AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Gjelder alt fra unge studenter til folk i midten av 20- årene. Selv vasker jeg alltid pannen, bestikk og tallerkener og glass etter jeg har brukt det for jeg hater å se frem til å vaske. Bedre å bare bli ferdig. Jeg kaster også ting i søppela og kildesorterer. Men, likevel... er det folk som ikke: - Klarer å treffe søppeldunken når de kaster matrester. Hvis det havner på gulvet, er det så vanskelig å ta det opp igjen og faktisk kaste det i søppela? Skal andre plukke det opp etter deg eller få det i sokkene? - vasker kjelen, pannen og bestikket sitt, før de drar hjem for helgen. I dag, atter en gang, måtte jeg vaske all oppvasken til ei som dro hjem for helgen. Vasken var jo full av tallerkener, bestikk og en kjele som tar all plassen, som hun har kokt grønnsaker i. - og hvorfor flytter folk på maten i kjøleskapet, så andre tar feil? Anonymkode: c6839...a6f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Sånne folk har ikke jeg bodd med. Du har vel uflaks eller valgte dårlig. Anonymkode: 041a1...049
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Problemet med kollektiv er som med almenninghetens forbannelse. Ingen tar skikkelig ansvar når ting er felles. Flytt, finn deg noen du trives med å bo sammen med. Bli enige om renhold på forhånd. Eller - om du trives med de du bor sammen med sånn ellers, gi dem beskjed. Det blir alltid litt "murring" i kollektiv på et tidspunkt, men selv syns jeg det er bedre å være ærlig. Jeg har bodd i to kollektiv og de har begge vært ekstremt rene når jeg tenker meg om. men det er fordi 1) man har diskutert renhold fra begynnelsen av og 2) fordi folk har gjort en innsats for å holde det rent og ikke bli sett på som irriterende. Jeg hadde nevnt det! Anonymkode: 51675...ede
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Hvis de ikke låser døra inn til rommet sitt ville jeg lagt det i senga dems. Dersom de låser kan du legge det rett på utsiden av døra, sånn at de snubler i det. Sånn var reglene våre når jeg bodde på internat😂👌🏻 (med over 20 stk, så der var man nødt til å holde orden, hvis ikke hadde det blitt virkelig kaos). Anonymkode: 60f2a...02c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Bodde med en sånn.... vi var inntil han ene flyttet ut og en ny flyttet inn et veldig rent kollektiv. Alle vasket etter seg, vi delte på hvem som skulle ta unesvasken i de forskjellige rommene etc etc. Så flyttet det inn en som er den største slasken jeg har møtt. Han lot tomme ketchupflasker ligge på benker og spisebord (jupp, det gikk i spagetti og kjøttdeig med ketchup på), alle bøker lå strødd omkring, rommet hans STINKET og hadde dør ut i fellesrommet så når han lot døra stå oppe på soverommet måtte vi helt ærlig sette opp verandadøra å lufte, aldri kjent noe så grusomt før. Moren hans kom på besøk en gang, åpnet døra på soverommet, sa «akkurat ja» å lukket den igjen før hu dro videre. Alt av stekepanner osv lå uvasket helt til han skulle bruke det igjen, så hvis vi ville bruke det så måtte vi selv vaske det. Endte opp med at vi satte ALT rotet hans fremfor døra på rommet hans hele tiden. Da skjerpet han seg litt. Men den lukta på rommet 🤢 Fyfaen..... Anonymkode: c0ac3...246
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 Noe lignende har jeg også opplevd! De bruker kopper, tallerken, bestikk også videre, tar med disse tingene inn på sitt eget rom og spiser opp maten. Men de lar alt mulig bare bli stående der, uten å vaske tingene. Blir det fullt av møkkete saker og ting inne på deres eget rom, så bæres det ut på kjøkkenet eller noe, og setter fra seg tingene sine der. Men fremdeles gidder de ikke å vaske opp tingene sine. Jeg har faktisk satt alle tingene mine inne på mitt eget rom, og låse døren. Ellers begynner folk å benytte seg av MINE ting, i steden for å vaske sine egne ting. Men de gidder ikke å vaske mine ting etr bruk heller. Men når de har gått tom for bestikk og sånn som er rent, så tvinges de i alle fall til å vaske akkurat de tingene de har bruk for akkurat da. Anonymkode: 61492...e9e
atropos Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 Hvis du har plass, kjøp et lite kjøleskap til å ha på rommet ditt. Jeg hadde også egne tallerkner/bestikk/kjeler inne på rommet mitt som jeg tok ut ved behov, så kunne de andre grise så mye de orket. Men det er også lov å flytte. Se etter veletablerte kollektiv med tydelige husregler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå