt. Jeg råder deg til å prøve Sedix, reseptfritt på apotek. Legen min anbefalte det for meg. Jeg hadde ingen tro på det, men det funker! Sovner fort, og sover godt. Slipper unna hangover som man kan få av de reseptbelagte alternativene. Anonymkode: 231f6...763 1
Jabbadabbaduu Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Hvis du har hatt søvnproblemer, og spesielt grunnet bekymring og grubling, gjennom 1-2 måneder, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en psykolog som er ekspert på CBT-i, altså kognitiv terapi for søvnproblemer. Du kan jo ta en tur til legen og sjekke deg først, men store undersøkelser viser at CBT-i er best, bedre enn medisin, i langt de fleste tilfellene mot søvnproblemer. Eventuelt kan du lese deg opp på søvnrestriksjon og prøve det selv, se f.eks. her: http://www.easychange.no/2017/01/13/sovnskolen-del-3-sovnrestriksjon/ Det funker veldig bra, men det er virkelig slitsomt, og man må holde ut i flere uker. Hvis du legger deg kl.23 men først sovner kl.04, så betyr det at du ligger i senga i 5 timer uten å sove hver natt. Dette øker «angsten» for ikke å få sove, bekymringer om morgendagen etc, noe som gjør at det er nesten umulig å sovne. Du må få brutt denne koblingen mellom det å skulle sovne og angst/bekymring/anspenthet. Du må legge deg senere, og så, når du klarer å sovne innenfor en halvtime fra du prøver å sove, så kan du gradvis legge deg tidligere og tidligere. Søvnrestriksjon, og regler om å stå opp hvis du ikke har sovnet inne 15/30 minutter, kan hjelpe deg med dette. Dessuten bør du jobbe litt med bekymringene om søvn. Det er for eksempel ikke farlig å sove mindre enn 8 timer hver natt, man kan godt fungere ok med 4 timers søvn, selv om man jo kjenner at man er trøtt etc. Lykke til! Endret 9. februar 2019 av Jabbadabbaduu
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 4 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev: Hvis du har hatt søvnproblemer, og spesielt grunnet bekymring og grubling, gjennom 1-2 måneder, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en psykolog som er ekspert på CBT-i, altså kognitiv terapi for søvnproblemer. Du kan jo ta en tur til legen og sjekke deg først, men store undersøkelser viser at CBT-i er best, bedre enn medisin, i langt de fleste tilfellene mot søvnproblemer. Eventuelt kan du lese deg opp på søvnrestriksjon og prøve det selv, se f.eks. her: http://www.easychange.no/2017/01/13/sovnskolen-del-3-sovnrestriksjon/ Det funker veldig bra, men det er virkelig slitsomt, og man må holde ut i flere uker. Hvis du legger deg kl.23 men først sovner kl.04, så betyr det at du ligger i senga i 5 timer uten å sove hver natt. Dette øker «angsten» for ikke å få sove, bekymringer om morgendagen etc, noe som gjør at det er nesten umulig å sovne. Du må få brutt denne koblingen mellom det å skulle sovne og angst/bekymring/anspenthet. Du må legge deg senere, og så, når du klarer å sovne innenfor en halvtime fra du prøver å sove, så kan du gradvis legge deg tidligere og tidligere. Søvnrestriksjon, og regler om å stå opp hvis du ikke har sovnet inne 15/30 minutter, kan hjelpe deg med dette. Dessuten bør du jobbe litt med bekymringene om søvn. Det er for eksempel ikke farlig å sove mindre enn 8 timer hver natt, man kan godt fungere ok med 4 timers søvn, selv om man jo kjenner at man er trøtt etc. Lykke til! Jeg støtter denne veldig. Har vært plaget med å sovne siden jeg var rundt ni år. For noen år siden fikk jeg for første gang stilnoct, noe som var fantastisk! En drøm å kunne legge seg uten frykt! Dette funker dessverre ikke i lengden, og etter å bytte lege var det ikke like enkelt å få det mer. Måtte finne en annen løsning, og da reddet det brukeren over meg skriver. Frykt for senga er veldig reelt, men nå sovner jeg stort sett alltid. Jeg har faktisk blitt en av dem som legger meg ned og sovner innen grei tid. Om jeg begynner å skli ut, er det tilbake til å holde meg lenge våken, altså være kortere i senga. Anonymkode: 57dfd...511 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå