AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Jeg er 25 år og skal kjøpe min første leilighet. Jeg har fått kausjonist da jeg ikke har egenkapital nok til å få lån. Jeg ser at mange av leilighetene har ganske mye fellesutgifter. Det jeg lurer på er hvor mye man egentlig må ut med i måneden dersom man skal betale både lån og fellesutgifter? Ser noen er jo opp i 5000 i måneden, dette er jo ganske mye dersom man i tillegg betaler lån på 9000 i måneden eksempel? Anonymkode: ff6d7...c24
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Du betaler lånet til banken og fellesutgiftene til sameiet. Så den totale utgiften blir disse to slått sammen. Anonymkode: 7edf0...fea 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du betaler lånet til banken og fellesutgiftene til sameiet. Så den totale utgiften blir disse to slått sammen. Anonymkode: 7edf0...fea Slik er det. Og om du ikke klarer å betale blir kausjonisten bedt om å betale, i verste fall blir boligen til kausjonisten solgt på tvangssalg, om det er sikkerhet i kausjonistens bolig. Anonymkode: 878a1...e92 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Ja, det er veldig mye. Min samboer betalte like mye i en slik leilighet med fellesutgifter som vi gjør på huset vi eier nå som er verdt 2,2 mill mer.. Anonymkode: 8038c...8dc
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Sjekk hva fellesutgiftene dekker før du bestemmer deg. Der jeg bodde var kabel-TV, Internett, varmtvann og oppvarming lagt inn i fellesutgiftene, sammen med trappevask, renhold av garasjeanlegg, brøyting, plenklipping, kommunale avgifter og selvfølgelig forsikring. Så strømregningen ble bare et par hundrelapper i måneden, det var ingen dugnader, ingen trappevask osv, Anonymkode: f7f5a...e1e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 25 år og skal kjøpe min første leilighet. Jeg har fått kausjonist da jeg ikke har egenkapital nok til å få lån. Jeg ser at mange av leilighetene har ganske mye fellesutgifter. Det jeg lurer på er hvor mye man egentlig må ut med i måneden dersom man skal betale både lån og fellesutgifter? Ser noen er jo opp i 5000 i måneden, dette er jo ganske mye dersom man i tillegg betaler lån på 9000 i måneden eksempel? Anonymkode: ff6d7...c24 Ja du må sjekke fellesutgiftene. Fellesutgifter varierer noe voldsomt fra område til område, ser alt fra 2000 til 7000 kr i mnd. Så se på hvor mye du har råd til med både lån og fellesutgifter og sett opp et budsjett. Jeg har lån på 6000 i mnd og fellesutgifter på 5000. Det var uaktuelt for meg å ta opp mer lån, man skal ikke bo seg ihjel heller. Anonymkode: 0c01e...bf6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 På 8.2.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev: Jeg er 25 år og skal kjøpe min første leilighet. Jeg har fått kausjonist da jeg ikke har egenkapital nok til å få lån. Jeg ser at mange av leilighetene har ganske mye fellesutgifter. Det jeg lurer på er hvor mye man egentlig må ut med i måneden dersom man skal betale både lån og fellesutgifter? Ser noen er jo opp i 5000 i måneden, dette er jo ganske mye dersom man i tillegg betaler lån på 9000 i måneden eksempel? Anonymkode: ff6d7...c24 Hvor mye DU må ut med i måneden, vet jo ikke vi. Det avhenger av hvilken leilighet du velger, og hva husleien/fellesutgiftene er akkurat der. Det varierer jo fra sted til sted. I mitt borettslag skal badene renoveres. Da jeg flyttet inn, var husleien 3500 kr, men når renoveringen av badene er ferdig, vil husleien ha steget til 5000. Dette kommer jo selvfølgelig i tillegg til boliglånet hver enkelt eier i leilighetene har. Og hvor mye man betaler i boliglån, avhenger da av hvilken størrelse man har på boliglånet, og hvilken rente det er, samt hvor mange år man har valgt å nedbetale det over. Anonymkode: 65706...331 1
Jytte Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 På 08.02.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev: Jeg er 25 år og skal kjøpe min første leilighet. Jeg har fått kausjonist da jeg ikke har egenkapital nok til å få lån. Jeg ser at mange av leilighetene har ganske mye fellesutgifter. Det jeg lurer på er hvor mye man egentlig må ut med i måneden dersom man skal betale både lån og fellesutgifter? Ser noen er jo opp i 5000 i måneden, dette er jo ganske mye dersom man i tillegg betaler lån på 9000 i måneden eksempel? Anonymkode: ff6d7...c24 Er du virkelig 25 år? Da har det gått nedover med kunnskapen til unge mennesker. Se på fellesgjelden, ofte begynner avdrag å løpe etter x antall år, og hvis renta øker sitter du i en felle. Kausjonist er ikke å anbefale, da er det bedre at mor eller far tar opp et rimelig lån og betaler innskuddet, som et lån til deg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå