Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort noen utbedringer på boligen min, og trenger også å økt boliglånet mitt i banken. Jeg trenger derfor å få en verdivurdering på boligen min fra en megler, som jeg kan vise til banken. Jeg vil selvfølgelig at verdivurderingen skal bli satt så høyt som mulig. Jeg skal altså IKKE selge boligen. 

Er det noe jeg kan/bør gjøre før megleren kommer? Jeg regner med han ikke tar i mot rene bestikkelser («hvis du legger på 500.000 på verdivurderinga skal du få fem tusen av meg rett i lomma»)? Hadde jeg vært dame kunne jeg kanskje vist litt kløft og flørtet litt når megleren kom, men siden jeg er mann er ikke det noe alternativ.

Noen tips i forhold til å smiske med megleren?

Anonymkode: b1839...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdien av boligen din skal klare å dekke kostnaden av lånet ditt hvis noe skjer og du må selge, så det er ikke lurt å få denne vurdert kunstig høyt.

Anonymkode: aae5f...e08

• Liker 3
Skrevet

Rydd boligen. Be om verdivurdering fra flere banker og send inn dokumentasjon til banken på den som er høyest

Anonymkode: 3a98d...281

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe jeg kan/bør gjøre før megleren kommer? Jeg regner med han ikke tar i mot rene bestikkelser («hvis du legger på 500.000 på verdivurderinga skal du få fem tusen av meg rett i lomma»)? Hadde jeg vært dame kunne jeg kanskje vist litt kløft og flørtet litt når megleren kom, men siden jeg er mann er ikke det noe alternativ.

Noen tips i forhold til å smiske med megleren?

Du kan ikke gjøre mer enn å rydde. Bestikkelser og flørting er det mange år siden man kunne gi opp, og høres ut som det kommer fra en amerikansk film. Bankene har også tilgang til salgspriser i nabolaget ditt og vil se på kvm prisen i bydelen din. 

Anonymkode: 08414...b96

• Liker 4
Skrevet

Sørg for at det er rent og ryddig. Ha god tid, fortell alt du har gjort etter du kjøpte boligen. Opprinnelig takst/tilstandsrapport  bør megler også ha tilgang til. Dersom det er gjort ting med bad/el-anlegg bør du dokumentere at det er gjort av fagfolk. Uteområdet bør også være ryddet. Du kan også legge frem fakturaer som viser hva du evt har betalt innleide arbeidsfolk. 

Skrevet

En slik verdivurdering, når det ikke er snakk om salg, koster gjerne kr 2000 -2500, så flere meglere er vel neppe aktuelt, slik en foreslår her. 

Verdien på boligen avgjøres av mange faktorer, både faktiske oppgraderinger, men også verdiutviklingen i markedet der du bor. Jeg fikk en verdivurdering for ca 6 mnd siden. På den hadde megler ført oppnådd salgssum for de 3 foregående boligene solgt i mitt område, pluss lagt vekt på tilstanden til kjøkken og bad (ettersom det er dyre rom for en kjøper å gjøre noe med), og kom slik frem til en verdivurderingen. Jeg mener selv den er noe i underkant, men antar at en megler som kommer i forbindelse med salg, vil være litt forsiktig. En megler som ene og alene kommer for å gi deg en verdivurdering for å kunne bruke til å øke lånet på boligen, vil kanskje være mer villig til å legge seg litt høyere.

Anonymkode: b71c2...d89

Skrevet

Jeg bor i Oslo og her lokker så og si alle meglere med gratis verdivurdering, så mitt beste råd er å få inn så mange som mulig før du går for den høyeste. 

Du bør late som om du er ute etter å selge, men også at verdivurderingen er viktig for hvorvidt du selger eller ikke. Unge meglere har ofte de dårligste og mest provisjonsbaserte lønningene, så de kan gjerne la seg friste til å sette det litt høyere enn lavere hvis de er i tvil og tenker at dette kan få deg inn som kunde. Ellers hjelper det også å snakke mye om hvilke utbedringer du har gjort i leiligheten. 

Ellers så er det jo mange meglere som hevder at minimalistisk/skandinavisk stil er det som selger best. Men en meglervurdering er jo ikke en visning, så det er ikke nødvendig å snu huset på hodet før megleren kommer. Det holder kanskje å si at du vurderer å bytte ut de superkjipe furumøblene før visning etc. Og si at du er åpen for boligstyling hvis meglerhuset tilbyr dette. 

Anonymkode: 264da...4ba

Skrevet

Kan man bruke de som er gratis for e-taks også?

Anonymkode: 6cb93...201

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bruke de som er gratis for e-taks også?

Ja. Jeg bor i Oslo og tar en verdivurdering en gang i året, mest fordi jeg synes det er festlig å se hvordan boligen stiger i verdi. I tillegg har jeg vært lenge arbeidsløs så jeg har invitert de hjem til meg så jeg har noen å skravle med på dagtid 😂

Du må ikke finne på å bruke penger på en prisantydning gitt av megler, ts. De bør jobbe litt for den fete lønna de tar seg for jobben, som ikke er allverdens når du først kan det. Det er takstmenn man må betale og de gir da en verdivurdering. Den kostet 7000 da jeg gjorde den sist. Prisantydning og verdivurdering pleier å ligge på det samme uansett. 

Anonymkode: 9e5d6...bbf

Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye den har steget pr år? Og er det med eller uten forbedringer?😊

Skrevet

Spørsmålet var til deg over. Glemte sitere deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...