Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene og nå som det er vinter tar strømregningene fullstendig livet av meg. Kan komme opp i 3.000,- og jeg har ikke en veldig høy inntekt.

Bor i en gård i byen som er relativt gammel, men dårlig isolasjon. Det er høyt under taket og skal mye til at det blir varmt. 

Jeg solgte tørketrommelen min, og bruker bare vaskemaskin. Bruker eco-program på denne og forsøker fylle den helt opp. Jeg har likevel ikke den største mengden klær, treningstøy, sengetøy osv. så det går ikke veldig lang tid mellom hver gang jeg må vaske.

Har stengt av det ene rommet der jeg ikke fyrer, og forsøker å holde det ok på kjøkken, stue og soverom. Men tydeligvis er det fortsatt kostbart.

Noen tips?? Så en reklame for plisségardiner fra IKEA med luftlommer som skal isolere litt mot kulden - noen med erfaring?

Anonymkode: e79aa...715

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange får økonomisk støtte fra sosialkontoret til disse enorme strømregningene. Inkludert meg. 

Anonymkode: 68a6b...a9d

Skrevet

Te-lys? Store mengder.

Anonymkode: 5ced6...f52

Skrevet

Tetningslister er en grei investering hvis det trekker fra vinduene. https://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Beslag-og-opphengning/Tetningslister Ellers er det vel greit å ikke å bruke masse penger på å ha god varme i rom når du kan varme opp deg selv. På med ullklær, skaff deg en varmeflaske og et pledd så kommer du langt når du sitter i ro. Evt kan jeg anbefale et elektrisk varmeteppe, det kan du har over deg når du er i ro, og det holder deg god og varm uten å trekke noe særlig strøm ,og uten at du trenger å varme opp et helt rom. https://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Beslag-og-opphengning/Tetningslister

Anonymkode: 14906...312

• Liker 7
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange får økonomisk støtte fra sosialkontoret til disse enorme strømregningene. Inkludert meg. 

Hvordan gjør vi det? Fikk selv en på 3300 kr og er på dagpenger. At ikke regjeringen og kraftselskapene skammer seg. Det er deres feil. Det må ikke være så dyrt. Norge er kun for rikmannsfolk, vi andre må flytte ut i flyktningtelt. Bare vent til nyhetene kommer om noen mnd at strømselskapene gikk i milliardoverskudd. Takket faen være oss som skambetaler oss ihjel! Blir så rasende. Mat og strøm er en menneskerett i vårt land som har fjell og fossefall. 10 øre skulle vært nok å betale for strømmen vi alle trenger.

Anonymkode: 02008...a47

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør vi det? Fikk selv en på 3300 kr og er på dagpenger. At ikke regjeringen og kraftselskapene skammer seg. Det er deres feil. Det må ikke være så dyrt. Norge er kun for rikmannsfolk, vi andre må flytte ut i flyktningtelt. Bare vent til nyhetene kommer om noen mnd at strømselskapene gikk i milliardoverskudd. Takket faen være oss som skambetaler oss ihjel! Blir så rasende. Mat og strøm er en menneskerett i vårt land som har fjell og fossefall. 10 øre skulle vært nok å betale for strømmen vi alle trenger.

Du får tross alt dagpenger, noe som er alt annet enn en selvfølge i de fleste land. Ja, strømmen er dyrere enn normalt, men å påstå at Norge er et rikmannsland er bare feil. Dessuten er det helt feil å trekke Regjeringen inn i dette. Bruk heller energien til å finne deg en jobb. 

Anonymkode: cef65...8eb

• Liker 30
Skrevet

Google "hvordan spare strøm" og les alle tips du kommer over. Hvis du leier så kan du se etter en helt ny leilighet med fjernvarme, og flytte. Vi betaler ca 650 kr i mnd om vinteren for strøm, oppvarming og varmtvann. I sommer fikk jeg en strømregning på 90 kr liksom. Leiligheten vår er 1 år gammel. 

Anonymkode: 585b7...99b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får tross alt dagpenger, noe som er alt annet enn en selvfølge i de fleste land. Ja, strømmen er dyrere enn normalt, men å påstå at Norge er et rikmannsland er bare feil. Dessuten er det helt feil å trekke Regjeringen inn i dette. Bruk heller energien til å finne deg en jobb. 

Anonymkode: cef65...8eb

Tro meg. Det gjør jeg. Vært på utallige intervjuer og blir bare nr 2. Sendt over 200 søknader så ja jeg står på. Er lov å klage. Hos meg går det ikke rundt pga strømmen tar knekken på økonomien. Før prisstigningen gikk det ok. Nå må familien min hjelpe meg til jeg får jobb. Ikke kjekt å dra hjem til sine foreldre med lua i hånden i en alder av 35+ 😏

• Liker 11
Skrevet

Hvor varmt har du det i de rommene der du oppholder deg da? Sånn ca.?

Anonymkode: 5f695...6bf

Skrevet

Ikke undervurder ullundertøy og tenkte kubbelys! Leiligheten min trekker veldig, da er det ullundertøy, ullsokker og ullpledd som gjelder. Har gjerne en ullgenser over ullundertøyet. Og ullsokker. Kubbelys skaper utrolig mye varme, men verre om du har stor stue. 

Anonymkode: 52a19...ac9

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene og nå som det er vinter tar strømregningene fullstendig livet av meg. Kan komme opp i 3.000,- og jeg har ikke en veldig høy inntekt.

Bor i en gård i byen som er relativt gammel, men dårlig isolasjon. Det er høyt under taket og skal mye til at det blir varmt. 

Jeg solgte tørketrommelen min, og bruker bare vaskemaskin. Bruker eco-program på denne og forsøker fylle den helt opp. Jeg har likevel ikke den største mengden klær, treningstøy, sengetøy osv. så det går ikke veldig lang tid mellom hver gang jeg må vaske.

Har stengt av det ene rommet der jeg ikke fyrer, og forsøker å holde det ok på kjøkken, stue og soverom. Men tydeligvis er det fortsatt kostbart.

Noen tips?? Så en reklame for plisségardiner fra IKEA med luftlommer som skal isolere litt mot kulden - noen med erfaring?

Anonymkode: e79aa...715

T-lys og kubbelys. 

Vi bor i enebolig med 2 etasjer, hvis det er veldig kaldt tenner jeg på 6-timers lys rundt klokka 17.00 da blir det fort varmt. Bare nede da der har vi stue,spisestue og kjøkken

Også i helgene hvis det er kaldt tenner jeg på lys når jeg våkner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid på meg både fleecebukse og fleecejakke eller fleecegenser på inne. Også ligger jeg i sofaen med dyne over meg mens jeg driver med dataen. Men fyrer på gulvet på badet fordi må bare være varmt der mens jeg bader i badekaret ellers fryser jeg sånn. Fyrer jo med ovnen også. Men så lever vi i ett av verdens kaldeste land også da så. Men men.. Det hjelper å ha hunder som ligger oppå meg og varmer noe de elsker å gjøre og det er så koselig. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google "hvordan spare strøm" og les alle tips du kommer over. Hvis du leier så kan du se etter en helt ny leilighet med fjernvarme, og flytte. Vi betaler ca 650 kr i mnd om vinteren for strøm, oppvarming og varmtvann. I sommer fikk jeg en strømregning på 90 kr liksom. Leiligheten vår er 1 år gammel. 

Anonymkode: 585b7...99b

Det kan da ikke stemme? Bare nettleien er jo på nye mer enn det?

Anonymkode: efb91...4d3

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, Zaga skrev:

Jeg har alltid på meg både fleecebukse og fleecejakke eller fleecegenser på inne. Også ligger jeg i sofaen med dyne over meg mens jeg driver med dataen. Men fyrer på gulvet på badet fordi må bare være varmt der mens jeg bader i badekaret ellers fryser jeg sånn. Fyrer jo med ovnen også. Men så lever vi i ett av verdens kaldeste land også da så. Men men.. Det hjelper å ha hunder som ligger oppå meg og varmer noe de elsker å gjøre og det er så koselig. 

Fleece er da ikke så varmt. Prøv ULL!

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fleece er da ikke så varmt. Prøv ULL!

Klør av ull dessverre . Digger fleece jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en leilighet jeg leier på 2 plan, 120 kvm, heldigvis vedovn, skrudd av alt av varme bortsett fra en liten ovn som står i gangen i håp om at det skal være noe igjen fra varmen av vedfyringen, med tipper den trekker mer enn den gjør nytta si, skrudd nesten av varmekablene på badet og lagt på et teppe for å ikke fryse ihjel på bena, vedovnen varmer heldigvis oppe, og i stuen, men gangen og kjøkkenet er iskaldt.. og holder jeg ikke liv i ovnen hele dagen så er det kaldt etter 1 time på de kaldeste dagene.. jeg er "heldigvis" uføre så jeg kan holde liv i ovnen hele dagen når kulda er som værst.. ellers bor vi i tøfler og under pledd, tenner kubbelys og t-lys hver kveld, har på kun det nødvendige av lys, vasker klær 2 ganger i uken ca (bruker klær fler dager bortsett fra undertøy, tar av "fint tøy" og på med joggedress på kveldene for å spare olabukser og gensere), jeg følger med på hafslundappen og ser at stekeovnen trekker en del av strømmen på ettermiddagene så prøver å ikke bruke den så mye men lage mat som ikke krever fler timer og lang steking.. 

Leiligheten er ikke isolert etter det ble bygget i 1970 Tror jeg, store vinduer så det trekker overalt, men vi har klart oss igjennom netter med -19 grader.. ja iskaldt når vi våkner, men pledd forran ovnen gjør susen.. nå er det bare meg og min sønn som bor her.. 

Denne mnd har jeg brukt underkant av 300 kilowatt så er håp om en billigere mnd, forrige mnd 1330 og meste 1548.. strømregningen er allikevel på 2000 kroner.. og med en husleie på 12000 så er det tøft alene.. 

Men gå til sosialkontoret og be om hjelp til strømmen, har en venninne som går på dagpenger som måtte gjøre det samme pga regninger på 3000 kroner..  

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går på nav.no og logger deg inn, der sender du en elektronisk søknad om økonomisk hjelp. I selve søknaden spesifiserer du at du søker til strømregningene. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare til oppysning så er faktisk strømmen billigere i Norge enn i hele Europa. Ikke lenge siden dette var oppe i debatten på nrk, i flere europeiske gland går halvpartene av utgiftene i husholdningen til strøm, altså det dobbelte av det du betaler nå. Les gjerne mer her  https://e24.no/energi/stroem/tross-dyreste-stroem-paa-aatte-aar-i-2018-norge-har-europas-laveste-stroempriser/24547531 Regjeringen og kraftselskapene har således ingenting å skamme seg over, det er slett ikke deres feil, det er du som ikke forstår hvordan ting fungerer eller hvor heldig du faktisk er.

At du som får penger av staten uten å jobbe, bor med tak over hodet, mulighet for varme og kan søke om ekstra støtte sammenligner deg med flytninger som ufrivillig holder på å fryse i hjel i en teltleir, sier alt om at din overpriviligerte tilværelse har gitt deg null innsikt. Du skambetaler ikke, du tjener faktisk ikke penger til å skambetale heller, du FÅR penger for å ha en grei tilværelse. Kan gjerne gi deg veibeksrivelsen til Moria hvis du vil bytte med en av de i telt som angivelig har det like ille som deg, de vil nok alle ofre det meste for å ta din plass. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan da ikke stemme? Bare nettleien er jo på nye mer enn det?

Ikke meg du siterte, men nettleie avhenger av forbruk. 

Anonymkode: 14906...312

• Liker 15
Skrevet

Kle på deg mer. Verre er det faktisk ikke.

Ull fra topp til tå. Noen ganger lue.

Anonymkode: 8b8c6...5c0

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare til oppysning så er faktisk strømmen billigere i Norge enn i hele Europa.

Andre land i Europa bruker gass til oppvarming og matlaging i mye større grad enn oss hvor det er nesten 100% strømbasert.

Anonymkode: 8d01d...c44

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...