Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte folk snakker om at det ble for sent med Epidural og at de derfor ikke fikk.

Så når er det for sent å sette Epiduralen? 7cm? 8? 10?

Jeg spør fordi jeg selv ønsker å utsette så lenge som mulig men jeg er redd for å ende opp med at det er for sent og ha så vondt mot slutten at jeg ikke tørr få flere barn.

Ja - jeg er pysete av meg. Og jeg gremmes ikke over at jeg er redd og vil ha Epidural. Jeg er ikke noe ur-fødekvinne :) :) 

Anonymkode: 19ad6...3f8

• Liker 4
Skrevet

Aldri, det er bare tull! 

Anonymkode: b8e86...b05

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke for sent før pressriene sånn egentlig. Min siste fødsel så hadde jeg epidural ti min før pressriene startet...

Legen kom aldri, og når han endelig kom så brukte han en halvtime på å gå rundt å skravle og så skulle han ta en telefon...hadde jeg ikke vært så opptatt med å riste i smerter og hyperventilere for å overleve så hadde jeg flydd på legen å tatt nåla å satt den selv. 

De stresser ikke for å si det sånn.... Ikke bekymre deg for at du får epidural for tidlig. Oddsen er heller større for at de utsetter det så lenge at ungen har startet på ungdomsskolen før de er der.

Anonymkode: c448e...ca4

• Liker 9
Skrevet

Aldri. Bare tull! Min ble satt på 4 cm, sklei ut på 6 cm og ble satt på nytt på 10 cm. Hadde ikke pressrier, men sinnsykt vonde stormrier. 

Anonymkode: 3ac92...6b7

• Liker 4
Skrevet

Innen pressriene kommer. Når de kommer blir det for mye bevegelse og man risikerer komplikasjoner

Anonymkode: 7455b...27a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk epidural når jeg hadde 9 cm åpning og den funka bra, ryggen fikk litt lindring før lillegutt skulle ut. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk epidural når jeg hadde 9 cm åpning og den funka bra, ryggen fikk litt lindring før lillegutt skulle ut. :) 

Skrevet

I konfirmasjonen?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De stresser ikke for å si det sånn.... Ikke bekymre deg for at du får epidural for tidlig. Oddsen er heller større for at de utsetter det så lenge at ungen har startet på ungdomsskolen før de er der.

😂😂 Åkei. Så jeg bør ikke ha for høy terskel her altså!

Jeg trodde jordmødrene ordnet epiduralen ?

• Liker 1
Skrevet

Ba om epidural under fødsel nr 2, siden jeg hadde så god effekt av det under første fødsel. Jordmor sa at det kanskje var for sent, men de tilkalte anestesilegen. Hadde 7 cm rett før epiduralen ble satt. Ble smertefri i 5 min før pressriene startet. Så for min del var det egentlig for sent, men jeg hadde en rask fødsel. Jeg forstår at de sier det er for sent hvis pressriene starter 5-10-15 min etterpå. Det var i alle fall "bortkastet" hos meg. Hørt at hos noen tar det litt tid før epiduralen får full effekt også. 

Anonymkode: e3b1f...bfb

Skrevet

Be om epidural en stund før du MÅ ha den. Ba om epidural på 7/10 på smerteskalaen. Han brukte 2 timer på å komme og da gikk han først på naborommet til ei som hadde bestilt for kun en halvtime siden.. var så jævlig forbanna, og hadde jeg ikke hatt så vondt og vært knyttet til CTG så hadde jeg stormet inn på naborommet. 

• Liker 5
Skrevet

Dette er nok noe de ser an på situasjonen, og så kommer det an på hvor kjapt anestilegen kommer og om han er opptatt. 

Jeg hadde så sinnsykt vondt med nr 1, ringte på jordmor, spurte etter epidural, hun skulle sjekke åpning, og det var full åpning, hun kunne kjenne hodet, og babyen kom 10min senere.. Det ble ikke noe epidural da. Når mine smerter tok seg opp, så var det pressrier (uten at jeg tenkte at det var pressrier). 

Anonymkode: 9bc7e...021

Skrevet

I teorien er det aldri for sent. 

Epidualen bruker ca 15 min på å virke, men hvis fødselen går veldig fort er det «for sent» fordi man antar at du er ferdig innen man rekker å tilkalle lege, sette den og gi den tid til å virke. For noen betyr dette at 4 cm er for sent, for andre betyr det at 9 cm er god tid. Umulig å si, kommer helt an på hvor fort det går :) 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, anestesileger setter epidural.

Anonymkode: fe19a...299

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Milio skrev:

Be om epidural en stund før du MÅ ha den. Ba om epidural på 7/10 på smerteskalaen. Han brukte 2 timer på å komme og da gikk han først på naborommet til ei som hadde bestilt for kun en halvtime siden.. var så jævlig forbanna, og hadde jeg ikke hatt så vondt og vært knyttet til CTG så hadde jeg stormet inn på naborommet. 

Serr??

Man blir ikke prioritert selv om man tror man dør av smerter altså... 

Jeg skal ha Epidural og valuta for skattepengene!! 😂

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ringte på jordmor, spurte etter epidural, hun skulle sjekke åpning, og det var full åpning, hun kunne kjenne hodet, og babyen kom 10min senere.. Det ble ikke noe epidural da. Når mine smerter tok seg opp, så var det pressrier (uten at jeg tenkte at det var pressrier). 

Anonymkode: 9bc7e...021

Er det veldig vondt når de sjekker åpningen forresten?

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange jordmødre prøver aktivt å få deg til å ikke bruke epidural. Av mine tre fødsler er det bare en av de hvor jeg ikke måtte bli rasende å forlange epidural.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I teorien er det aldri for sent. 

Epidualen bruker ca 15 min på å virke, men hvis fødselen går veldig fort er det «for sent» fordi man antar at du er ferdig innen man rekker å tilkalle lege, sette den og gi den tid til å virke. For noen betyr dette at 4 cm er for sent, for andre betyr det at 9 cm er god tid. Umulig å si, kommer helt an på hvor fort det går :) 

Nei, anestesileger setter epidural.

Ok takk for svar 🙏 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte spørsmålet først nå 😂 nei det er en lege som setter epidural. Men fødende er siste prioritet for det på sykehuset  siden årsaken til vi får epidural er smerter, og smerter dreper ikke.

• Liker 2
Skrevet

Serr??

Anestesilegene er dessverre så presset at de ikke har sjans. Det er samme lege som setter epidural som styrer narkose under operasjon og som bistår i mottak når det kommer inn multitraumer. De må prioritere, og hvis noen bokstavelig talt holder på å dø feks under operasjon, sier det seg selv at fødende som «bare» ønsker epidural blir nedprioritert. 

Ikke misforstå, jeg er blant dem som mener fødeavdeling bør ha egen anestesilege til epidural tilgjengelig - men det er ikke tilfelle og de lar ikke folk dø pga fødeepidural uten medisinsk indikasjon. Både på godt (for den syke/skadde) og på vondt (for den fødende).

• Liker 11
Skrevet

Serr??

Nei, i mitt tilfelle var naborommet nærmere døra han kom fra. Jordmor turte ikke si ifra i starten, men da det hadde gått 1 og 15 min fortalte hun at han var her «snart, men hadde gått på det andre rommet først». Tok ytterligere 45 min før han kom. Jeg hadde da hengt over en prekestol med lystgass og to runder med saltvannspapler i ryggen i over to timer.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...