AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Vi har en sønn på snart 4 år som er en glad og god gutt. Han går på storebarnsavdeling og byttet bhg rett etter sommeren i fjor. Han trives godt der, men noen av de store barna kan være litt voldsomme. En av de har dyttet vår sønn flere ganger, forteller han når han kommer hjem. Vi har snakket med bhg om det, men det har skjedd igjen etter det også. Så her om dagen forteller han at de hadde lekt politi og tyv og noen av de andre barna hadde lagt seg oppå han i snøen fordi de skulle fange han. Han hadde ropt og noen andre barn hentet en voksen. Barna som gjorde det hadde visstnok blitt satt på plass når det kom en voksen. Alt dette fortalte vår sønn selv, ikke barnehageansatte. Det reagerte jeg veldig på, at jeg ikke fikk beskjed om dette. Så blir jeg veldig usikker på hva som er riktig å lære gutten min. Vi har tidligere sagt at han må hente en voksen, rope ut om noen er slemme med han. Men barn kan jo være ille noen ganger, og jeg vil ikke han skal være ett «lett bytte» for barn som er utagerende fordi jeg lærer han å være snill mot andre. Jeg er veldig motstander av hvordan gutter og menn alltid skal være så tøffe og ikke vise sårbare følelser, og være matchi, og jeg tror ikke det er sunt å påføre små gutter. Men jeg vil ikke at han ikke skal stå opp for seg selv om noen dytter eller gjør noe fysisk mot han. At noen legger seg oppå deg i snøen er jo farlig og jeg vil ikke at noe skal skje med min sønn fordi jeg ikke lærte han å forsvare seg. Min mann mener da at han bør dytte tilbake om noen dytter han. Skrike til barnet som dytter at de ikke skal gjøre det slik at de blir redde... Hva synes dere? Barnehagen klarer jo ikke å få med seg alt hele tiden. Anonymkode: da51f...935
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Enig med mannen din. Ville ikke du stått opp for deg selv, og tatt tilbake dersom noen var ekkel? Anonymkode: 33898...64b 10
Ananas. Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Å lære opp barnet til en oppførsel man senere må lære dem av med er nok ikke en strategi jeg ville valgt, og det ville jeg virkelig hatt i bakhodet når dere velger hvordan dere skal håndtere dette. Ellers er jeg ikke forelder, så jeg skal la folk med mer peiling enn meg selv komme med bedre råd 7
Bimle Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Jeg har fire barn- hvorav de tre eldste ble oppdratt «rett». Ikke lov å slå, ikke dytte, hente/si ifra til en voksen etc. To av tre hadde «venner» som rett og slett overkjørte de hele tiden. De ble herset med fordi de ikke tok igjen og gjorde slik de ble fortalt. Da attpåklatten kom snudde vi helt på flisa. Han har fått mer «fri» oppdragelse som de fleste norske barn i dag virker å få. Vi lærer han å ta igjen og å si rett ifra når det er noe han ikke vil. Han er også en sånn gutt som din, Ts, snill og omgjengelig. Men jeg tror faktisk at han kommer lengre i verden enn en som er oppdratt til å bare «være grei». Søsknene måtte lære å ta igjen da de var mye eldre enn han, fordi vi så at «riktig» oppdragelse ikke fungerer i verden i dag. 7
Arkana Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Nei, selvfølgelig lærer vi ikke barna å ta igjen. Man skal stå opp for seg selv, ikke la seg overkjøre og si klart og tydelig i fra om noe ikke er greit og alt dette kan man fint klare uten å senke seg på samme nivå som de som bruker vold. Som oftest er det bedre å si i fra og så trekke seg vekk fra den personen som oppfører seg uakseptabelt. Å slå tilbake fordi man ble slått først fører ikke noe godt med seg. Ikke rart det er krig i verden. 4
Libertas Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Som mamma og pappa sa til meg og mine søsken; du skal aldri begynne, men det er lov å ta igjen! Ser ikke hvorfor det skal være et stort no-no. Har det ikke funket å si "nei, la meg være", og lærere og andre voksne har måttet ta flere alvorsprater med mobberen uten resultat- ja, da mener jeg virkelig at barnet skal få ta igjen! 14
FactsOverFeelings Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 (endret) Lærer du opp sønnen din til å bli en pyse som trenger andre for å stå opp for han, ja, så blir han en ryggradsløs pyse. Disse ender som regel opp som tapere i samfunnet, just saying. Endret 9. februar 2019 av FactsOverFeelings 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Min sønn er en rolig og sjenert gutt, men vi har lært ham at han skal kunne forsvare seg. Allerede i barnehage er det en utopi at de voksne alltid ordner hvis det blir bråk. Barn får (kanskje) tilsnakk, og det hjelper ofte, men langt ifra hos alle. Enda verre er det i skolen. Bøller finnes, også idag, men skolens virkemidler er begrenset og mitt inntrykk er at lærere liker å ha det enkelt. Vi vil at han kan forsvare seg hvis nødvendig, men er klar på at angrep ikke er tillatt. Anonymkode: 7eec8...de5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 Ja. Jeg vet det ikke er politisk korrekt, men jeg lærer ungene mine at de skal ikke banke opp andre unger, men de skal ta igjen. De skal ikke være pushover og finne seg i alt. Hvis det ikke ordner seg når de sier ifra til læreren så skal de sette på plass ungene det gjelder selv. Mine barn er forholdsvis små av vekst og utsatt for dytting og fysisk terging. Så de tar stort sett igjen verbalt. Men det er effektivt det og Det har fungert. Drittungene det gjaldt sluttet å plage andre barn også Anonymkode: 541e8...107 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, FactsOverFeelings skrev: Lærer du opp sønnen tin til å bli en pyse som trenger andre for å stå opp for han, ja, så blir han en ryggradsløs pyse. Disse ender som regel opp som tapere i samfunnet, just saying. 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg vet det ikke er politisk korrekt, men jeg lærer ungene mine at de skal ikke banke opp andre unger, men de skal ta igjen. De skal ikke være pushover og finne seg i alt. Hvis det ikke ordner seg når de sier ifra til læreren så skal de sette på plass ungene det gjelder selv. Mine barn er forholdsvis små av vekst og utsatt for dytting og fysisk terging. Så de tar stort sett igjen verbalt. Men det er effektivt det og Det har fungert. Drittungene det gjaldt sluttet å plage andre barn også Anonymkode: 541e8...107 Anonymkode: 38320...7df 1
Tanuki Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 Jeg vet ikke, nå har jeg en gutt som har mye selvtilgitt og ikke lar seg tråkke på, i hvertfall ikke fysisk, men ett av barna på avdelingen har virkelig mobbe-tendenser. Har sett han bevisst sier ting for å terge og plage min gutt. Har bedt han "ta igjen" med å si ting som "slutt å vær så rar" ..eller "slutt å si tull", det ser ut til å virke som det skal foreløpig. Jeg mener det er helt ok å lære barn å stå opp for seg selv, de voksene kan ikke følge med absolutt hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 Jeg sier verken for eller imot. Han får tilsnakk når han gjør noe galt, og vi har fokus på at konflikter løses med ord og ikke vold. Men jeg tror han er typen til å ta igjen hvis noen dytter eller slår, og tenker det er helt greit når de fortsatt er små (bhg). Det er jo en sosial læring i disse årene, og det er viktig at de lærer seg samspillet som hører med i et fellesskap. En som alltid lager bråk vil til slutt ikke ha venner, og en som alltid er "svak" vil være et lett offer. Enkelte ting må de lære av erfaring. Jo større han blir, desto mer forventer jeg at han bruker ord for å gi uttrykk for følelser og frustrasjon. Selv var jeg alltid et lett offer, og mine tanker er nok preget av det. Mannen min derimot var det perfekte barnet, hadde masse venner, var snill og hyggelig mot alle, stod alltid opp for de svake, men var samtidig inne blant de "kule". Han klarte kunststykket å alltid være seg selv, uten å bry seg om hva andre mente. Jeg håper sønnene våre blir like selvsikre og gode personer som pappaen. Anonymkode: b24c7...a15 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Enig med mannen din. Vi har en gutt som alltid har vært snill. Han er 4.5 år. Han slår aldri andre barn, han tar aldri fra dem leker hvis de er opptatt. Han er veldig sånn rettferdig. Ikke noe vi har lært han, han bare er slik. Han er spesielt påpasselig hvis det et mindre barn. Han er rett og slett snill og rettferdig. Flere ganger har jeg sett andre barn dytte eller slå han eller ta lekene fra han. Da gjorde han ingenting, bare satt der og gråt. Dette skjedde både på privaten og i barnehagen. Jeg er også imot at barn skal dytte og slå, men jeg damtidug er det viktig å stå opp for seg selv. Dette er noe jeg måtte lære gutten min. Altså må se realistisk på livet. Barn er barn og noen vil alltid være litt sånn som slår eller dytter. Da han var 3.5 begynte han å stå opp for seg selv. Husker jeg kom for å hente han i barnehagen en dag. Han lekte i sandkassen. En jevnaldrende gutt dyttet han og ville ta leken fra han. DAAA tok han igjen! Endelig! Dyttet tilbake og det blei litt knuffing mellom dem, men han ga seg ikke og vant den kampen... da var jeg en stolt far! I familien vår har vi også en gutt som kunne bare gå forbi guten vår og slå han elket dytte... dette gjorde han så lenge gutten vår aldri gjorde noe.. han bare gråt og kom til oss. Også dette er det slutt på fordi jeg har fortalt han at han skal ta igjen. Og det gjør han! 😁 gutten kan å sloss! Ikke missforstå meg nå. Vi er imot vold og at barn sloss.. våre barn er opplært til å aldri dytte eller slå noen. Men de skal jaggu meg kunne forsvare seg og ikke være ett lett offer! Du må huske på at voksne ikke alltid er til stede, og det er veldig lett å bli sett på som ett lett bytte så lenge man lar andre tro dette. Anonymkode: 7b30c...9d6 1
minister-mio Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Jeg lærer barnet å stå opp for seg selv ved å si ifra til en voksen 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 Herregud for noen svar! "Klart han skal slå" "vi har lært vår å slå tilbake" Osv. Blir kvalm når jeg leser alle svarene om stolte foreldre til barn som er lært opp til å påføre andre smerte og fysisk skade. For ikke å snakke om at "alle de snille barna sine foreldre" er på kg?? Barn er ofte motsatt hjemme og i barnehagen. Det er ofte konflikter i barnehagen og barn gjør seg til offer til foreldre og stiller seg selv uforstående til hendelser og konflikter og legger alltid skylda på "han andre ". ALLTID! sånn er barn. Det går over. Lær barna å ha respekt for hverandre uten å bruke knyttneven. Anonymkode: fecb7...5d5 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Barn begynner tidlig med sosial læring, og som i dyreverdenen ellers er det den sterkestes rett. Gutter dytter og slår, jenter fryser ut. Og ja, det skjer allerede i barnehagen. "Du får ikke leke med oss" og gjentagende dytting er mobbing, og lærer ikke barna seg å si ifra, blir de (fortsatt) mobbeoffer i skolen og videre i livet. Man kan si at man ikke skal senke seg til nivået å slå, men man bør lære seg å "ta igjen," om det så er å si "dette er ikke greit, nå er du ikke snill". For barn lærer også av dårlig samvittighet. Anonymkode: 38964...49d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Mange gode innlegg her og støtter fullstendig tanken om at barn aldri skal være igangsetteren, men det er lov til å slå igjen og det hardt om nødvendig. Folk har blitt mobbet til døde fordi voksne ikke har brydd seg eller tatt problemet på alvor. Bare snill og grei fungerer desverre ikke og man må ha lov til å sette grenser. Anonymkode: 3d222...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud for noen svar! "Klart han skal slå" "vi har lært vår å slå tilbake" Osv. Blir kvalm når jeg leser alle svarene om stolte foreldre til barn som er lært opp til å påføre andre smerte og fysisk skade. For ikke å snakke om at "alle de snille barna sine foreldre" er på kg?? Barn er ofte motsatt hjemme og i barnehagen. Det er ofte konflikter i barnehagen og barn gjør seg til offer til foreldre og stiller seg selv uforstående til hendelser og konflikter og legger alltid skylda på "han andre ". ALLTID! sånn er barn. Det går over. Lær barna å ha respekt for hverandre uten å bruke knyttneven. Anonymkode: fecb7...5d5 Du har helt urealistiske forventninger til verden... Anonymkode: 7b30c...9d6 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud for noen svar! "Klart han skal slå" "vi har lært vår å slå tilbake" Osv. Blir kvalm når jeg leser alle svarene om stolte foreldre til barn som er lært opp til å påføre andre smerte og fysisk skade. For ikke å snakke om at "alle de snille barna sine foreldre" er på kg?? Barn er ofte motsatt hjemme og i barnehagen. Det er ofte konflikter i barnehagen og barn gjør seg til offer til foreldre og stiller seg selv uforstående til hendelser og konflikter og legger alltid skylda på "han andre ". ALLTID! sånn er barn. Det går over. Lær barna å ha respekt for hverandre uten å bruke knyttneven. Anonymkode: fecb7...5d5 Det er sånne holdninger som gjør at mobbing får pågå i årevis. Anonymkode: 3d222...5e6 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 Sagt at han skal stå opp for seg selv, si klart ifra at det ikke er greit, om noen gjør noe han ikke vil. Fortsetter de har jeg sagt at han skal ta tilbake. Han min ble terget skikkelig av noen litt endre gutter, de små dyttet og pirket på han. Han sa klart og tydelig at de skulle kutte ut, men de lo og fortsatte. Da tok han sats og dyttet til de begge så de falt bakover. Jeg sto og observerte det hele (at det ikke eskalerte) og guttene hylgråt og løp vekk. Jeg tror de skjønte at nok var nok. Anonymkode: 70e29...88c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå