Gå til innhold

Skal man skifte jord på stueplantene nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke sånn at en bør ha på ny jord til stueplantene en gang i året? Jeg aner ikke, altså, så alle gode tips mottas med takk. Er det på våren?

Når skal plantene ha gjødsel i vannet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier iallefall å gjøre det tidlig på våren, har nettopp skftet jord nå.

Pleier å gjødsle plantene når de er i den perioden at de blomstrer mest. Nå har ikke jeg så mange typer blomster jeg da... så de jeg har blomstrer på senvinter, vår og sommer, og da har jeg litt gjødsel i vannet. På høst og tidligvinter har de liksom en "hvileperiode".

Lykke til! :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Februar/mars/april er den beste tida å potte om.

Pass på at du bruker god blomsterjord, fjern forsiktig så mye av den gamle jorda som mulig, og bruk en innerpotte som er ca 2 str større enn den gamle. Litt leca eller potteskår i bunnen er alltid lurt for dreneringens skyld. Vann godt etterpå.

Når du har pottet om, bør du ikke gjødsle planta di på 4-6 uker, siden den nye jorda er veldig næringsrik, og for mye næring kan svi røttene til planta.

I sommerhalvåret kan du gjødsle inneplantene ca hver 14. dag, uteplantene oftere, særlig de typiske sommerblomstene. Om vinteren holder det å gjødsle ca hver 4. uke.

Grunnen til dette er egentlig ganske enkel: Om vinteren er det dårlig med lys, og da vil du ikke at plantene dine skal vokse så mye - for da vil de prøve å strekke seg etter lyset. Lange, strantete planter er ikke så pent... Men om sommeren, når det er masse lys, vil du gjerne at de skal vokse, så da kan du gjødsle oftere.

Husk at mange planter blir penere hvis du kniper dem ned litt. Da forgrener de seg, og får en tettere og "rundere" vekst, i motsetning til fire-fem stilker som står rett opp og blir en meter høye.

Håper det var til litt hjelp! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Egentlig bør man skifte ord på planten første gangen like etter man har kjøptden.

Plantene er plantet i pottene som små. Om du løfter planten opp, så ser du at det da er lite jord igjen. Planter med bare røtter og lite jord, får ike de vekstmuligheter de skal. Den vokser som plassen de har. Skift gjerne til større potte da.

Senere holder det med en gang pr.år. Da på våren, for det er da de vokser mest.

Planter trenger jord for å vokse. Det er maten deres+gjødsel.

Skrevet

Tusen takk for kjempegode svar!! Dette fikk jeg mye hjelp av. Skal prøve å få pottet om i løpet av de nærmeste dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...