Gå til innhold

Vaksine mot røde hunder- hvor viktig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp opplevd en MA, var 17 uker på vei😢. Da jeg var hos fastlegen min tidligere i svangerskapet, fikk jeg vite at jeg ikke var vaksinert/ hadde hatt røde hunder som barn. Jeg fikk derfor beskjed om at jeg burde vaksinere meg etter fødsel. Nå som jeg ikke lenger er gravid, er jeg usikker på om jeg skal vaksinere meg og da måtte vente 3 mnd før vi prøver på nytt eller om vi skal starte prøvingen med en gang( sånn tilfelle kroppen er i «gravidmodus»). Hva ville dere ha gjort? Jeg har ikke vært syk i dette svangerskapet, så jeg tror ikke det er årsaken til at fosteret døde. I tillegg kan jeg legge til at vi har prøvd å bli gravid i over ett år før jeg ble det og er redd for at vi må bruke enda et år... 

Hilsen Undrende 35 år

Anonymkode: 1a691...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er, er at din morsmelk beskytter barnet mot røde hunder en stund. Men sjansen for at du blir smitta av røde hunder er forsvinnende liten da... du må nesten kjenne på det selv. Jeg skjønner at du ikke har lyst til å vente med prøvingen.

Anonymkode: 15d30...583

Skrevet

Hvis du blir utsatt for røde hunder under svangerskapet risikerer du skader på fosteret .

• Liker 2
Skrevet

Ei jeg kjenner er døv fordi moren hennes fikk røde hunder under svangerskapet.

Anonymkode: 9e06d...e21

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Absol skrev:

Hvis du blir utsatt for røde hunder under svangerskapet risikerer du skader på fosteret .

Men hvis de rundt meg er vaksinert? Hvor lang er inkubasjonstiden? Jeg har alltid trodd at den vaksinen var en del av barnevaksinasjonsprogrammet?

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis de rundt meg er vaksinert? Hvor lang er inkubasjonstiden? Jeg har alltid trodd at den vaksinen var en del av barnevaksinasjonsprogrammet?

Ts

Den er det, faren er minimal, men fortsatt til stede. Flere og flere barn blir ikke vaksinert og mange i min generasjon er heller ikke vaksinert fordi den vaksinen ble introdusert når jeg var liten. Jeg er ikke vaksinert (allergisk reaksjon på vaksinene, så da fikk jeg ikke flere), men hadde røde hunder for 30 år siden, så den er faktisk ikke så fjern...

Skrevet

Røde hunder er faktisk en av sykdommene som har stor sannsynlighet for å skade fosteret. Blir man smittet mellom uke 8 og 20 er sannsynligheten for alvorlige fosterskader hele 50% (i følge nhi). Faren for smitte er liten siden de fleste er vaksinert.. men med økt innvandring og dårligere vaksinasjonsgrad så vet man jo aldri. Jeg hadde nok ikke tatt sjansen. Hadde vaksinert meg først. 

At du ikke er beskyttet kan skyldes at du kun fikk første dosen da du var liten og ikke oppfriskningsdosen på slutten av barneskolen. Det er denne dosen som sikrer langtidsbeskyttelse. Også mulig du aldri fikk første dosen og. På helsenorge kan man logge seg inn å se hvilke vaksiner som er registrert på deg (hvis de har blitt etteregistrert da.. som ikke er en selvfølge). 

Anonymkode: 5e099...8e6

Skrevet

Jeg hadde likt og vaksinerte meg etter svangerskapet. Nå i neste svangerskap har jeg likevel ikke nok antistoffer..

Anonymkode: b224a...a1a

Skrevet

Så trist med MA, spesielt når det blir oppdaget så sent 😢 Hadde du vært på noen tidligere UL, eller ble det oppdaget på OUL?

Jeg var i nesten samme situasjon, bare at jeg mistet i uke 12 (hadde sannsynligvis også vært en MA men kroppen fant etterhvert ut av det selv). Bestemte meg for å ta vaksine, men fikk riktignok beskjed om at det bare var nødvendig å vente én måned med å prøve? (Bor i Sverige men så vidt jeg vet er det samme vaksine.) Mulig det tar tre måneder før man har full immunitet; grunnen til at man ikke skal ta vaksinen når man allerede er gravid er at det fins en teoretisk risiko for fosterskader (selv om det ikke er påvist i studier med kvinner som ved et uhell vaksinerte seg som gravide men ikke visste om graviditeten ennå). Vi ventet i alle fall en måned med å prøve igjen som vi ble anbefalt, og ble gravide igjen på første forsøk, er 16 uker nå og alt ser bra ut så langt. Så vil tro det med å vente tre måneder er i overkant konservativt. Men sjansen for å bli smittet av røde hunder i Norge er forsvinnende liten. 

Lykke til i alle fall! ❤

Anonymkode: e0b8d...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...