Gå til innhold

Hvilke nav-tilstander lar seg avklare innen tre år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem passer inn i nav sitt nye regelverk om innstramminger?

Om en person får en hodeskade i august 2015, kan en da forvente at personen er ferdig avklart til enten ufør eller jobb innen tre år?

og hva med kreftdiagnoser, 

Er det rett på sosialen før det har gått lang nok tid til å søke AAP på nytt? 

Anonymkode: 0e0c2...f92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem passer inn i nav sitt nye regelverk om innstramminger?

Om en person får en hodeskade i august 2015, kan en da forvente at personen er ferdig avklart til enten ufør eller jobb innen tre år?

og hva med kreftdiagnoser, 

Er det rett på sosialen før det har gått lang nok tid til å søke AAP på nytt? 

Ja til og med med kreft får du ikke forlenget AAP . Kjenner en her med kreft og de kaster han på sosialen fordi han ikke er kvitt sin kreft innen 3 år!!!!! Han har ikke krav på forlenget pga det er mulig at han blir frisk og kan jobbe senere!!

Skrevet
24 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Ja til og med med kreft får du ikke forlenget AAP . Kjenner en her med kreft og de kaster han på sosialen fordi han ikke er kvitt sin kreft innen 3 år!!!!! Han har ikke krav på forlenget pga det er mulig at han blir frisk og kan jobbe senere!!

Er helt hårreisende med de nye reglene.

Jeg kjenner ingen som har fått søke ufør, etter bare 3 år. 

Anonymkode: a2b1b...165

• Liker 2
Skrevet

Datteren min fikk søke ufør nå, 20 år gammel etter AAP i et år. Det meste lar seg jo avklare i løpet av et år eller to hvis man virkelig er syk.

Anonymkode: d5455...f33

• Liker 1
Skrevet

Litt vanskelig å svare helt konkret, for man kan jo både avklares mot samme arbeid, et helt nytt yrke, eller mot uføretrygd. 

De som har «enkle» og klare diagnoser hvor man raskt finner ut av hva som er galt og hvor behandlingsforløpet har en klar oppskrift kan passe inn i det nye regelverket. Dette kan for eksempel være de som har hatt et fysisk tungt yrke og som ikke kan jobbe med det lengre, men har muligheter til å ta lettere type arbeid uten at det går utover helsa. Dessverre er det ikke så mange arbeidsplassen hvor man kan komme inn enkelt uten noe som helst erfaring eller utdanning lengre.

I andre tilfeller kan det være hvor man er så alvorlig syk at det er helt klart at man ikke har noe arbeidsevne igjen, feks alvorlig kreft. Men da blir man ganske kjapt vurdert mot uføretrygd.

Anonymkode: d4871...908

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min fikk søke ufør nå, 20 år gammel etter AAP i et år. Det meste lar seg jo avklare i løpet av et år eller to hvis man virkelig er syk.

😂😂

Anonymkode: 91a84...525

• Liker 9
Skrevet

Men det skal sies at det nye regelverket ikke tar høyde for senvirkningene av enkelte krefttyper, for eksempel fatigue etter brystkreft. Dette kan man slite med i flere år, men samtidig sakte men sikkert bli bedre av. Men de færreste blir helt arbeidsføre etter tre år... 

NAV-veileder 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤯

Skrevet

Før dere kaklehøner tar helt av så er det jo greit med rette tall, det er 4 år, ikke 3. Først ett år sykemeldt og så tre år på aap. Og det meste kan helt fint avklares innen tre år, men da må det blir slutt på at folk trenerer behandling og arbeidsutprøving. I likhet med en over her kjenner jeg også folk som fikk kjapt ufør da det var åpenbart at de aldri kom i jobb igjen. Tok under et halvt år for begge to. 

Anonymkode: 33b38...bf0

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før dere kaklehøner tar helt av så er det jo greit med rette tall, det er 4 år, ikke 3. Først ett år sykemeldt og så tre år på aap. Og det meste kan helt fint avklares innen tre år, men da må det blir slutt på at folk trenerer behandling og arbeidsutprøving. I likhet med en over her kjenner jeg også folk som fikk kjapt ufør da det var åpenbart at de aldri kom i jobb igjen. Tok under et halvt år for begge to. 

Slutt på at folk trenerer behandling og arbeidsutprøving? Hva om man er for syk da? Hva om nav stryker legens erklæring med et pennestrøk (ja, det skjer!) Hva om man har en diagnose som er så vanskelig å finne ut av at man må til flere ulike utredere som alle har venteliste på ett år? 

Det er ikke alt som er svart hvitt. Det er ikke alle sykdommer nav synes er «godkjent» enda man kan være svært, svært syk. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutt på at folk trenerer behandling og arbeidsutprøving? Hva om man er for syk da? Hva om nav stryker legens erklæring med et pennestrøk (ja, det skjer!) Hva om man har en diagnose som er så vanskelig å finne ut av at man må til flere ulike utredere som alle har venteliste på ett år? 

Det er ikke alt som er svart hvitt. Det er ikke alle sykdommer nav synes er «godkjent» enda man kan være svært, svært syk. 

Folk trenerer ja. Vil ha en annen behandling enn den de er tilbudt, møter ikke til utredning/behandling, liker ikke behandleren, ikke den neste eller den de byttet til deretter heller, vil ikke ha mannlig lege/psykolog/whatever, vil ikke ha en utlending, misfornøyd med praksisplassen før de har begynt, møter ikke i praksis fordi det ikke var det de ville osv, klart dette er noe man må få bukt med. 

Alt er ikke alltid rett frem nei, men fire år er lang tid. Er du virkelig syk kan det bevises og testes ila fire år. 

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk trenerer ja. Vil ha en annen behandling enn den de er tilbudt, møter ikke til utredning/behandling, liker ikke behandleren, ikke den neste eller den de byttet til deretter heller, vil ikke ha mannlig lege/psykolog/whatever, vil ikke ha en utlending, misfornøyd med praksisplassen før de har begynt, møter ikke i praksis fordi det ikke var det de ville osv, klart dette er noe man må få bukt med. 

Alt er ikke alltid rett frem nei, men fire år er lang tid. Er du virkelig syk kan det bevises og testes ila fire år. 

Jeg er virkelig syk og har likevel vært på aap siden 2011. Har gjort alt nav har bedt meg om, med unntak av en gang jeg var for syk. Noen sykdommer tar tid å avklare. Jeg skal søke ufør nå. Det har tatt 8 år med sykmeldingsperioden. 

• Liker 5
Skrevet

Trenerer?

Her tar man alt man får tilbudt. Men hva i alle dager hjelper det når det er åresvis med ventetid for å komme til behandlingen?? Er det virkelig den syke sin feil?? 

Noen sykdommer varierer også veldig i alvorlighetsgrad og lengde. 

Jeg har selv tre sykdommer. To som er sosialt og medisinsk akseptert at er kroniske og man blir ikke bedre med tiden uavhengig av behandling. Den tredje, men den som hemmer meg mest i min hverdag, blir langt mer bagatellisert pga uvitenheten. Uvitenhet blant den vanlige nordmannen, men også blant leger da det er en sjelden sykdom. En sykdom som ikke kan sees, men jeg kjenner den. Absolutt hele tiden! All forskningen på sykdommen så langt, peker mot at dette er noe jeg må leve med resten av livet. Med mindre det skjer noe sensasjonelt på den medisinske siden. 

Jeg er under aap pr dags dato. I dag fikk jeg melding fra min ( tredje) saksbehandler (på under ett år) at jeg måtte fylle ut et skjema for jobbsøkerkurs! Wtf?!?! Har da aldri hatt problemer med å skaffe jobb! Det er ikke ett hull i CVen min, og jeg nærmer meg 40 år! 

Jeg har testet ut alt av medisiner som er mulig, jeg går til spesialist som ikke kan gjøre mer utenom å få meg i prøveprosjekter.

Slik det virker på meg, avhenger mye av saksbehandleren man får. Min nye bagatelliserer sykdommene mine... vet en del privat om han, liten by... 

Anonymkode: 2c1eb...273

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett års sykemelding hvis man har et fast arbeidsforhold 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I andre tilfeller kan det være hvor man er så alvorlig syk at det er helt klart at man ikke har noe arbeidsevne igjen, feks alvorlig kreft. Men da blir man ganske kjapt vurdert mot uføretrygd.

Blir man da ufør hvis man ikke vet om personen blir frisk etter behandling? Personen kan være døden nær men få ny benmarg og bli arbeidsfør igjen

Skrevet

Jeg føler med alle som blir alvorlig syke i dag. Jeg fikk innvilget ufør for to år siden, men kjenner fortsatt en klump i magen når jeg leser om de nye reglene. Å være i et avklaringsløp i nav er ikke en strømlinjeformet prosess som mange som selv ikke har vært der synes å tro. 

Å klage på nav skal man være forsiktig med, for man skal jo være takknemlig for at man ikke ender opp som uteligger fordi man er syk. Dermed er det vanskelig å stå frem med beskrivelser av hvor ineffektivt årene jeg var på aap ble benyttet. Jeg maste, og maste og maste på veileder om å få møter for å diskutere tiltak og aktiviteter. Det begynte jeg med allerede mens jeg var sykemeldt fordi jeg bruke tiden til å sikre meg at jeg kunne komme ut i et arbeid som jeg kunne klare å stå i. Vanligvis fikk jeg ikke svar en gang på mine henvendelser, og lærte etterhvert at jeg måtte sende en formell klage (serviceklage) for å oppnå kontakt. Fikk da vanligvis en beklagelse fra en avdelingsleder (?) med beskjed om at veileder skulle ta kontakt. Som så ikke skjedde. Jeg fikk aldri et møte i løpet av de årene jeg var på aap (før fastlegen min tok kontakt med dem og forlangte et møte på hennes kontor for å få i gang uføreprosessen etter 5 år).

Jeg ble sendt på arbeidsavklaring på et tidspunkt. Dette er satt bort til et privat selskap som lever av å "få syke folk i minst 50% arbeid". 50% fordi du da mister retten til ufør. Her skulle jeg lære å skrive cv og søke jobb...Som en før her skrev var dette helt skivebom. Jeg har jobbet siden jeg var 13, ingen hull i cv, lang universitetsutdanning og i en alder av 40+ bare gode skussmål fra arbeidsgivere. Jeg gjorde som de ville, og vi kastet dermed bort enda mer verdifull avklaringstid (med en veileder som sa at hun også hadde dager der hun ikke var helt i form, men at hun likevel gikk på jobb. Hvor nedlatende går det an å bli?).

Til historien hører også lange ventetider til spesialister og avslag etter avslag fra DPS. Mine problemer er både psykiske og fysiske, og jeg er helt sikker på at de påvirker hverandre. Hadde jeg fått god psykisk helsehjelp er jeg selv helt overbevist om at jeg hadde vært i stand til å jobbe noe i dag.

Jeg skulle gjerne vært avklart raskere, for det å være på aap er på mange måter nedbrytende. Men å bare kutte tiden med et politisk vedtak, uten å sette i gang tiltak som skal bidra til å faktisk få folk avklart er helt vanvittig i mine øyne. 

Anonymkode: 04c5f...9ee

• Liker 7
Skrevet

Hvis man har krav på sykepenger. Er ikke alle som har det :) 

Anonymkode: 48249...f04

• Liker 4
Skrevet

Man vil nok også alle disse mødrene, ofte unge, som bruker aap til å forlenge permisjon til livs. Merkelig praksis at enkelte nav-kontor fritar dem fra behandling, aktivitet og avklaring pga barn. 

Anonymkode: 696f3...017

• Liker 1
Skrevet

Så hvis man i følge nav er virkelig sjuk, hvilke tilbud får man da? Uføretrygd? Forlengelse? 🤔

Skrevet

går du på aap, søker ufør og får avslag, så har du ikke rett på aap igjen. Det er for avklaring av arbeidsevne og du har jo erklært deg ufør ved å søke uføre.

Anonymkode: 2895d...c30

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...