Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bachelortider. I den prosessen brytes ofte vennskap ned, vennskap som ellers har vært solide og fine. Bacheloroppgaven er mer enn en hjemmeeksamen, det er en mulig jobbsøknad og en garantert søknad til å ha en fremtid/eller NAV. Det handler om å vise dedikasjon til en oppgave som i praksis er en prosess over 5-6 måneder. Gruppeeksamener i enkeltemner kan ikke sammenlignes for fem flate øre. Det er til og med bacheloroppgaver som tar for seg problematikken rundt gruppeoppgaver.

Det de fleste funnene finner ved gruppekræsj (gjelder også annen reviewed forskning) er forskjell i ambisjonsnivå. Men jeg er mer nysgjerrig på om det kanskje har med evnen fremfør ønsket?

ALLE ønsker jo å få A. ALLE ønsker jo å gjøre det best mulig. ALLE satser på A. INGEN ønsker en dårlig karakter.

Men noen ganger holder det ikke med tro og håp og ønske, noen ganger er enkelte på gruppeeksamenen bare totalt begrenset i faktiske ferdigheter og evner til å levere en A. Hvordan skal man si på en fin måte til disse at grunnen til at du ikke ville jobbe med de var ikke pga. VILLIGHETEN til å lære, ØNSKET om A, eller noe slikt, men rett og slett at noen bare ikke evner å få A. A er forbeholdt noen få som har løst en gåte i å skrive gode oppgaver. Det handler nesten like mye om norskkunnskaper vs. akademisk fakta også. Vi må bli kvitt tankegangen om at å ønske A er nok. Er du ikke god nok så er du ikke god nok, eller?

Anonymkode: 0838c...8a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å satse på en A er etter min mening noe helt annet enn å sitte passivt og håpe på en A/toppkarakter. Jeg synes det ligger en viss dedikasjon i det "å satse"på en toppkarakter. Det har kanskje bare noe med forskjellig ordbruk å gjøre, men jeg hører aldri noen si dette som ikke er dedikert og tar målet sitt seriøst. Å håpe på en A kan alle gjøre, men det betyr ingenting hvis man ikke ønsker å legge ned det nødvendige arbeidet. Hvor mye arbeid det behøver avhenger selvsagt av egne evner, fagdisiplinen, faglige forhold og andre forhold. 

Det er heller ikke slik at man må ha en A på bacheloroppgaven for å få en respektabel jobb i etterkant. Hvordan du ser på bacheloroppgaven er jo egentlig et tydelig eksempel på hvordan det kan kræsje med andre gruppemedlemmer som ikke har det samme perspektivet. 

Anonymkode: 10016...d5b

• Liker 4
Skrevet

En bachelorkarakter teller ikke en dritt. En arbeidsgiver kaster kanskje et blitt på karakteren, men det de virkelig ser på er fravær. Når du begynner på master eller p.hd DA snakker vi karakterer og publisitet

Anonymkode: c14a4...61d

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En bachelorkarakter teller ikke en dritt. En arbeidsgiver kaster kanskje et blitt på karakteren, men det de virkelig ser på er fravær. Når du begynner på master eller p.hd DA snakker vi karakterer og publisitet

Bra gjort altså å se på oppmøte fra Universitet- og høyskolesektoren som nettopp ikke følger dette!

Men ja: enig med de over, men hovedfokus her er at uavhengig av ØNSKE eller SATSING... noen er bare ikke gode nok.

• Liker 4
Skrevet

Livet går ikke i dass om du får B

Anonymkode: 27f52...b86

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Livet går ikke i dass om du får B

Anonymkode: 27f52...b86

Ingen A ingen jobb = ingen inntekt = NAV.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minner meg om hva som sies til ungdomsskole- og videregåendeelever når de skal på et høyere nivå. "Det betyr ingen ting nå, men bare vent til...., du!"

Anonymkode: 5d05f...cfb

Skrevet

Det er da bare å skrive oppgaven alene om du ikke har tiltro til andre. Ellers vil en titt på tidligere oppnådde karakterer kunne gi en pekepinn på nivået vedkommende ligger på, og det er helt innafor å si at du skal jobbe for en A og ønsker derfor å jobbe sammen med andre som ligger på samme nivå. 

Anonymkode: 5d05f...cfb

Skrevet

Hjelpes :fnise:

Anonymkode: 0d2a6...08b

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må jeg si at jeg lurer veldig på hva du studerer? SÅ viktig er ikke en bacheloroppgave... 

Anonymkode: 6916d...8c7

• Liker 15
Skrevet

Altså.. Bachelor.. De færreste arbeidsgiver bryr seg om karakterene. Det kan jeg love deg. 

Og nei, deg hadde ikke jeg orket å skrive oppgave med 

Anonymkode: 35226...919

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fravær? Tror du forveksler universitet med vgs. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Bachelor.. De færreste arbeidsgiver bryr seg om karakterene. Det kan jeg love deg. 

Og nei, deg hadde ikke jeg orket å skrive oppgave med 

Anonymkode: 35226...919

Jeg gikk ut med A i alle fag. Superskuffet over at alle jeg var på intervju hos ikke åpnet vitnemålet mitt en gang. Karakterer betyr ingenting i mitt fag. Kun personlig egnethet.

Anonymkode: b22de...0de

• Liker 3
Skrevet

Jøss, hva studerer du?

Hilsen hun med c i snitt og b på bachelor, og god nok fast jobb til både hus og bil... Om det skulle spille noen rolle, ferdig utdannet i 2017! 

Anonymkode: 36375...7ad

• Liker 3
Skrevet

Studerer du markedsføring eller noe der folk kniver om jobbene? 

Anonymkode: 61716...c7f

Skrevet

Jeg SKAL ha en A. Flere i klassen har litt "bare jeg står" holdning, og klarer ikke forstå det.

Jeg må jo ha en A hvis jeg skal få jobb og jeg bruker veilederen min som referanse. Jeg er eldre enn de andre og så har jeg mindre erfaring, og noe må da veie det opp. I alle fall på selveste Bacheloroppgaven... men så er jeg ikke så voldsomt flink da. Har 2 A'er i faget jeg skriver oppgave til og 2 B'er, men så hadde jeg C i statistikk fra første året og nå har jeg glemt så og si ALT, så jeg sitter her i panikk. ANOVA er absolutt ikke som å sykle..

Jobber for det da. Har ingen sosialt liv (skriver alene), bruker mesteparten av fritiden på oppgaven og nå er det såvidt jeg går ut av døren.
Må du jobbe sammen med noen? Får dere individuell vurdering eller en samlet vurdering? Snakk med veilederen din om du føler deg usikker på gruppa.

Anonymkode: f1d37...bfa

Skrevet

Greia er mer at jeg er provosert over at ''Jeg satser på A og skal jobbe for det'', faktisk er en godkjent uttalelse. Det er vanlig å ønske A, ja. Helt enig. Spørsmålet er litt mer om janteloven skal LITT vekk, og vi kan diskutere helt ærlig og åpent at noen evner å få A, mens andre bare ikke er gode nok?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lol, WTF? Er det sånn privatskole du går på, der de deler ut A-er som godteri? For hvis du går ved et offentlig universitet, så deler de veldig få A-er på bachelor nivå. Vi har (dessverre eller heldigvis, alt ettersom) normalfordelingskalaen, og det er karakter C som er altså det "normale", gode gjennomsnittet. Du drar "karakterekstremismen" enda ett hakk lenger og mener praktisk talt at B

Anonymkode: d226f...1ea

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lol, WTF? Er det sånn privatskole du går på, der de deler ut A-er som godteri? For hvis du går ved et offentlig universitet, så deler de veldig få A-er på bachelor nivå. Vi har (dessverre eller heldigvis, alt ettersom) normalfordelingskalaen, og det er karakter C som er altså det "normale", gode gjennomsnittet. Du drar "karakterekstremismen" enda ett hakk lenger og mener praktisk talt at B

For å fortsette kommentaren min..trykket feil på "send inn svar". Så det du mener er at karakter B er praktisk talt "ikke verdt noe".

Så enten så studerer du noe det er stor karakterinflasjon rundt bacheloren din, eller så studerer du en bachelor som mange studenter allerede har,.slik at du mener at alt annet enn A er "verdiløst". Men som sagt, det er faktisk ikke normalt å få A, kun 10% eller noe slik får det og ytterliggere 25% får en B på bachelor nivå generelt sett. Norge har normalfordelingen på plass, mens andre land har det ikke.  

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...